سال کردستان با ترور آغاز شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» پذیرش مسئولیت حادثه مریوان توسط پژاک

در چهارمین اقدام مسلحانه در کردستان طی 15 روز گذشته، چهار پرسنل نیروی انتظامی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. پژاک، حزب حیات آزاد کردستان پس از آنکه مقامات جمهوری اسلامی آن را به عنوان مسبب عملیات نظامی مریوان معرفی کرد در اطلاعیه ای مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت.

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، در مصاحبه با روز ضمن “غیر انسانی” و “تروریستی” خواندن رشته حوادث یک سال گذشته در کردستان، عملکرد حزب حیات آزاد کردستان را مغایر با منافع مردم مناطق کردنشین ارزیابی کرده است.

 

پژاک پذیرفت

بر اثر حمله افراد مسلح به یک پاسگاه مرزی نیروی انتظامی در شهر مریوان در کردستان ایران، ۴ نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

این حمله در ساعت ۲ بامداد شنبه، ۱۳ فروردین ماه به یکی از پاسگاههای فرماندهی مرزبانی در استان کردستان صورت گرفت، اما خبرگزاری های رسمی خبر آن را با یک روز تاخیر منتشر کردند.

خبرگزاری مهر، اسامی 4 نفر کشته شده در این حادثه را به نام های میلاد قبادی، سلیمان زارعی و کاظم عابدی، سرباز وظیفه نیروی انتظامی و پژمان زمانی، از نیروهای کادر فرماندهی مرزبانی مریوان اعلام کرده است.

همزمان با اعلام این خبر علی عبدالهی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، در گفتگو با فارس، خبرگزاری وابسته به نیروهای امنیتی نظامی احتمال دست داشتن حزب پژاک در این حمله را مطرح کرد: “این اقدام تروریستی با دو اقدام اخیر تروریستی که در شهر سنندج صورت گرفته متفاوت است. اما گروهک پژاک هنوز مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده نگرفته است”.

ساعاتی بعد از این سخنان، پژاک- حزب حیات آزاد کردستان با انتشار اطلاعیه ای مسئولیت مستقیم انجام این عملیات نظامی را به عهده گرفت.

پژاک در اطلاعیه خود که بر خروجی یکی از ارگان های رسمی اش قرار گرفته، این عملیات را پاسخی به “اعدام وحشیانه” حسین خضری در زندان ارومیه و “ایجاد فشار بر خلق کرد” عنوان کرده است.

در بخش پایانی این اطلاعیه که خطاب به افکار عمومی نوشته شده، تاکید شده است که در جریان این عملیات 9 تن از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

این بیانیه با امضای “فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای شرق کردستان HRK” منتشر شده است.

 

انتقاد نماینده مجلس از مقامات امنیتی

پژاک در حالی مسئولیت این اقدام مسلحانه را به عهده گرفته  که احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در حاشیه سفر به کردستان در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است: “عوامل این ترورها شناسایی شده‌ و نیروی انتظامی با استفاده از نیروهای توانمند خود آنان را برای دستگیری مورد ردیابی قرار می‌دهد و به سزای اعمال ننگین شان می‌رساند.”

مرتضی حاجی‌لو، مسئول عقیدتی هنگ مرزی مریوان هم قبل از ظهر روز یکشنبه در مراسم تشییع کشته شدگان حمله نظامی مریوان گفت: “وحدت و انسجام مسلمانان ایران اسلامی با اینگونه اقدامات تروریستی از بین نمی‌رود و دشمنان اسلام بدانند که با این اعمال ضدبشری هیچ‌گاه به مقاصد شوم خویش دست نخواهند ‌یافت.”

 فعالان مدنی و حقوق بشری کردستان معتقدند این گونه عملیات نظامی با خواسته ها و منافع مردم کردستان همخوانی ندارد و باعث محدود شدن فضای فعالیت های مدنی در این منطقه می شود.

اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در مصاحبه با روز می گوید: “ما به عنوان سازمان حقوق بشر کردستان اینگونه اقدامات را که در مناطق کردنشین در تضاد با منافع کلی مردم کردستان می دانیم و  صراحتا آن را اقدامی تروریستی و ضد انسانی ارزیابی می کنیم. ما بر این اعتقادیم که حوادثی از این دست منجر به هرچه بیشتر امنیتی شدن فضای منطقه و مسدود کردن فعالیتهای مدنی می شود.”

عبدالجبار کرمی، نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی نیز روز یکشنبه 14 فروردین، به خبرگزاری مهر گفت: “هیچکدام از حملات، دستاورد سیاسی به همراه ندارد و صرفا موجب امنیتی تر شدن فضای استان کردستان خواهد شد.”

او همچنین با انتقاد از مسئولان امنیتی استان کردستان و آنچه “مسامحه در برقراری امنیت” این استان خواند، تصریح کرد: “عدم برقراری امنیت و انجام حملات تروریستی مانع اصلی در راه سرمایه گذاری و رونق اشتغال در این استان است.”

آقای قوامی نیز در آخرین روزهای سال گذشته در مصاحبه با روز از مقامات امنیتی کردستان به خاطر ناتوانی در تامین امنیت این منطقه انتقاد کرده بود.

 

گفتمان پژاک؛ گفتمان مسلحانه

حادثه اخیر مریوان اما تنها حادثه مسلحانه یک ماه گذشته نبود. از ابتدای فرودین ماه چهار اقدام تروریستی در کردستان روی داده است که طی آن 6 نفر از پرسنل نیروی انتظامی و مرزبانی کردستان کشته و نزدیک به 10 نفر دیگر زخمی شده اند.

در آخرین نمونه شب ۱۱ فروردین‌ماه، چهار تن از نیروهای انتظامی بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در مناطق مرزی مریوان کشته و زخمی شدند.

پیشتر نیز در اسفند ماه سال گذشته، چهار کارمند اداره محیط زیست سنندج به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شدند.

در اواخر بهمن‌ماه سال گذشته  هم چهار نفر از نیروهای انتظامی در مناطق مرزی بر اثر تیراندازی افراد ناشناس جان خود را از دست دادند.

یک روز بعد از این واقعه، شاخه نظامی حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) با صدور اطلاعیەای، ضمن به عهده گرفتن مسئولیت این عملیات مسلحانه، اعدام حسین خضری را محکوم و با اشاره به “حق مشروع” دفاع اعلام کرد که شامگاه شب شنبه، ۳۰ بهمن ماه گریلاهای این حزب در عملیاتی در “میدان بیساران” واقع در شهر مریوان، “پنج تن از کماندوهای رژیم” را کشته اند.

پژاک یک حزب کرد مخالف جمهوری اسلامی است که در طول سالهای گذشته در نوار مرزی مناطق کردنشین درگیریهایی با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی داشته است. این گروه هدف خود را “حمایت از حقوق ایرانیان کرد در چارچوب یک نظام دموکراتیک در کشور” اعلام کرده است.

جمهوری اسلامی این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، از پژاک به خاطر نادیده گرفتن تجربه مشی مسلحانه دیگر احزاب کردستان در دهه شصت انتقاد می کند.

آقای قوامی می گوید: “تجربه سایر احزاب کردستانی رویکرد مشی مسلحانه را در حقیقت به چالش کشیده است. با توجه به تجاربی که دیگر احزاب کرد در دهه شصت شمسی داشتند و مشی خود را از مسلحانه به سیاسی تغییر دادند می بایستی حزب نوظهور و جدیدی همچون پژاک این را به عنوان یک تجربه تاریخی و ارزشمند مد نظر قرار می داد. اما متاسفانه ما همچنان شاهدیم که گفتمان مسلحانه گفتمان غالب آنهاست؛در حالیکه این گونه اقدامات مسلحانه نه تنها هیچگونه دستاوردی برای منطقه در بر نداشته بلکه به میلیتاریزه شدن منطقه کمک کرده است.”