حفاظت اطلاعات در نهاد ریاست جمهوری؟

نویسنده
آرش معتمد

» پس از ناکامی احمدی نژاد در عزل مصلحی

دو روز پس از انتشار خبری مبنی بر تلاش دولت برای تشکیل نهاد موازی اطلاعاتی در نهاد ریاست جمهوری، دولت  با انتشار بیانیه ای با رد چنین ادعایی، آن را دروغ پراکنی برای تخریب دولت توصیف کرد.

 پایگاه اطلاع رسانی دولت دیروز با انتشار بیانیه ای، خبر “تشکیل معاونت حفاظت اطلاعات ریاست جمهوری ” را به “شدت” تکذیب  و سایت ناشر  چنین خبری را به “دروغ پراکنی” و “تخریب دولت” متهم کرد.

گفتنی است روز دوشنبه سایت مشرق در گزارشی خبر از تشکیل نهاد مذکور داده و تصریح کرده بود :” طرح جدیدجریان انحرافی کلید خورد.”

به نوشته سایت اصولگرای مشرق “جریان انحرافی” یکی از مدیران کل وزارت خانه های “حساس” کشور به نام “س” را به عنوان گزینه پیشنهادی معاونت جدید حفاظت اطلاعات ریاست جمهوری به محمود احمدی نژاد معرفی کند. بر اساس این گزارش “س” به دلیل ارتکاب تخلفات شغلی برکنار و دستگیر شده بود اما به تازگی به قید وثیقه از زندان آزاد شده است.

با این وجود دولت مستقر، هدف از انتشار چنین اخباری را “ایجاد حاشیه” و “انحراف اذهان عمومی” دانسته و تصریح کرده است: “انتشار این قبیل اخبار در شرایطی که دولت تمام توجه و توان خود را متمرکز و مصروف خدمتگزاری و عمران و آبادانی کشور کرده است یقینا هدفی جز ایجاد حاشیه در مسیر تلاش های دولت و انحراف اذهان عمومی از موضوع اصلی کشور که سازندگی ایران اسلامی است، ندارد.”

 

تنش بر سر اطلاعات

دولت در حالی این خبر را تکذیب می کند که فروردین ماه تلاش احمدی نژاد برای تصفیه در وزارت اطلاعات و عزل وزیر اطلاعات به تنشی بزرگ میان آیت الله خامنه ای و رئیس دولت منجر شد.  در آن زمان برخی منابع غیر رسمی ادعا کرده  بودند عباس امیری فر گزینه توصیه شده رحیم مشایی به احمدی نژاد برای تصدی وزارت اطلاعات پس از کنار گذاشتن حیدرمصلحی بوده است.  محمود احمدی نژاد اما برای عزل حیدر مصلحی مانعی همچون رهبر جمهوری اسلامی را در برابر خود دید و آیت الله خامنه ای با صدور حکمی به  وی دستور داد  از عزل مصلحی صرف نظر کند. همین امر باعث شد محمود احمدی نژاد نزدیک به دوهفته در جلسات دولت شرکت نکند تا خشم خود را نسبت به حکم رهبر جمهوری اسلامی نشان داده باشد.

بدین ترتیب مشایی و احمدی نژاد نه تنها نتوانستند مصلحی را برکنار کنند بلکه منازعات بعدی میان دولت و مخالفانش در سپاه باعث شد تا عباس امیری فر، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری بازداشت شود. پس از وی ماموران امنیتی سپاه همچنان به تعقیب نزدیکان محمود احمدی نژاد ادامه دادند و چند فرد وابسته به نهاد ریاست جمهوری را دستگیر کردند.

سایت باکری آنلاین سه ماه پیش در همین ارتباط نوشته بود: “حیدر مصلحی در پی جلسات سازمان یافته با اعضای یک باند امنیتی/اقتصادی که حسین طائب آن را اداره می‌کند، اقدام به عزل برخی معاونان باسابقه وزارت اطلاعات کرده است.”

 حسین عبداللهی معاون برنامه و بودجه وزارت اطلاعات و از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی از این جمله بود که برکناری وی محمود احمدی نژاد را خشمگین کرد و منجر به تصمیم عزل مصلحی شد.

 

اطلاعات سپاه علیه دولت

اوایل خرداد دفتر آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان از عزم  فرمانده سپاه برای بازداشت اسفندیار رحیم مشایی خبر داده و گفته بود: “آقای سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه رفتند خدمت مقام معظم رهبری و گفتند اجازه بدهید ایشان را بگیریم کل غائله حل می شود حالا نهایتاً چند روزی بعضی ها اظهار نگرانی خواهند کرد و تمام خواهد شد.”

