شرایط کروبی و موسوی نماد وضعیت زندانیان است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واحدی: اجازه ملاقات داده نشد

با گذشت بیش از دو هفته از آغاز سال جدید، هم‌چنان خبری از مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز و همسر وی، فاطمه کروبی، دردست نیست. ادامه بی‌خبری از وضعیت مهدی کروبی و همسرش در حالی است که حدود دو ماه از حصر خانگی این دو می‌گذرد.  مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی، به “روز”می گوید قرار بوده  روز گذشته فرزند کوچک مهدی کروبی، یاسر، با خانواده خود ملاقات کند، اما این ملاقات انجام نشده و  دلیلی هم برای انجام نشدن آن ذکر نشده است.

مشاور مهدی کروبی، به “روز” می‌گوید: “بعد از ملاقات قبلی علی، فرزند آقای کروبی با وی، هیچ اطلاعی از وضعیت آقای کروبی و همسرشان در دست نیست. تاکنون هم به کسی اجازه نداده‌اند که با ایشان ملاقات کند. قرار بود که امروز [یک‌شنبه] یاسر، فرزند کوچک آقای کروبی به ملاقات ایشان برود که این ملاقات انجام نشد”.

واحدی می‌افزاید: “توجه کنیم که که به آقای کروبی و همچنین آقای موسوی، ظلم مستمری می‌شود. تا زمانی که این ظلم انجام می‌شود و ادامه دارد، این مساله جدید است. ضمن اینکه فراموش نکنیم ما زندانیان بسیاری داریم که برخی از آن‌ها حدود دو سال است در زندان اند و هنوز موفق به استفاده از مرخصی نشده‌اند. دوستانی مثل آقای زیدآبادی، آقای سلیمانی، خانم هدایت که با وضعیت‌های سختی دوران زندان را می‌گذرانند. وضعیت آقای موسوی و آقای کروبی، در واقع این‌گونه است که به نماد تبدیل شده‌”.

یکی از فرزندان مهدی کروبی هم روز گذشته، در گفت‌وگویی کوتاه با سایت سحام‌نیوز– نزدیک به مهدی کروبی – درباره وضعیت پدر و مادر خود، گفت: “آخرین اطلاع ما از وضعیت پدر و مادرمان به 15 روز قبل باز می‌گردد و طی این مدت هیچ گونه اطلاعی از وضعیت ایشان نداریم. برادرمان علی در روز 29 اسفند با پدر و مادر دیدار داشته‌اند و از آن روز تا به حال، نهادهای امنیتی هیچ‌گونه اجازه‌ای برای دیدار با والدین‌مان را نداده‌اند. اکنون ما بیش از گذشته نگران وضعیت ایشان هستیم”.

ندادن اجازه دیدار با مهدی کروبی در حالی است که پیش از این اعلام شده بود ماموران امنیتی فرزندان کروبی و موسوی را تحت فشار گذاشته‌اند که اگر می‌خواهند ماهی چند دقیقه والدین‌شان را ملاقات کنند، باید از سیاست سخن نگویند، حضور مامور امنیتی را بین خود و والدین‌شان تحمل کنند و “بهداشتی” خبر رسانی کنند.

سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد، درباره محل نگهداری کروبی می‌گوید: “هنوز مشخص نیست که آقای کروبی و همسرشان را در کجا نگهداری می‌کنند. البته دو ملاقاتی که اعضای خانواده با ایشان داشته‌اند، در منزل‌شان بوده. به نظر می‌رسد که منزل آقای کروبی را به شکل زندانی در آورده‌اند. پنجره‌ها کور شده، وسایل از منزل خارج شده، کتاب‌ها، تلویزیون، نشریات، وسایل شخصی، داروها، … در واقع منزل آقای کروبی به شکل زندانی در آمده است. می‌توان حدس زد که احتمالا آقای کروبی و همسرشان را در منزل شخصی خودشان در حصر قرار داده‌اند، اما نمی‌توان مطمئن بود”.

پیش از این و در آستانه سال نو، علی کروبی، پسر مهدی کروبی، موفق شده بود با والیدن خود ملاقات کند. در آن زمان سایت سحام نیوز، پایگاه خبری حزب اعتماد ملی متن یاداشت کوتاهی را به قلم علی کروبی منتشر کرد که در آن آمده بود “مهدی کروبی و همسرش در صحت و سلامتی کامل به سر می‌برند”.

