جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهل فرهنگ و هنر

صف دراز مجوزی…

هادی مرزبان: انتقاد از “دستور”های بخش نظارت ارشاد

کارگردان نمایشهای “لبخند با شکوه آقای گیل” معتقد است هنرمندان تئاتر خطوط قرمز جامعه را می‌شناسند و آنها را در آثار نمایشی خود لحاظ می‌کنند از این رو بهتر است بخش نظارت به جای عملکردی دستوری شکل مشاوره‌ای داشته باشد.مرزبان در گفت و گیی با خبرگزاری مهر با ذکر این مساله افزوده است:”: رمز و راز هنر تئاتر در این است که برداشتهای گوناگونی از یک اثر وجود داشته باشد. ای کاش آدمهای نظارتی سلیقه‌ای برخورد نکنند و برای مشخص بودن ممیزی‌ها مجموعه‌ای را مشخص کنند.”

مرزبان معتقد است باید از برخی کوته فکری‌ها در عرصه تئاتر جلوگیری شود. وی در این باره افزود: “همه چیز در جامعه عریان و رو است و مردم همه چیز را به خوبی می‌دانند. پس قرار نیست هنرمند تئاتر روی صحنه نمایش به چیز خاصی اشاره کند. بهتر است فضا را برای هنرمندان تئاتر بازتر بگذارند. نباید توپ به زمین هنرمند بیفتد. هنرمند زیر چتر اداره‌کل هنرهای نمایشی کار می‌کند و اداره‌کل موظف است تا پایان اجرا پشتیبان اثر باشد. بخش نظارتی هم به جای عملکردی دستوری و تحکم‌آمیز به عنوان مشاور در کنار هنرمندان حضور بیابد.”

 

رخشان بنی اعتماد: گله از صدا و سیما

رخشان بنی اعتماد در مراسمی که در خانه هنرمندان و به مناسبت نمایش فیلم مستند “حیاط‌خلوت خانه خورشید” به کارگردانی وی برگزار شده بود در حاشیه ساخت این مستند گفت:“نه‌ تلویزیون ما به نمایش این تصاویر می‌پردازد و نه فضای سینمای مستند فرصتی برای دیده ‌شدن دارد. بدین‌ترتیب واقعیات جامعه ما همیشه باید به شکل راز باقی بماند.” رخشان بنی‌اعتماد، در این فیلم مستند، از “خانه خورشید” می‌گوید و از این خانه، به عنوان “مرکز گذری کاهش آسیب‌های اعتیاد زنان” یاد می‌کند. مکانی که در دروازه‌غار تهران قرار دارد و مکان امن گروهی از زنان آسیب‌پذیر اجتماعی به حساب می‌آید، جایی که تحت نظارت بهزیستی اداره می‌شود. بنی اعتماد در ادامه ای مراسم با تشکر از لیلی ارشد و سرور منشی‌زاده ـ مسوولان خانه خورشید ـ افزود: “همیشه فکر می‌کنم در برابر ناکارآمدی نهادهای دولتی اگر انرژی فردی عده‌ای مانند منشی‌زاده و ارشد نباشد، معلوم نیست چه بر سر ما بیاید. همیشه و همیشه برای افرادی اینچنین گمنام که تا این اندازه برای جامعه فعالیت می‌کنند، احترام قائلم و در این فیلم من و گروه سازنده هر روز ده‌ها بار در برابر تلاش‌های آنها سر تعظیم فرود می‌آوردیم.”

 

 

مسعود کیمیایی : شناختنامه کیمیایی در انتظار مجوز

شناختنامه مسعود کیمیایی به کوشش مهدی مظفری‌ ساوجی در 1600 صفحه تحویل انتشارات مروارید شد.

مهدی مظفری ساوجی با اعلام این مطلب گفت: این کتاب در واقع شناسنامه مسعود کیمیایی است و تقریباً دربردارنده هر آن چیزی است که به این فیلمساز ارتباط پیدا می‌کند.

