صف کشی راست ها در برابر هم

نویسنده
نازنین کامدار

» این بار "بقایی" مسئله ساز شد

انتخاب نمایندگان ویژه از سوی محمود احمدی نژاد در حوزه سیاست خارجی ـ اسفندیار رحیم مشایی و  فردی به نام حمید بقایی در میان آنان به ترتیب به عنوان نماینده احمدی نژاد در “امور خاورمیانه” و “امور آسیا” منصوب شده اند ـ موج جدیدی از اختلافات را در میان نیروهای سیاسی محافظه کار ایران به راه انداخته است.اختلافاتی که برای چندمین بار با دخالت مستقیم آیت الله خامنه ای همراه شده و البته با مقاومت محمود احمدی نژاد و سایت های حامی وی رو به رو شده که به “رسانه های احمدی نژاد گرا” شهرت یافته اند.

گفتنی است، آیت الله خامنه ای در واپسین دیدار خود با هیات دولت، در هشتم شهریور ماه وقبل از آنکه احمدی نژاد نمایندگان ویژه خود درامور آسیا، خاورمیانه، دریای خزر و افغانستان را منصوب کند، از “موازی کاری در سیاست خارجی” انتقاد کرده و خواستار اعتماد به وزرا شده بود؛ خواسته ای که بلافاصله با انتصاب های احمدی نژاد با بی اعتنایی مواجه شد و  به محافظه کاران منتقد دولت فرصت داد تا بار دیگر به وی اعتراض کنند.

این انتقادات سرانجام موجب شد تا الیاس نادران، نماینده محافظه کار مخالف دولت، به بهانه سئوال از وزیر امور خارجه، چکیده انتقادات محافظه کاران را درباره مشایی و اجلاس موسوم به “ایرانیان خارج از کشور” و نیز انتصاب نمایندگان ویژه در امور خاورمیانه و امور آسیا از تریبون مجلس خطاب به منوچهر متکی مطرح کند و بگوید:” این رفتارها، وزارت امور خارجه را از حیز انتفاع ساقط کرده است و کارشناسان، مدیران و سفرای ما از موضوعیت افتاده‌اند. ما باید بدانیم از چه کسی باید سؤال کنیم. بحث این است که آیا می‌خواهیم قانون را دور بزنیم؟ آیا می‌خواهیم دستگاه دیپلماسی کشور را بی‌خاصیت کنیم؟ دستگاهی که وظیفه ذاتی او دفاع از ایرانیان خارج از کشور است ‌را کنار گذشته و یک شورایی که متشکل از مجموعه افراد بوده را تشکیل داده و کارگروه‌هایی در زیرمجموعه آن قرار داده و این تشکیلات را به نهاد ریاست جمهوری برده‌ایم”.

وی درباره دخالت حمید بقایی، نماینده جدید احمدی نژاد در “امور آسیا” نیز  گفته بود:“آقایان در رابطه با موضوعی صحبت می‌کنند و ما را یک کشور همسایه را که در سخت‌ترین شرایط ما را همراهی کرده رو در رو می‌کنند. ‌یک مشت سخنانی به زبان می‌آ‌ورند که موضع نظام تلقی می‌شود به این دلیل که آنها نماینده ویژه هستند لذا باید بفهمند که چه می گویند،‌آنها باید راه و رسم دیپلماسی را درک کرده و آموزش دیده باشند”.

سخنان نادران، با واکنش منوچهر متکی، وزیر خارجه محمود احمدی نژاد مواجه شد و وی خطاب به ابوترابی فرد، رئیس جلسه مجلس به دلیل «مطرح شدن مسائلی خارج از موضوع سئوال» اعتراض کرد.

بنا به گزارش سایت تابناک، اگر چه متکی دربرابر سخنان نادران به دفاع از مجموعه اطرافیان احمدی نژاد پرداخت، اما تبعات اولین سخنان حمید بقایی ـ که هم رئیس سازمان امور گردشگری است و هم نماینده احمدی نژاد در امور آسیا ـ  درباره قتل عام ارامنه به دست امپراطوری عثمانی، که به انتشار بیانیه رسمی عذرخواهی وزارت خارجه منتهی شد، سرانجام خشم متکی را نیز برانگیخت و وی خطاب به “نماینده رئیس دولت در امور آسیا” گفت:“مشخص نیست آقای بقایی بر اساس کدام مسوولیت و از چه جایگاهی اینگونه سخنان نسنجیده را بیان می‌کند؛ در حالیکه هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان که موجب بروز مشکل در روابط خارجی گردید از بین نرفته است.تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور به ویژه در شرایط کنونی آن هم توسط برخی از اعضای دولت مصداق بارز بر شاخه نشستن و بن بریدن است”.