به گفته وی آیت الله خامنه ای با این پیشنهاد مخالفت می کند اما برای بازداشت تمام “نیروهای عملیاتی” نزدیک به دولت چراغ سبز می دهد :“آقا فرمودند همه عوامل را دستگیر کنید کسانی که نیروهای عملیاتی این طرح هستند آقا فرمودند با قوت بازجویی کنید و بررسی کنید اما حساب رئیس جمهور را جدا کنید.”

ناظران سیاسی می گویند احتمالا ناکامی تیم احمدی نژاد در تصاحب وزارت اطلاعات و تهاجم نیروهای های امنیتی موازی سپاه به “جریان انحرافی” دولت را به صرافت تاسیس یک نهاد موازی امنیتی برای مقابله با چنین تهدیداتی انداخته باشد.

 

احمدی نژاد: من سرپرست اطلاعات شوم

اواخر خرداد اسماعیل کوثری از نمایندگان مجلس هشتم مهم‌ترین علت مخالفت خامنه‌ای با تغییر وزیر اطلاعات را “قصد” احمدی‌نژاد برای “سرپرستی” این وزارتخانه دانست. 
کوثری ادعا کرده بودچنانچه احمدی‌نژاد نمی‌خواست سرپرستی وزارت اطلاعات را بر عهده بگیرد٬ رهبر جمهوری اسلامی با برکناری حیدر مصلحی مخالفت نمی‌کرد.

با این حال سایت مشرق در خبر خود از محمود احمدی نژاد به عنوان یکی از “مخالفان جدی” موازی کاری، به ویژه در مراکز حساس امنیتی نام برده که تاکنون پاسخی به درخواست “جریان انحرافی” برای انتصاب “س” نداده است.

 

نهاد های موازی

گفتنی است بسیاری از نهاد های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی برای خود دستگاه های اطلاعاتی تاسیس کرده اند که به موازات یکدیگر فعالیت می کنند.

سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران از این جمله است که  یک سازمان متمرکز مستقل و زیر مجموعه ستاد مرکزی سپاه پاسداران  و از قدیمی‌ترین نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی محسوب می شود.

پاییز سال 88 پس از طی مسیری طولانی در فرماندهی کل سپاه، نیروهای مسلح و در نهایت دفتر فرماندهی کل قوا، معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سازمان اطلاعات ارتقا یافت. در آن زمان با ارتقای معاونت اطلاعات سپاه، حسین طائب فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج به عنوان رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، منصوب شد. وی اینک نماینده ولی فقیه در سپاه است.

اطلاعات سپاه دارای بند اختصاصی در زندان اوین است. بسیاری از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات توسط این نهاد دستگیر و در بند 350 توسط ماموران امنیتی سپاه بازجویی شده اند.دستگیری چهره های نزدیک به دولت احمدی نژاد نیز بر عهده این مرکز است.

 

اطلاعات سایه در زمان خاتمی

سابقه آغاز موازی کاری در نهاد های اطلاعاتی به طور خاص به سال 77 بر می گردد. در آن زمان پس از  قتل بسیاری از روشنفکران توسط وزارت اطلاعات، محمود خاتمی علی فلاحیان وزیر وقت این وزارتخانه را مجبور به استعفا و بسیاری از اعضای ارشد این وزارتخانه را که در قتل مخالفان دست داشتند بازداشت و یا اخراج کرد.

پس از آن بود که نهاد های اطلاعاتی همچون حفاظت اطلاعات سپاه، حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی و همچنین حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی شروع به فعالیت گسترده کردند. این در حالی بود که  بر اساس قانون تشکیل وزارت اطلاعات در سال 1362، فعّالیت موازی سازمان‌های دیگر تعطیل شده و تنها این وزارت‌خانه مجاز به انجام اقدامات امنیتی پیرامون شهروندان است.

 

شنود مکالمات

قدرت این نهاد های موازی در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی چنان بالا گرفته بود که مرداد سال 84 بیژن زنگنه اعلام کرد مدارکی پیرامون شنود وزارت خانه های دولتی دارد: “البته که من شنود و مراقبت اطلاعاتی ندارم. بنابراین مدارک من برای آقای شاهرودی (رئیس وقت قوه قضائیه) محکمه پسند نیست. من سرنخها را می دهم. خودشان بروند مدارک محکمه پسند پیدا کنند.”

اشاره وزیر نفت دولت خاتمی به گزارشهای شنود دستگاه های اطلاعات موازی علیه وزرا و مدیران اصلاح طلب بود. در هشت سال گذشته اصلاح طلبان چندین بار اعلام کرده اند لوازم شنودی را که محافظه کاران تندرو در دفاتر و جلساتشان جاسازی کرده بودند، کشف کرده اند.