مثلث ایران، پاکستان و طالبان

نویسنده

» مقاله لوس‌آنجلس تایمز درباره حمایت همسایگان از حامیان تروریسم

گرِگ میلر

فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان می‌گوید شواهدی در دست دارد دال بر اینکه گروه های سرویس جاسوسی پاکستان و ایران از گروه‌های شورشی که به سربازان ائتلاف حمله می‌کنند حمایت می‌کنند.

ژنرال ارتش استنلی اِی. مک‌‌کریستال در تحلیل مشروح خود از وضعیت نظامی که این ماه به کاخ سفید ارائه شد می‌نویسد، جنگجویان طالبان در افغانستان توسط “عناصر برخی از سازمان‌های اطلاعاتی” حمایت می‌شوند.

مک‌کریستال در ادامه گزارش خود از سرویس اطلاعاتی داخلی  پاکستان و نیز نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان حامیان نیروهای خارجی که در جهت تضعیف منافع آمریکا و بی‌ثبات کردن دولت کابل تلاش می‌کنند نام برد.

این بیانات نگرانی طولانی‌مدت آمریکا در مورد پاکستان و ایران را نشان می‌دهد، اما کم پیش آمده بود که یک مقام ارشد آمریکا علنا به این موضوع اشاره کند. مک‌کریستال ارزیابی خود را ماه گذشته ارائه کرد و نسخه غیرمحرمانه آن روز یکشنبه در وب‌سایت واشنگتن پست منتشر شد.

انتقاد از پاکستان به علت همکاری نزدیک آمریکا با اسلام‌آباد در تعقیب جنگ‌طلبان و انجام حملات هوایی در منطقه ناهموار شرق آن کشور موضوع بسیار حساسی است.

مک‌کریستال نوشت: “یاغیگران افغانستان به وضوح از جانب پاکستان حمایت می‌شوند.” وی افزود، گزارش شده است که رهبران ارشد گروه‌های اصلی طالبان توسط “برخی عناصر سرویس اطلاعاتی داخلی  پاکستان” حمایت می‌شوند. سرویس اطلاعاتی داخلی  روابط درازمدتی با طالبان دارد؛ اما مقامات پاکستانی به تکرار ادعا کرده‌اند که آن روابط را با در حوادث پس از حملات یازده سپتامبر قطع کرده‌اند.

اخیرا سرویس اطلاعاتی داخلی، شریک کلیدی آمریکا در دستگیری تعدادی از عاملان عالیرتبه القاعده، از جمله متفکر اصلی یازده سپتامبر، خالد شیخ محمد بوده است. اما از سوی دیگر مقامات آمریکا از ارتباط جاری بین سرویس جاسوسی و گروه‌های طالبان شکایت کرده‌اند.

ناامیدی آمریکا سال گذشته زمانیکه دریاسالار مایکل جی. مولن، رئیس ستاد مشترک و دیگر مقامات آمریکایی بصورت مخفیانه با پاکستان با شواهد دال بر دست داشتن سرویس اطلاعاتی داخلی در بمبگذاری انتحاری سفارت هند در کابل برخورد کردند، به اوج خود رسید.

از آن زمان مقامات آمریکایی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای از بین بردن تنش در روابط، به دنبال اجتناب از انتقاد علنی از این سرویس پاکستانی بوده‌اند. در واقع، مقامات آمریکا در ماه‌های اخیر گفته‌اند پس از اینکه یکی از مراکز خود این سرویس در لاهور مورد حمله بمبگذاری انتخاری قرار گرفته است، سرویس داخلی اطلاعات به هدف ضدتروریسم تعهد بیشتری پیدا کرده است.

اظهارات مک‌کریستال اولین اشاره علنی طی ماه‌هایی است که آمریکا شاهد نشانه‌های دال بر حمایت سرویس اطلاعاتی داخلی از گروه‌های یاغی بوده است. کارشناسان گفته‌اند که عناصر سرویس اطلاعاتی  آن روابط را برای جلوگیری از خروج آمریکا از منطقه و افزایش تاثیر هند در افغانستان حفظ کرده اند.

پل پیلار یک مقام ارشد پیشین ضدتروریسم سیا گفت: “ترکیبی از انگیزه و نگرانی درون سرویس اطلاعاتی داخلی وجود دارد که به علت روابط حسنه ای است که سال‌ها” با گروه‌های یاغی “در جریان بوده است.”

ایران به طور سنتی روابط معاندانه‌ای با طالبان دارد و گزارش مک‌کریستال می‌گوید که تهران “نقش دوپهلویی در افغانستان” ایفا کرده است و در حینی که به دولت برای توسعه کمک می‌کند با گروه‌های یاغی که سربازان آمریکایی را مورد هدف قرار می‌دهد نیز روابط خوبی دارد.

مک‌کریستال در این گزارش می‌گوید: “بنا بر گزارشات، نیروی قدس ایران مبارزان گروه‌های مشخصی از طالبان را آموزش می‌دهد و به یاغیان به شکل‌های دیگری نیز کمک‌ نظامی می‌کند.” نیروی قدس ایران شاخه ای از سپاه پاسداران است که در کشورهای دیگر به انجام عملیات مشغول است.

مک‌کریستال جزئیات ماهیت این کمک‌ها را بیان نکرد، اما ایران همواره منطقه عبور برای ورود مبارزان خارجی به پاکستان بوده است. همچنین کارشناسان به شواهدی اشاره کرده‌اند دال بر اینکه ایران به آموزش  تکنولوژی استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای پرداخته است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا گفتند، به نظر می‌رسد ایران دخالت خود را در جهت بستن دست و پای سربازان آمریکا و ائتلاف بدون برانگیختن مقابله به مثل مستقیم، به جلو می برد.

بروس هافمن، کارشناس تروریسم دانشگاه جرج‌تاون گفت، هدف ایران این است که “مطمئن شود دست و پای آمریکا بسته است و در مساله دیگری گرفتار شده است. از نظر ایران، این یک منطقه تاریخی پرمنفعت است و آنقدر فرصت خوبی است که نمی‌شود از آن صرف‌نظر کرد.”

منبع: لوس آنجلس تایمز، 22 سپتامبر