حذف منتقدین به شیوه دولتی ها

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جلسه گزینشی احمدی نژاد برای ظاهرسازی

دیدار روز سه‌شنبه عده‌ای از دانشجویان با محمود احمدی‌نژاد، و بحث حضور گزینشی آنان در این مراسم، همچنان حاشیه‌های زیادی به دنبال دارد.اگر پیش از این دانشجویان منتقد دولت از همان ابتدای روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، از حضور در مراسم این‌چنینی محروم شده‌اند، در مراسم امسال که در دفتر نهادریاست جمهوری برگزار شد، محذوفان،«خودی»بودند: برخی از تشکل‌های اصول‌گرا؛ مساله‌ای که موجب اعتراض شدید این تشکل‌ها شد.

حذف دانشجویان منتقد، مساله‌ای بود که حتی در دیدار دانشجویان با رهبر جمهوری اسلامی نیز به آن اشاره شد. در آن جلسه مسعود براتی، که به عنوان نماینده “جنبش عدالت‌خواه دانشجویی” صحبت می‌کرد، از برگزاری “جلسات گزینشی برای ظاهرسازی” توسط مسوولان اجرایی انتقاد کرد.

 

همت و نوسازی:مسوول گزینش دانشجویان

حواشی حذف این دانشجویان، اما در حالی همچنان ادامه دارد که برخی از رسانه‌های اصول‌گرا، از دست داشتن اسفندیار رحیم‌مشایی و دیگر کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری، در این مساله سخن رانده‌اند.

سایت اصول‌گرای جهان‎‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، نماینده اصول‌گرای مجلس ، از دست داشتن مسوولان سابق سایت “نوسازی” و مدیران نشریه “همت” در گزینش دانشجویان این جلسه خبر داده است.

آن‌گونه که جهان‌نیوز نوشته «پیش از برگزاری جلسه یکی از کسانی که با دانشجویان تماس تلفنی می گرفت و از آنهاد دعوت به جلسه می کرد، مدیر سابق سایت نوسازی و مسوول نشریه همت بوده است.گفتنی است این برای اولین بار است که از دانشجویان بصورت غیر رسمی و با تلفن دعوت می شوند.»

 این سایت اصول‌گرا، از این شخص به عنوان فردی نام برده است که در دیدار احمدی ‌نژاد با خبرنگاران نیز بسیار فعال بوده است. این گمانه‌زنی‌ها با حضور حنیف‌حسین ستاریان و محمدحسین نوبختی، مسوولان نشریه همت و سایت نوسازی، بیش از پیش رنگ جدی گرفته است.

این سایت اصول‌گرا از این فرد و دیگر دست‌اندرکاران نشریه توقیف شده “همت” به عنوان افرادی نام برده است که در تجمع دانشجویان مقابل مجلس برای اعتراض به مصوبه این نهاد درباره دانشگاه ازاد، پروژه‌ای را برای توهین به علی لاریجانی، رییس مجلس، برنامه‌ریزی کرده بودند.

گفتنی است سایت نوسازی، که از جمله سایت‌های اصول‌گرا و نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی بود، دو سال پیش با درج مطلبی درباره حسن خمینی، وی را به “حیف و میل بیت‌المال” و “سواستفاده مالی” متهم کرد که این مساله با واکنش تند اصلاح‌طلبان رو به رو شد.

مسوولان این سایت، بعد از چندی، نشریه‌ای به نام “همت” راه‌اندازی کردند. این نشریه که دو شماره بیشتر منتشر نشد، به دلیل توهین به مسوولان مملکتی ـ از جمله هاشمی‌رفسنجانی و همچنین مراجع تقلید ـ تعطیل شد.

بعد از اعتراضات به نتایج انتخابات، فایلی صوتی از فردی به نام “سردار مشفق” منتشر شد. وی در این فایل صوتی، مدیران سایت “نوسازی” را به تاثیرگرفتن از “مصطفی تاج‌زاده” متهم کرده بود. این سخنان خیلی زود با واکنش هیات تحریریه این سایت مواجه شد و توسط آن ها مورد تکذیب قرار گرفت.

 

همه منتقدان احمدی‌نژاد

دیدار احمدی‌نژاد با دانشجویان اما واکنش بسیاری از مسوولان تشکل‌های دانشجویی حامی دولت را برانگیخته است. بسیاری از مسوولان این تشکل‌ها که با حمایت وزارت علوم و به یمن پلمب شدن دفاتر انجمن‌های اسلامی و دیگر تشکل‌های منتقد، راه‌اندازی شده اند، اکنون از محمود احمدی‌نژآد برای حذف منتقدان گله دارند. این انتقادها به گونه‌ای بالا گرفته است که این دانشجویان از این دیدار به عنوان دیداری “مهندسی‌شده” نام می‌برند.

از جمله دلایلی که برای حذف منتقدان در این جلسه به آن اشاره می‌شود، عدم وجود هرگونه انتقاد از مجموعه دولت بود. مساله‌ای که حتی باعث ابراز شگفتی خبرنگار خبرگزاری “فارس، نزدیک به نهادهای نظامی ـ امنیتی  شد.

شاید به همین دلیل است که مسعود براتی دبیر کل جنبش عدالتخواه دانشجویی، در این زمینه گفته است:” همانطور که در دیدار صمیمی دور روز پیش با مقام معظم رهبری نیز گفتم این جلسات(جلسه امروز رئیس‌جمهور با دانشجویان) دارای ایراد بوده و در واقع برای ظاهرسازی است. “

این همان انتقادی است که محمد افکانه، دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز دارد:“متاسفانه در این جلسه جنبش دانشجویی نادیده گرفته شده و از تشکل‌های دانشجویی برای حضور در جلسه مذکور دعوت به عمل نیامده است. “

این مسایل باعث شد که حتی بسیج دانشجویی لرستان نیز با صدور بیانیه‌ای به محمود احمدی‌نژآد در این زمینه هشدار دهد.

در این بیانیه که توسط فارس منتشر شده است، آمده:” رئیس‌جمهور نیک می‌داند که این تشکل‌ها که امروز مورد بی میلی وی و دفترش قرار گرفته‌اند، همان گروه پیشتازی بودند که احمدی‌نژاد را تا کرسی ریاست جمهوری تنها نگذاشتند و بخش عمده‌ای از رای‌های وی مدیون روشنگری این طیف اصولگرای تاثیرگذار بوده است. همین گروه‌های فعال دانشجویی بودند که سینه خود را در مقابل مخالفان شما در دانشگاه‌ها سپر کردند و با تجمعات شورانگیز خود مجال تحریک را از حریف ربودند و هر کجا علیه شما شعاری داده می‌شد با حضور خود آن را بی‌رنگ می‌کردند. “

این بیانیه همچنین با لحنی تهدیدآمیز، چنین با احمدی‌نژآد اتمام حجت کرده است:” رئیس جمهور باید بداند در صورت وارد شدن بدنه دانشجویی به این مبارزه نامیمون و نامبارک، تنها کسانی دچار صدمه و ضرر خواهند شد که مسامحه کاری خود را آن قدر ادامه می دهند تا دانشجویان بیدار ولایی در لبیک گویی به امام راحل و مقام معظم رهبری خود دست به کار شده و به همراه روحانیت همیشه در صحنه و آحاد مردم فهیم و بصیر ایران اسلامی دست هر فرد مشکوک و مسئله داری را از دامن نظام کوتاه کنند.”