استاکس نت؛ همچنان گره کور نیروگاه بوشهر

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» غنی سازی متوقف شده؟

دو روز پس از آنکه برخی منابع غربی از توقف موقت غنی سازی به دلیل مشکلات فنی از جمله کند شدن گردش عادی سانتریفیوژها، عدم برنامه ریزی دقیق در نصب هزاران سانتریفیوژ و نفوذ ویروس رایانه ای “استاکس نت” خبر دادند، دیروز رئیس انرژی اتمی در واکنش به این مساله ضمن دیدار از نیروگاه هسته ای بوشهر توقف موقت غنی سازی را تکذیب و تاکید کرد که نه تنها ویروس استاکس نت در بوشهر با دیوار بسته روبرو شده بلکه، “درپوش” قلب راکتور نیروگاه بوشهر نیز با موفقیت کار گذاشته شده است. وی همچنین خبر داد که ایران تا پایان شهریور ماه سال آینده نمونه اصلی سوخت 20 درصدی را تولید خواهد کرد.

این کنش های دو طرفه در حالی است که تا آغاز دور جدید مذاکرات جمهوری اسلامی با کشورها 5+1 کمتر از ده روز باقی مانده است؛ مذاکراتی که گرچه بسیاری از کارشناسان نتیجه آن را منفی ارزیابی کرده اند، اما به گفته کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا محور اصلی این دور آن “توانایی تولید سلاح هسته ای” جمهوری اسلامی است.

 

منابع غربی: توقف موقت غنی سازی

دو روز پیش برخی منابع معتبر غربی همچون خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک تایمز، به نقل از دیپلمات های ارشد غربی و یکی از نمایندگان ویژه سازمان بین المللی انرژی اتمی خبر از توقف موقت در روند غنی سازی اورانیوم در نیروگاه هسته ای بوشهر دادند.

این منابع علت توقف روند غنی سازی در ایران را مشکلات بزرگ فنی مانند “نصب و برنامه ریزی نادرست سانتریفیوژها” و “حمله ویروس رایانه ای اکستاکسنت” عنوان کرده اند.

آسوشیتدیرس با اعلام این خبر به نقل از دیپلمات های ارشد نوشته بود: با وجود اینکه از مشکلات فنی مراکز هسته ای ایران اطلاع دقیقی در دست نیست اما همین مشکلات فنی موجود و نصب نادرست سانتریفیوژها گردش عادی سانتریفیوژها را مختل کرده که باعث کاهش تولید اورانیوم غنی شده، بوده است.

همین منبع اضافه کرده بود که هفته گذشته کارشناسان هسته ای جمهوری اسلامی در مراکز هسته ای ایران مشکلات جدیدی در رایانه های هسته ای را شناسایی کرده اند که به نظر میرسد مربوط به نفوذ ویروس استاکس نت باشد.

در همین حال روز دوشنبه اولی هاینونن، سربازرس پیشین سازمان انرژی اتمی در گفتگو با همین منابع، ضمن اشاره به این ه برای ایران هنوز فرصت مذاکره باقی هست، گفت: کارشناسان ایران صدها سانتریفیوژ را به دلایل نامعلومی از دور خارج کرده اند و هم اکنون سانتریفیوژهایی که در ایران کار می کنند با ظرفیت 60 درصد فعال هستند.

هاینون در حالی این ادعا رامطرح کرده که طبق تازه ترین گزارش سازمان انرژی اتمی در مرکز هسته ای نطنز 8800 سانتریفیوژ وجود دارد که تنها 3700 عدد از این تعداد فعال هستند.

البته این کارشناس هسته ای نیز همچون بسیاری از کارشناسان دیگر هسته ای، حمله و نفوذ ویروس استاکس نت را یکی از عوامل اصلی در کند شدن برنامه هسته و توقف موقت روند غنی سازی دانسته است.