وی افزود: این کتاب در حدود 15 فصل تدوین شده و حجم آن به 1600 رسیده و قرار است انتشارات مروارید آن را در 2 جلد چاپ کند.

به گفته این شاعر و نویسنده همه مراحل تدوین این کتاب به پایان رسیده و در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز از وزارت ارشاد است.

 

 

سیدعلی صالحی: نقاشی شادترین غزلهای حافظ

منتخبی از غزلهای حافظ و رباعیات خیام به انتخاب سیدعلی صالحی که با تصویرسازی و نقاشیهای وی نیز همراه شده است به زودی منتشر می شود.

“غزل غزلهای حافظ” کتابی شامل تعدادی از غزلهای لسال الغیب به انتخاب سیدعلی صالحی همراه با تعدادی از نقاشیهای این شاعر منتشر می شود.

این کتاب که تابستان سال 88 از سوی سیدعلی صالحی به ناشر سپرده شده است تا پایان شهریور ماه توسط نشر جان شیفته چاپ می شود.

“غزل غزلهای حافظ” همانطور که صالحی در مقدمه سه صفحه ای آن نوشته است گزیده ای از غزلهای شاد حافظ است که با 70 نقاشی از  او همراه شده است.

صالحی در این مقدمه کوتاه درباره حافظ و تاثیر که  این شاعر با شعرهایش روی وی داشته نوشته است.

این کتاب که 304 صفحه دارد به صورت 4 رنگ با کاغذ گلاسه، قطع وزیری و در شمارگان سه هزار نسخه عرضه خواهد شد.

همچنین سیدعلی صالحی منتخبی از رباعیات خیام را نیز در قالب کتابی که آن هم با نقاشیهایش مصور شده است در نشر جان شیفته زیرچاپ دارد.

چاپ این کتابها به دلیل برخی تغییرات در ساختار انتشارات و همچنین لزوم دقت نظر در چاپ این کتاب که مصور رنگی است کمی به درازا کشیده شده است.

 

سالار عقیلی: عدم برگزاری کنسرت در ایران

سالار عقیلی نوازنده و آهنگساز که چند ماهی است دور از ایران زندگی می کند در گفت و گویی با ایلنا گفته است که تا زمان مهیا شدن شرایط در ایران، کنسرتی در داخل کشور برگزار نخواهد کرد. عقیلی در شرایطی این صحبت‌ها را به زبان می‌آورد که از اواخر شهریور در کانادا و پس از آن در آمریکا به صحنه می‌رود:“کنسرت کانادا به دعوت شرکت “نوا موزیک” در شهرهای ونکوور، آتاوا، مونترال و تورنتور برگزار می‌شود. در این کنسرت علاوه‌بر گروه “راز و نیاز”، حسین بهروزی‌نیا به‌عنوان نوازنده عود ما را همراهی می‌کند. کنسرت آمریکا هم به دعوت شرکت seattle word music برگزار می‌شود و قرار است در شهرهای سیاتل، لس‌آنجلس، واشنگتن و هوستون برگزار شود.”

 

 

ابوتراب خسروی: شش ماه درانتظار مجوز

ابوتراب خسروی که رمانهای موفق اسفار کاتبان، رود راوی و مجموعه داستانهای دیوان سومنات و هاویه را در سالهای گذشته به چاپ رسانده است در گفت و گویی با سایت خبری فرارو گفته است که آخرین مجموعه داستانی او با عنوان “داستان های ویران” بیش از شش ماه است که توسط نشر چشمه به وزارت ارشاد فرستاده شده اما متاسفانه هنوز موفق به اخذ مجوز نشده است.

وی همچنین خبر داد پیرامون مبانی تئوریک داستان نویسی کتابی با عنوان “حاشیه ای بر مبانی داستان” را در اختیار نشر ثالث قرار داده که در حال حروفچینی و طی مراحل اخذ مجوز است.

