حمایت از افزایش تحریم ها، مخالفت با حمله نظامی

نویسنده

» تحلیل نظرسنجی ها پیرامون برنامه اتمی ایران

در حالی که رویارویی بر سر برنامه هسته ای ایران با تاثیر گذاری تحریم های شدید جامعه جهانی علیه تهران و حضور ایالات متحده در آب های اطراف ایران تشدید می شود، حمایت افکار عمومی از تحریم ها نسبتا قوی شده اما پشتیبانی از اعمال زور علیه ایران به این اندازه نیست. این ها برخی از نتایج نظرسنجی تازه ای است که در سراسر جهان پیرامون گسترش برنامه اتمی ایران انجام شده است.

بر اساس نظرسنجی موسسه نظرسنجی Pew poll در مه ۲۰۱۲ اکثریت جمعیت نظرسنجی در ۱۲ کشور از ۲۱ کشور، اعمال “تحریم های شدیدتر اقتصادی برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران” را پیشنهاد کرده اند. آلمان (۷۷ درصد) ، ایالات متحده (۷۵) ، جمهوری چک (۷۴) ، بریتانیا (۷۲) ، فرانسه و ایتالیا ( هر دو ۷۱) ، اسپانیا ( ۶۸) ، مکزیک (۶۳) ، لهستان ( ۶۲) ، ژاپن (۵۷) ، برزیل ( ۵۶) و اردن (۵۲)

اما در ۹ کشور دیگر-ـ از جمله سه قدرت جهانی-ـ کمتر از نیمی از جمعیت نظرسنجی از این شیوه حمایت کرده اند که شامل چین (۲۱ درصد ) ، روسیه (۳۵) و هند (۱۹)درصد. نظر رای دهندگان در پنج کشور مهم اسلامی نیز به همین ترتیب است : مصر (۴۶ درصد ) ، لبنان (۴۶) ، ترکیه (۱۸) و پاکستان ( ۴).

با وجود اینکه در اروپا و ایالات متحده حمایت جمعیت نظرسنجی از شدت گرفتن تحریم ها در اوج است ، اما پشتیبانی از حمله نظامی در سطح پایینی قرار دارد. در نظرسنجی ژوئن ۲۰۱۱بنگاه مارشال آلمان که آرای عمومی ۱۲ کشور اروپایی و ایالات متحده را پوشش می داد ۵ گزینه برای مواجهه با برنامه اتمی ایران مطرح شد. گزینه “ عملیات نظامی علیه ایران” حمایت اقلیت بسیاری پایین را کسب کرد . این حمایت هیچگاه از ۱۳ درصد در هیچ یک از کشورها بالاتر نرفت.
در میان دوازده کشور اروپایی که در رای گیری شرکت کرده بودند، ترجیح عموم “ارائه مشوق های اقتصادی به ایران در ازای دست کشیدن برنامه سلاح اتمی ” بود . (۳۲ درصد ) ، و یا “اعمال تحریم های اقتصادی” ( ۲۸ درصد ) . در ایالات متحده محبوب ترین گزینه اعمال تحریم بود ( ۳۳ درصد) و بعد از آن پیشنهاد مشوق های اقتصادی ( ۲۰ درصد)

این نظرسنجی ها توسط انستیتوی بین المللی شورای روابط خارجی به صورت پیشرفته تری ادامه یافت. حتی وقتی از جمعیت نظر سنجی خواسته شد تا نهایی ترین گزینه را انتخاب کند تنها در کشورهای اندکی اکثریت رای دهندگان حمله نظامی را پیشنهاد کردند. در سال ۲۰۱۱ موسسه GMF poll از افرادی که به گزینه هایی غیر از گزینه حمله نظامی رای داده بودند پرسید “حالا تصور کنید تمام گزینه های غیر نظامی امتحان شده و تنها گزینه باقی مانده برای ممانعت از رسیدن ایران به سلاح هسته ای استفاده از حمله نظامی است” . بعد از آن ها پرسیده شد حالا بین”حمله نظامی علیه ایران “ و “پذیرفتن ایران هسته ای ” یکی را انتخاب کنید.

ادغام نظرآن هایی که از ابتدا به حمله نظامی رای دادند وآن هایی که در مرحله دوم آن را انتخاب کردند نشان می دهد که ۴۹ درصد آمریکایی ها و ۴۲ درصد اروپایی ها تحت این سناریو حاضر هستند از حمله نظامی حمایت کنند. هر چند در سه کشور اروپایی اکثریت به اعمال زور رای داد. فرانسه ( ۵۵ درصد) ، اسپانیا (۵۴) و پرتغال ( ۶۳)
 در شرایطی که نظر سنجی ها حاکی از افزایش نگرانی ها پیرامون امکان دستیابی ایران به سلاح اتمی است، نگرانی کشورهای اسلامی چندان بالا نیست. از آن ها پرسیده شد دستیابی ایران به سلاح اتمی چه تاثیر احتمالی بر خاورمیانه خواهد داشت. از مجموع نظرات ۶ کشور عربی تنها ۳۵ درصد آن را منفی قلمداد کرده بودند. این نظرسنجی توسط کرسی “سادات” دانشگاه مریلند برگزار شد.

نصف رای دهندگان یا آن را مثبت ارزیابی کرده بودند (۲۵ درصد) یا برایشان تفاوتی نمی کرد (۲۵ درصد).

حتی بر اساس نظرسنجی همین موسسه در سال ۲۰۱۰ ، در عربستان سعودی نیز تنها ۴۵ درصد رای دهندگان آن را منفی ارزیابی کرده بودند. در حالی که ۳۲ درصد آن را مثبت ارزیابی کرده بودند ۲۳ درصد گفته بودند تفاوتی برایشان ندارد.

نظرسنجی سال ۲۰۱۲ موسسه Pew poll نشان می دهد اکثریت شش کشور عمده اسلامی با دستیابی ایران به سلاح اتمی مخالف است. اردن ( ۷۶ درصد) ، مصر ( ۶۶) ، ترکیه (۵۴) . لبنان (۶۲)

اما در پاکستان اوضاع به نفع دستیابی ایران به سلاح اتمی است. ۵۰ درصد موافق هستند. ۱۱ درصد مخالف بوده و ۳۹ درصد نیز پاسخ نداده اند.

منبع : World Public Opinion