تهدید جدی راست های افراطی

نویسنده

» گزارش گاردین درباره احتمال سرکوب آزادیخواهان

جولین بورگر

نیروهای نظامی - امنیتی ایران ایران دیروز تهدید کردند درصورت ادامه اعتراضات در برابر محمود احمدی نژاد، مقامی که در انتخابات ریاست جمهوری کشور مدعی پیروزی شده، دست به «مقابله قاطع و انقلابی» علیه معترضان خواهند زد.

تهدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حکایت از آن دارد که این نیروی قدرتمند محافظه کار، می تواند برای پایان دادن به بحران سیاسی کشور، مداخله مستقیم کند. دیروز علیرغم کشته شدن چندین نفر در آخر هفته گذشته و استفاده پلیس و شبه نظامیان بسیجی طرفدار رژیم از روش های خشونت آمیز در حال تشدید، اعتراضات ادامه یافت.

درحالیکه مقامات ایران و رسانه های دولتی، انگشت اتهام را به سوی دخالت های انگلستان در حرکت های اعتراض آمیز نشانه رفته اند، سفارت انگلیس در تهران دست به کار خارج ساختن خانواده کارکنان خود از این کشور شده است. وزارت خارجه بریتانیا نیز نسبت به انجام هرگونه سفر غیرضروری به ایران هشدار داده است.   

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در ادامه بحث های مربوط به مداخله انگلستان در امور ایران، اتهامی که روز یکشنبه از سوی دیوید میلیباند وزیر خارجه بریتانیا رد شده است، خواستار “تجدید نظر” در روابط با لندن شده است.

دیپلمات های انگلیسی هشدار می دهند با توجه به اتهامات وارد شده از سوی تهران، امکان وخیم تر شدن روابط دوجانبه ظرف روزهای آینده وجود دارد.

خبرگزاری طرفدار دولت، فارس نیوز، به نقل از یکی از اعضای جنبش اسلامی محافظه کار دانشجوئی گزارش کرد: “اگر انگلستان به مداخله آشکار و شرورانه خود ادامه دهد، دانشجویان ایرانی لانه جاسوسی انگلستان را تعطیل خواهند کرد، نظیر همان کاری که با آمریکا کردند.”

اتحادیه اروپا تحت ریاست دولت چک ضمن احضار رابط ایران با این اتحادیه، اتهام مداخله را “قاطعانه رد کرد” و سفارت ایتالیا نیز برای ارائه کمک های بشردوستانه به معترضان آسیب دیده، اعلام آمادگی کرد.

بر اساس گزارش مسؤولان، تا کنون دست کم 17 تن از معترضان کشته شده اند. در همین حال، تصاویر ویدیوئی از اصابت گلوله به یک زن معترض به نام ندا آقا سلطان در روز یکشنبه، به طور گسترده در ایران و سراسر دنیا منتشر شده است.

بر اساس پیش بینی ناظران، این تصاویر به گسترش نگرانی در میان برخی شاخه های معترض کمک می کند، اما در عین حال ممکن است به ادامه اعتراضات مختلف در خلال هفته های آینده برای یادبود مرگ وی بیانجامد.

همزمان با اعتراف رژیم به برخی مشکلات جدی در انتخابات 22 خرداد، سرکوب اعتراضات توسط دولت تشدید شده است. شورای نگهبان متشکل از 12 عضو محافظه کار ضمن بررسی آرا اعلام کرد تعداد آرای مأخوذه در 50 حوزه انتخابی، بیش از افراد ثبت نام شده در آن حوزه ها بوده است. با این حال، سخنگوی این نهاد تأکید کرد چنین «تخلفاتی» سبب ابطال انتخابات ریاست جمهوری نمی شود.

سلاح اصلی دولت در برابر معترضان علاوه بر پلیس ضد شورش، شاخه شبه نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام بسیج بوده است.

دیروز سپاه پاسداران 125 هزار نفری انقلاب اسلامی تهدید کرد برای سرکوب تظاهرات، مداخله مستقیم خواهد کرد. بیانیه منتشر شده در وب سایت این نیرو خاطر نشان کرده معترضان باید آمادۀ “رویاروئی قاطع و انقلابی با سپاه پاسداران، بسیج و سایر نهادهای امنیتی” باشند.

نهاد امنیتی نیروی انتظامی نیز ضمن صدور بیانیه ای از مردم خواسته است پلیس را در شناسائی “عناصر اصلی پشت این شورش ها” کمک کنند و قوه قضائیه نیز باید آماده دادگاهی این افراد باشد.

منبع: گاردین- 22 ژوئن

http://www.guardian.co.uk/world/2009/jun/22/iran-revolutionary-guards-protest-opposition