این نویسنده شیرازی از به پایان رسیدن رمان آخرش که “ملکان عذاب” نام دارد در چند ماه آینده خبر داد و بیان داشت: “اگر به رمانهای اسفار کاتبان که موضوعش قداست در محیط فرهنگی و اجتماعی است و رود راوی که پیرامون فرقه گرایی در تاریخ ایران است به عنوان دو مجموعه در امتداد هم نظر داشته باشیم ملکان عذاب سومین و آخرین پازل این مجموعه با موضوع خرافه است که می تواند یک تریلوژی در مورد مضامینی باشد که از یک چشمه آب می خورند”.

 

 

فرزاد حسنی: عدم همکاری با برنامه “ماه عسل” بر اساس ابلاغیه سازمان صدا و سیما

سیدعلی احمدی، تهیه‌کننده برنامه “ماه عسل” ابلاغیه سازمان صدا وسیما را علت تغییر مجری این برنامه و همکاری نکردن با فرزاد حسنی اعلام کرد. احمدی اظهار داشت: “اکثر برنامه‌هایی که برای اجرای “ماه عسل” امسال در نظر داشتم با توجه به نظرات سازمان تغییرکرده و در نتیجه آنچه اکنون روی آنتن شبکه سه می‌رود با نظرات بنده فاصله بسیاری دارد.”

تهیه‌کننده “ماه عسل” درخصوص مجری برنامه تصریح کرد: “ابتدا قراربود فرزاد حسنی اجرای برنامه امسال را به عهده بگیرد، اما ابلاغیه سازمان انتخاب عوامل را با تغییر روبرو کرد. وی همچنین انتخاب حسن جوهرچی را تابع تصمیم گیری مدیرن ارشد صدا و سیما دانست.”

 

 

بهمن دری اخوی: اعلام رشد 35 درصدی صدور مجوز و بی خبری ناشران

در حالی که معاون فرهنگی وزارت ارشاد از رشد 35 درصدی صدور مجوزها در چهار ماهه اول سال 89 خبر داده است، ناشران داخلی در گفت ویی با روزنامه فرهیختگان ضمن ابراز بی خبری از این رشد 35 درصدی همچنان از بلاتکلیفی کتاب‌هایشان در ارشاد خبر داده اند.  محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث با اشاره به خبر رفع توقیف از 285 کتاب، عنوان کرده است:” تا امروز فهرستی اعلام نکرده‌اند که بدانیم کتاب‌های رفع توقیف شده کدام هستند و آیا از انتشارات ما هم کتابی در این فهرست هست یا نه.” یحیی ساسانی، مدیر نشر افکار که در این پنج ماه موفق به اخذ سه، چهار عنوان کتاب شده و باقی کتاب هایش در انتظار مجوز به سر می برند در این باره گفته است:“این آمار در مورد ما مصداق ندارد. اما از آنجایی که کتاب‌های درسی، مذهبی و… هم برای مجوز اقدام می‌کنند و در این آمار صحبتی از موضوع کتاب‌ها نشده، نمی‌توان به آن استناد کرد. این طور است که حتی ارشاد می‌تواند از رشد 200 درصدی بگوید و ما ناشران از اینکه کتاب‌هایمان همچنان در وزارت ارشاد بسر می‌برد.”

صداو سیما : ممنوع التصویرها

سایت خبری آینده نیوز، در هفته ی گذشته لیستی 100 نفره از اسامی افراد ممنوع التصویر منتشر کرد. اسم‌هایی که با عبدالحسین برزیده، کمال تبریزی و کیومرث پوراحمد شروع شد با اسم افرادی مثل مجید مجیدی، داریوش مهرجویی،  علی نصیریان، احمد مسجدجامعی، رویا نونهالی، مسعود کیمیایی، شاهین فرهت، نجفقلی حبیبی، کامبوزیا پرتوی، ابراهیم حقیقی، عماد افروغ، رخشان بنی‌اعتماد، ناصر تقوایی و حسین علیزاده و… ادامه پیدا کرد. لیستی که از طرف مدیران تلویزیون در گفت و گوهایی کوتاه با رسانه های داخل کشور تکذیب شد. هر چند برخی افراد حاضر در این لیست مثل فیروز زنوزی‌جلالی، رمان نویس، که پیش از انتخابات از میرحسین موسوی اعلام حمایت کرده بودند این مساله را دور از ذهن ندانست.

