دادگاه دو آمریکایی به تاخیر افتاد

نویسنده

» گزارش بوستون گلوب از اضطراب آمریکائی ها

علی اکبر دارینی، استیو کارنووسکی

دادگاه دو آمریکایی که نزدیک به دوسال است به اتهام جاسوسی در زندان بسر می برند، روز گذشته به تعویق افتاد. این درحالی است که مقامات ایران هیچ توضیحی در این مورد نداده اند و نگرانی خانواده های آنها که برای آزادی این دو لابی می کنند، بیشتر شده است.

مسعود شفیعی، وکیل ایرانی شان بوئر، 28 ساله و جاش فاتل 28 ساله، گفت که این دو را روز گذشته طبق قرار به دادگاه نبرده اند. وی گفت که مقامات ایرانی توضیحی در این مورد نداده اند.

سارا شورد، نامزد بوئر که با این دو نفر در ژوئیه سال 2009 در مرز ایران و عراق دستگیر شده بود، سال گذشته با قرار وثیقه به آمریکا بازگشت. وی گفت که او و خانواده نامزدش نگران سلامتی آنها هستند و دلیل به تعویق افتادن دادگاه را وضعیت سلامتی این دو می دانند.

سارا شورد 32 ساله روز گذشته در تماس تلفنی گفت: “مسائلی مثل زمان دادگاه ها باعث اضطراب می شود و ما بسیار  نگران هستیم. اگر تاثیر آن بر ما انقدر زیاد است برای شان و جاش هزاربار بدتر است.یکی از دردناک ترین موضوع ها در حال حاضر،عدم توانایی در دلداری دادن جاش و شان است. هیچ کدام از ما راهی برای تسلی دادن آنها پیدا نکرده ایم.”

هیچکس بغیر از کسانی که بوئر و فاتال را زندانی کرده اند، این دو را از بعد از دادگاهشان در روز 6 فوریه ندیده اند. دادگاه بعدی قرار بود دیروز برگزار شود و اعضای خانواده شان مشتاق بودند که اگر بتوانند حتی برای چند لحظه این دو را ببینند.

فیلو دیبل، مشاور ارشد دولت اوباما در مسائل ایران، روز گذشته در کمیسیون روابط خارجی سنا، از برگزار نشدن دادگاه این دو ابراز نگرانی کرد.

دیبل گفت: “ما از دولت ایران می خواهیم که هر چه زودتر شان بوئر و جاش فاتال را آزاد کنند تا این دو نزد خانواده هایشان بازگردند. با خبر شدیم که دادگاهی که قرار بود امروز برگزار شود، برگزار نشده است. ما مطمئن نیستیم که معنی این کار چیست و می خواهیم که آن را به فال نیک بگیریم.”

مارک تونر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، روز گذشته به خبرنگاران گفت که وزارت امور خارجه هنوز با سفیر سوئیس در ایران که حافظ منافع آمریکا در ایران است، در مورد دلیل به تعویق افتادن دادگاه تماسی نداشته است.

تونر گفت: “ما امیدواریم که دولت ایران متوجه این موضوع باشد که این دو نزدیک به دوسال زندانی هستند و حکمی رسما به آنها ابلاغ نشده است و باید به دلایل انساندوستانه آزاد بشوند و امیدوارم این پیام ما به آنها برسد.”

سیندی هیکی، مادر بوئر که از سینسیناتی با ما در تماس تلفنی بود، گفت: “احساس بیچاره گی می کنم. ما تشنه یافتن یک راه حل هستیم.”

بوستون گلوب، 12 مه