رقص بدون حجاب در مترو

ایندیپندنت
ایندیپندنت

» گزارش ایندیپندنت از یک ویدئو در متروی تهران

یک زن ایرانی با رقصیدن بدون حجاب در متروی تهران، قوانین سخت ایران را زیر پا گذاشته است. این زن جوان در حالیکه دیگران دوربین را نگه داشته‌اند با انرژی زیاد در یک واگن مترو می‌رقصد.

ممکن است رقصیدن او کاملا بی‌خطر بنظر برسد اما او در واقع در حال شکستن دو قانون در این کشور فوق محافظه‌کار است. او ابتدا با حجاب روی سرش شروع می‌کند اما حرکاتش باعث می‌شود روسری از سرش بیفتد. به نظر می‌رسد سایر مسافران زن واگن سعی می‌کنند او را نگاه نکنند اما چند نفر قبول می کنند تلفن موبایل او را نگه دارند و تصویرش را ضبط کنند. این ویدئو روی صفحه “آزادی‌های یواشکی” در فیسبوک منتشر شده است.

صفحه آزادی‌های یواشکی توسط مسیح علی نژاد روزنامه‌نگاری که در سال ۲۰۰۹ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و اکنون در آمریکا زندگی می‌کند اداره می‌شود.

خانم علی نژاد در ماه مه به ایندیپندنت گفت، این صفحه زمانی آغاز شد که تصویری از خودش را که بدون حجاب در تهران رانندگی می‌کند منتشر کرد و از زنان دیگر هم خواست تا تصاویرشان را به اشتراک بگذارند.

خانم علی نژاد می‌گوید، این ویدئوی رقص، سمبلی از یک جنبش فرهنگی گسترده‌تر است که بین جوان‌های ایران راه افتاده که سعی می‌کنند در مقابل قوانین پوشش و رفتار مقاومت کنند. او به ایندیپندنت گفت، بخاطر امنیت این دختر نمی‌تواند جزئیاتی در مورد هویت او ارائه دهد.

او می‌گوید: “اولش ترسیدم این ویدئو را منتشر کنم. مدتی صبر کردم و دیدم در چند صفحه شخصی هم منتشر شده. بعد منتشر کردم چون صورت نشان داده نشده و دختر سعی می‌کند روسریش را نگه دارد.”

خانم علی نژاد گفت، زنان و مردان جوان ایرانی با رقص و ترانه علیه اقدامات کنترل‌کننده‌ای که توسط دولت ایران اعمال می‌شود مبارزه می‌کنند. او می‌گوید: “هرروز در ایران یک جنگ فرهنگی بین دولت و جوانان وجود دارد. دو نوع سبک زندگی وجود دارد، یکی برای کسانی که فقط می‌خواهند برقصند، کسانی که می‌خواهند به موسیقی گوش بدهند، کسانی که می‌خواهند والیبال تماشا کنند و کسانی که می‌خواهند این جامعه و مردم شادش را کنترل کنند. فیسبوک و رسانه‌های اجتماعی چهره‌ای پنهان از ایران را نشان می‌دهد که هرگز در رسانه‌ها دیده نشده. این به ایرانی‌ها که هرگز صدایی نداشته‌اند فرصت می‌دهد. در رسانه‌های ایران تمام زنان سیاهپوش هستند اما در رسانه‌هایی اجتماعی زن‌ها حجاب ندارند و لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند و می‌رقصند. دولت ایران می‌خواهد تصویر خاصی از کشور جمهوری اسلامی بدهد، نمی‌خواهد مردمی را که به خیابان می‌آیند و می‌رقصند را نشان بدهد.”

دیدگاه‌های حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، تا کنون از مقام پیشینش پیشروانه‌تر بوده است. او علیه برخورد جدی با بدحجابی موضع‌گیری کرده است و حتی یکبار گفت آن‌ها هم می‌توانند باارزش باشند.

اما خانم علی نژاد می‌گوید، شیوه زندگی بسیاری از شهروندان جوان ایرانی هنوز شدیدا کنترل می‌شود و کسانی که رفتارهای تابوشکنانه دارند مجرم شناخته می‌شوند.

“در ایران ارتباط داشتن با یک دختر جرم است، رقصیدن و آپلودکردن ویدئو جرم است، تمام این شیوه های زندگی از نظر دولت جرم است. بعد موضوع حجاب است. از سن هفت سالگی که وارد مدرسه می‌شویم باید موهایمان را بپوشانیم. این یک جنگ فرهنگی بین دولت ایران و جوانان است. برای همین است که آن زن جوان ایرانی بریتانیایی را دستگیر و بعد آزاد کردند. نمی‌توانند شیوه زندگی مردم را کنترل کنند و برایشان سخت است که بگویند ما علیه کسانی هستیم که فقط می‌خواهند برقصند.” وی افزود: “اگر در ایران مثل یک آدم آزاد زندگی کنید، هر روز مجرم هستید.”

منبع: ایندیپندنت - 30 نوامبر