عبدالحسین برزیده نیز در گفت‌وگویی با ایلنا این خبر را در حد یک شایعه خواند و افزود:“هیچ پیام شفاهی یا نامه‌ای که دال بر ممنوع‌الکاربودن باشد به من ابلاغ نشده است و هم‌اکنون فعالیت‌های هنری خود را ادامه می‌دهم.” و عبدالجبار کاکایی نیز در گفت و گویی کوتاه گفت که ممنوع‌التصویرشدن ابلاغیه نمی‌خواهد.

سایت آینده نیوز در ادامه گزارش خود آورده است:“این لیست و اسامی داخل آن موجب شده که برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی به صورت گفتاری از آوردن افراد برشمرده منع شوند و پخش شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون به جهت عدم انتشار اسامی مورد اشاره مکتوبی را به بخش‌های تولیدی اعلان نکنند اما از پخش تصاویر این افراد در قالب برنامه‌های تلویزیونی جلوگیری می‌کنند.”

 

 

جایزه شعر خبرنگارن: در حسرت همکاری وزارت ارشاد

فراخوان جایزه شعر خبرنگاران امسال در حالی  تا دو هفته دیگر اعلام خواهد شد که محمد هاشم اکبریانی، دبیر این جایزه در یادداشتی کوتاه با اشاره به سنگ پرانی های وزارت ارشاد در برگزاری این گونه جوایز خصوصی گفته است:“مهلت ارسال آثاری که مربوط به سال 88 باشند، تا دو ماه بعداز فراخوان خواهد بود. در کنار این برای حرف‌هایی که درباره شفاف‌نبودن منابع مالی جایزه می‌زنند هم، تصمیم گرفته‌ایم تا حمایتگران مالی، مثل هر سال در بیانیه پایانی اعلام ‌شوند. کاش مسوولان در ارشاد که حتی یک سالن برای برگزاری مراسم اختتامیه را از ما دریغ می‌کنند به این فکر کنند که ما کتاب‌هایی را بررسی می‌کنیم که خودشان به آنها مجوز داده‌اند. حداقل اجازه بدهند این جوایز راحت‌تر کار خود را انجام دهند.”

کتاب “غلامحسین مصاحب” به بازار کتاب آمد

کتاب “غلامحسین مصاحب” دهمین شماره از مجموعه “مفاخر مطبوعات ایران” تالیف سید فرید قاسمی از سوی شرکت سهامی کتابهای جیبی وابسته به انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

، دکتر غلامحسین مصاحب که در این کتاب به زندگی حرفه‌ای او پرداخته شده است در سال 1289 در تهران متولد شد و پس از 69 سال زندگی پر برگ و بار، اثر گذار و ثمر بخش در سال 1358 دیده از جهان فروبست و میراث گرانقدری از خود به جا گذاشت.

این کتاب علاوه بر مقدمه دارای بخشهای مختلفی است که عنوان برخی از آنها عبارتند از “از تولد تا روزنامه‌نگاری”، “مجله ریاضیات عالی و مقدماتی”، “روزنامه برق”، “پس از روزنامه‌نگاری”، “در حدیث دیگران” و “از زبان فرزند/ ترانه مصاحب”.

در این کتاب به قلم دریابندری درباره اثر مطرح مصاحب “دایرة المعارف فارسی” می‌خوانیم: جریان تالیف این کتاب داستان دراز و دردناکی است که باید روزی نوشته شود. آنچه اکنون می‌توان گفت این است که دکتر مصاحب رفته رفته نه‌ تنها خود در این کار غرق شد بلکه گروهی از بارزترین استعدادها را در زمینه تالیف و ترجمه به دنبال خود کشاند و از طریق “آزمایش و اشتباه” تالیف یک اثر بزرگ ادبیات فارسی را آغاز کرد.

کتاب “غلامحسین مصاحب” با شمارگان 3000 نسخه در 118 صفحه و به قیمت 1600 تومان منتشر شده است.