اعتراض متکی موجب شد تا ۱۲۲ راهیافته به مجلس نیز در تذکری کتبی به احمدی نژاد درباره غیر قانونی بودن انتصاب “نمایندگان ویژه” هشدار دهند و از اینکه وی باردیگر “فصل الخطاب” بودن آیت الله خامنه ای را نادیده گرفته است، انتقاد کنند.

انتقاد راهیافتگان به مجلس که با همراهی اعضای احزاب محافظه کار، رسانه هایی چون “کیهان” و “الف” و حتی مداحانی چون منصور ارضی و سعید حدادیان همراه بود، موجب شد تا رجانیوز که به “سایت احمدی نژاد گرا” شهرت گرفته، در گزارشی مدعی “قانونی بودن” انتصاب های احمدی نژاد شود.

رجا نیوز، می نویسد:“رهبر انقلاب اگرچه اشاره مستقیمی به مصداق مورد نظرشان در مورد کارهای موازی نکردند اما 122 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور تذکر دادند که از موازی کاری در سیاست خارجی و انتخاب نمایندگان ویژه پرهیز کند و این کار را برخلاف قانون دانستند.اما آیا انتخاب نمایندگان ویژه و یا تشکیل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور تحت هر شرایطی موازی کاری و بر اساس ادعای برخی نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس، غیرقانونی است؟استناد مرکز پژوهش‌ها در مورد غیرقانونی بودن این اقدام به اصل 127 قانون اساسی است، این در حالی است که بر اساس اصل 127 تعیین نماینده ویژه جزو اختیارات رئیس‌جمهور است، البته این نمایندگان باید به تصویب هیات وزیران برسند و حدود اختیارات آن‌ها نیز مشخص شود”.

رجانیوز، مستند مطلب خود را گزارش مرکز پژوهشهای مجلس که ریاست آنرا احمد توکلی بر عهده دارد قرار داده و مدعی شده است که مخالفت این مرکز با انتصاب های جنجالی احمدی نژاد با انگیزه های سیاسی و شخصی و غیر پژوهشی همراه بوده است.

سایت “الف”، سایت وابسته به احمد توکلی نیز در روزهای تعطیل هفته گذشته به این گزارش رجا نیوز با عنوان “گاف جدید یک سایت احمدی نژاد گرا” اینچنین پاسخ داد:” سایت احمدی نژادگرا که مدتی است در مقابل رفتارهای عجیب رییس جمهور و افراد جنجالی دولت سکوت کرده و یا پس از تاخیر مدت دار واکنش نشان می دهد، برای توجیه تاخیر دولت در عدم لغو دستور نمایندگان ویژه مدعی شد صدور احکام رییس جمهور برای نمایندگان ویژه که بدون تصویب هیات وزیران صورت پذیرفته، مطابق اصل 123 قانون اساسی است! این در حالی است که قانون اساسی به صراحت بر تصویب هیات وزیران در این موضوع تاکید کرده است.نویسنده ناشی حوزه سیاست خارجی سایت مذکور که به طور ضمنی خواستار تصویب هیات وزیران برای قانونی نشان دادن حکم رییس جمهور شده، برای توجیه خطای اصلی دولت در این ماجرا نیز مدعی شده که منظور رهبر انقلاب از موازی کاری در سیاست خارجی، نمایندگان ویژه دیپلماتیک نبوده است! این در حالیست که وزیر خارجه، به شدت در برابر این اقدامات و سخنان موهن رییس سازمان گردشگردی موضعگیری کرده و آن را مصداق بارز موازی کاری  و سرپیچی از فرمان رهبر انقلاب دانست”.

“الف” افزوده است:“از لحاظ حقوقی نیز، بنابر 127 قانون اساسی رییس‏ جمهور می‏ تواند در موارد خاص‏، بر حسب‏ ضرورت‏ با تصویب‏ هیات‏ وزیران،‏ نماینده‏، یا نمایندگان‏ ویژه‏ با اختیارات‏ مشخص‏ تعیین‏ نماید. در این‏ موارد تصمیمات‏ نماینده‏ یا نمایندگان‏ مذکور در حکم‏ تصمیمات‏ رییس‏ جمهور و هیات‏ وزیران‏ خواهد بود.سایت مذکور توضیح نداده که آیا «صدور و اعلام» احکام رییس جمهور معمولا بعد یا همزمان با مصوبه هیات وزیران صورت می گیرد یا هیات وزیران مجبور است پس از گذشت چند هفته برای قانونی نشان دادن حکم رییس جمهور مصوبه بگذراند”.

  اختلافات درونی محافظه کاران درباره رفتار ها و اقدامات احمدی نژاد- مشایی آنچنان افزایش یافته که با وجود دخالت های مکرر  پیدا و پنهان آیت الله خامنه ای، بر منتقدان محافظه کار احمدی نژاد افزوده می شود. اختلافاتی که ادامه دار شدن آنها این پرسش را ایجاد کرده است که آیا هنوز هم جنگ، جنگ زرگری است؟