واحدی، درباره نحوه ملاقات‌ها با کروبی و همسرش به “روز” می‌گوید: “نحوه ملاقات‌ها به این صورت است که چند مامور امنیتی میان آقای کروبی و فرزندشان می نشینند و هر زمان به دلخواه خود سخنان آن‌ها را قطع می‌کنند. البته آقای کروبی در همان شرایط هم سخن خود را گفتند و اعلام کردند که بر سر مواضع قبلی خود هستند. درباره خانم کروبی هم وضعیت مشابهی وجود داردو هنگام ملاقات ایشان با عروس‌شان، چند مامور امنیتی، بین آن‌ها بوده‌اند”.

سخنان مهدی کروبی درباره ایستادگی بر سر مواضع در حالی بیان شده است که، در آخرین روزهای سال گذشته، سایتی با عنوان “کلمه‌نیوز” اعلام کرده بود کروبی در حال نوشتن “توبه نامه از سر پشیمانی” است. واحدی، در همان زمان به روز گفته بود: “اگر آقای کروبی توبه نامه بنویسد، این توبه نامه را درباره همکاری های گذشته خود با آقای خامنه ای خواهد نوشت نه عملکردش در دوران انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن.”

پیش از این محمدتقی کروبی، دیگر فرزند مهدی کروبی در یادداشت کوتاهی اعلام کرده بود: “روحانی عزیزی که مورد اعتماد خانواده و حاکمیت است، طی تماس تلفنی با این‌جانب اظهار داشتند که شب گذشته در محیطی دوستانه با پدر و مادرم ملاقات نموده‌‌اند. این عزیز خبر از صحت، سلامت و آرامش کامل آنان دادند”.

سایت سحام‌نیوز چند روز بعد، خبر از آن داد که این روحانی کسی نبوده است جز محمدرضا عباسی‌فر، معاون اسبق قوه قضاییه، نماینده دوره اول و دوم مجلس، عضو سابق حقوق‌دان دو دوره شورای نگهبان، رییس سابق دیوان عدالت اداری، عضو مجلس خبرگان سوم، مشاور رییس‌جمهور سابق که اکنون مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

این ملاقات‌ها در حالی صورت گرفته که مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی، با انتشار متنی اعلام کرده بود: “لازم است یک  گروه داخلی یا خارجی که تحت فشار و تهدید حاکمیت نیست، با این دو زندانی سرفراز دیدار و گزارش آن را به اطلاع مردم برساند. ملاقات این گروه - که حتما بایستی یک پزشک مورد اعتماد خانواده که حاکمیت امکان تهدید اورا ندارد همراه ایشان باشد – می‌تواند دلیل کاهش وزن قابل توجه خانم کروبی و مشکلات احتمالی که برای آقای کروبی ایجاد شده و او از نقل آن‌ها خودداری نموده است را مشخص نماید”.

وی همچنین اضافه کرده بود: “یکی از غیرانسانی‌ترین اقدامات حاکمیت، جمع‌آوری همه داروهای آقای کروبی و محروم کردن او از این داروها برای مدت طولانی تا بعد از بازداشت ایشان بوده است. خوش‌بختانه آقای کروبی در مجموع از سلامت جسمی و مزاجی برخوردار است، اما ناراحتی دیسک کمر و برخی بیماری‌های مرتبط با سال‌خوردگی استفاده از برخی داروها را اجتناب ناپذیر می‌کند، که ماموران  معذور چند روز ایشان را از این طریق تحت فشار قرار داده‌اند”.

وی اکنون در این‌باره به روزمی‌گوید: “در دو هفته اول، داروهای آقای کروبی را در اختیار ایشان قرار نمی‌دادند. بعد از آن و در ملاقات‌ها ایشان اعلام کرد که داروها مجددا در اختیارشان قرار گرفته است. اما در حال حاضر، مشخص نیست که وضع به چه صورتی است”.

در تحولی دیگر، در ایام تعطیلات نوروزی، کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل، خواستار آزادی بی قید وشرط میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر جنبش سبز شد و اعلام کرد که توضیحات رهبران جمهوری اسلامی برای توجیه نگه‌داری این دو شخصیت معترض در بازداشت، برای او چندان قانع کننده نبوده است.

وی اضافه کرده بود: “مقامات ایرانی ادعا می‌کنند که سلب آزادی از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و در بند گذاردن آنان به خاطر حفظ جان آن دو صورت گرفته است، اما این توجیه قانع کننده نیست و این نکته را روشن نمی‌کند که چرا آنان از هرگونه ارتباط عادی نیز محروم هستند”.