 

استاکس نت؛ یک گره کور

به گفته منابع غربی ویروس رایانه ای اکستاکس نت تاکنون توانسته است به 60 درصد از رایانه های صنعتی و هسته ای ایران راه پیدا کند. منابع خبری هدف از ارسال این ویروس را اخلال درگردش سانتریفیوژهای نیروگاه هسته ای بوشهر با انگیزه سیاسی می داند؛ نکته ای که هم اکنون در فاصله کمتر از ده روز مانده به دور جدید مذاکرات ایران با 5+1 در بین کارشناسان و دیپلمات های هسته ای بیشتر قوت گرفته و به گره کور برنامه هسته ای بین طرفین مذاکره تبدیل شده است.

مقامات سیاسی و هسته ای جمهوری اسلامی اگرچه وجود این ویروس را در رایانه های صنعتی و حتی در رایانه های برخی از کارکنان نیروگاه هسته ای بوشهر تائید کرده اند اما در چند ماه گذشته بارها نفوذ این ویروس به رایانه های اصلی راکتور هسته ای بوشهر را رد کرده و طرح چنین ادعایی را جنگ نرم و روانی غرب ها علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی خوانده اند.

 

کند شدن غنی سازی؛ تولید سوخت 20 درصدی

در حالی که با نزدیک شدن به دور تازه ای از مذاکرات هسته ای، مقامات جمهوری اسلامی کمتر از فعالیت های هسته ای سخن به میان آورده اند، اما دیروز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مقابل ادعای مربوط به نفوذ و تاثیر ویروس استاک نت واکنش نشان داد. وی البته انتشار اخبار کامل مربوط به فعالیت های هسته ای را به بعد از برگزاری مذاکرات پیش رو موکول کرد.

به نوشته ایسنا، صالحی روز دوشنبه ضمن بازدید از نیروگاه هسته ای بوشهر، طی گفتگویی از کار گذاشته شدن “درپوش” قلب راکتور هسته ای خبر داده و اعلام کرده است که تا شهریورماه سال آینده ایران نمونه اصلی سوخت 20 درصدی را نیز تولید خواهد کرد. صالحی اما هیچ اشاره ای به توقف موقت غنی سازی و یا عدم توقف غنی سازی نکرد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ویروس استاکس نت گفته: خوشبختانه ویروس هسته ای استاکس نت با دیوار بسته و بن بست روبرو شد و آرز و اهدافی که دشمنان دنبال می کردند محقق نشده است. پس از گذشت یک سال و نیم از ورود این ویروس اخیر متوجه شدند که به اهداف شان نرسیدند و ویروس با دیوار بسته مواجه شده است.

او همچنین در پاسخ به ادعا های روز دوشنبه دیپلمات های غربی افزود: اگر کسانی که معتقدند این ویروس از “دیوار آتش” عبور کرده است دیگر نباید نگرانی برای آنها وجود داشته باشد و پرونده هسته ای ایران را باید بسته تلقی کنند.

با این حال در مقابل همه ادعاهای دیپلمات های غربی، طی هفته گذشته تنها علی اکبر صالحی بود که به این مساله واکنش نشان داد. او پیش از این نیز تنها مقام بالای هسته ای جمهوری اسلامی بود که علاوه بر آلوده بودن دستکم سی هزار رایانه صنعتی و هسته ای، آلوده بودن رایانه های تعدادی از کارکنان هسته ای بوشهر را رسما تائید کرده بود.

گفتنی ست نیویورک تایمز در شماره روز دوشنبه خود همزمان با انتشار نظریات دیپلمات های غربی در خصوص توقف موقت غنی سازی در ایران، نوشته بود با توجه به اینکه نفوذ و تاثیر این ویروس در توقف موقت غنی سازی را نمی توان رد کرد، این احتمال وجود دارد که امریکا و هم پیمانان اش اقدام به ارسال هدفمند این ویروس رایانه ای کرده باشند.