دولت ایران، خوب بخواند

نویسنده

» مقاله عرب تایمز درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس

شعیب المویزری نماینده مجلس کویت  از ایران خواست مفاد بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را که روز سه شنبه صادر شد، مطالعه کند. وی در حاشیه همایش دوحه-11 که از هفته  گذشته آغاز شده، در گفتگو با خبرگزاری کویت اعلام کرد بیانیه نهایی بیانگرامیدها و آرمان های مردم خلیج فارس است و چالش ها و خطرات پیش روی امنیت خلیج فارس را مطرح می کند.

وی افزود این بیانیه یک “تهدید نیست بلکه هشدار است زیرا ما موافق آنچه از سوی ایران در کشورهای خلیج فارس انجام می شود، نیستیم.” این نماینده مجلس کویت گفت: “مردم کشورهای حوزه خلیج فارس ریشه های مشترک عمیقی دارند و به سرزمین شان وفادار هستند.”

وی گفت موضوعات مطرح شده در اجلاس بر روی آینده منطقه و خط مشی های توسعه و سایر موارد متمرکز بود.

وی از رویکرد عاقلانه قطر در حوزه های اقتصادی و سیاسی که امکان میزبانی از چنین اجلاسی را بوجود آورد، قدردانی کرد.

رهبران شورای همکاری خلیج فارس پیشتر روز سه شنبه نسبت به مداخله مستمر ایران در امور داخلی کشورهایشان ابراز نگرانی کرده بودند.

بر اساس بیانیه منتشر شده در سیزدهمین نشست  شورای همکاری خلیج فارس، ایران از طریق دامن زدن به اختلافات قومی میان شهروندان و به مخاطر انداختن حاکمیت ملی، استقلال اعضای کشورهای شورای همکاری و زیر پا گذاشتن اصل حسن همجواری، قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل و مصوبات سازمان کنفرانس اسلامی در امور این کشورها مداخله می کند.

شورای همکاری خلیج فارس با استقبال از بازگشت ثبات و آرامش به پادشاهی بحرین بر حمایت خود از این کشور در مواجهه با تهدیدات خارجی پافشاری مجدد کرد.

بر اساس پیمان دفاعی مشترک موجود، دفاع از امنیت و ثبات یک کشور عضو شورای همکاری، مسؤولیت مشترک و جدانشدنی تمام اعضاست. بنابراین، نیروهای نظامی شورا برای کمک به برقراری مجدد ثبات در بحرین وارد این کشور شدند. 

ژنرال عبدالطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روند طی شده در شکل گیری این شورا را در سی و یکمین جلسه شوری عالی به میزبانی امارات متحده عربی در دسامبر گذشته شرح داد.

وی در خصوص گزارش کمیسیون تجارت آزاد برای رهبران سخنرانی کرد. رهبران شورا نیز کمیته های مربوطه را به تقویت تلاش ها برای از میان برداشتن موانع مقابل پیمان تجارت آزاد ، بازار مشترک و الحاق اقتصادی در تمامی جوانب توصیه کردند.

منبع: عرب تایمز- 11 مه