سقف سنی بگذارید که مردم بدانند جنتی می رود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصطفی تاج زاده:

خانواده مصطفی تاج زاده در مصاحبه با “روز” از نصب دوربین های جدید در محل نگهداری این زندانی سیاسی و احضار او به دادسرای اوین خبر داده و همزمان از وضعیت جسمانی این فعال سیاسی ابراز نگرانی کرده اند.

علی طباطبایی، داماد آقای تاج زاده به “روز” گفت که این فعال سیاسی همچنان به صورت انفرادی در قرنطینه نگهداری می شود و ماموران با تفتیش محل نگهداری او، دست نوشته های جدیدش را با خود برده اند.

سید مصطفی تاج زاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و همچنین عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، اعلام کرده است تا زمانی که به شکایت اش از آیت الله جنتی رسیدگی نشود حاضر به دفاع از خود در هیچ دادگاهی نخواهد بود.

آقای تاج زاده از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شده و در شرایطی در حال گذران دوران محکومیت خود در اوین است که به گفته خانواده اش در بند قرنطینه به سر می برد و تاکنون اجازه انتقال او به بند عمومی داده نشده است.

نزدیک به دو سال است که این فعال سیاسی در اعتراض به وضعیت نگهداری اش به صورت انفرادی و در قرنطینه، روزه دار است. علی طباطبایی، داماد او به “روز” میگوید: ماه دیگر می شود دو سال که آقا مصطفی هر روز، روزه است. او شرایط نگهداری اش را غیر قانونی میداند و می گوید تا این وضعیت تغییر نیابد به روزه اعتراضی خود ادامه خواهد داد.

او توضیح میدهد: با اینکه آقا مصطفی همچنان در قرنطینه و به صورت انفرادی نگهداری می شود و هیچ گونه تماسی با زندانیان دیگر ندارد اما اخیرا دوربین های تازه ای در محل نگهداری او نصب کرده اند. این در حالیست که از قبل هم در آنجا دوربین گذاشته بودند و مشخص نیست این دوربین های تازه برای چیست. البته گفته اند که این دوربین ها برای نهاد دیگری است؛ گویا برای اطلاعات موازی است و هر نهادی دوربین مخصوصی نصب کرده.

او از احضار آقای تاج زاده به دادسرای اوین هم خبر میدهد و میگوید: ریخته اند سلول آقا مصطفی و آنجا را تفتیش کرده اند؛ دست نوشته ها، نامه های جدیدی که آماده کرده بود و مطالبی که روی آنها کار میکرد را با خود برده اند. بعد از آن او را به دادسرای اوین احضار کرده و برده اند. به گفته خود آقا مصطفی یکی از این دست نوشته ها نامه ای به رهبری است.

داماد آقای تاج زاده می افزاید: از آقا مصطفی خواسته اند به خاطر همین دست نوشته ها پاسخگو باشد او هم گفته تا جنتی احضار نشود من هم دادسرا می آیم اما حرفی نمی زنم.

به گفته او، آقای تاج زاده “جنتی را نماد مبارزه با رای مردم و ایستادن در مقابل خواست مردم میداند و معتقد است که جنتی نماد گروهی است که میخواهند با نظارت استصوابی، عملا حق مردم را نادیده بگیرند”.

مصطفی تاج زاده پس از انتخابات مجلس ششم و رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلب، آیت الله جنتی را متهم به تخلف در انتخابات و از او شکایت کرد.

به شکایت او رسیدگی نشد اما او بعد ازصدور حکم محکومیت خود از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در سال گذشته، تقاضای تجدید نظر نکرد و دفاع از خود در دادگاه را منوط به رسیدگی شکایتش از آیت الله جنتی کرد.

او پیشتر اعلام کرده بود که “مسئولیت انتخابات مجلس ششم بر عهدة من بود و طبق قانون موظف بودم که از حقوق شهروندان ایران، چه انتخاب‌شونده و چه انتخاب‌کننده، در آن انتخابات دفاع کنم. در آن انتخابات علی‌رغم این تعهد، حقوق عده‌ای به ویژه حق دکتر علیرضا رجایی ضایع شد و تا آخر عمر هر کجا باشم وظیفة خود می‌دانم از حقوق مظلومان انتخابات مجلس ششم دفاع کنم و مسبب اصلی سلب این حقوق را که آقای جنتی و همکاران او هستند به جامعه معرفی کنم. نداشتن سمت دولتی رافع مسئولیت من در آن انتخابات و انجام این وظیفه نیست”.

آقای طباطبایی میگوید که دلیل اصرار این فعال سیاسی برای احضار آیت الله جنتی و رسیدگی به شکایت اش از او “ایستادن در مقابل کسانی است که حق مردم را نادیده می گیرند”.

آقای تاج زاده خواستار تعیین سقف سنی برای اعضای شورای نگهبان هم شده است. دامادش می گوید: آقا مصطفی گفته است حداقل سقف سنی ۱۰۰ سالگی برای اعضای شورای نگهبان تعیین کنید تا مردم خیالشان راحت شود که آقای جنتی بالاخره بعد از مدتی از شورای نگهبان خواهد رفت.

می پرسم چرا آقای تاج زاده علیرغم اینکه دوران محکومیت اش را سپری میکند به بند عمومی منتقل نمی شود؟ آقای طباطبایی میگوید: بخشی برمیگردد به کینه های قدیمی که از او دارند. از طرفی می بینند که به هیچ عنوان از مواضع اش کوتاه نمی آید، شما ببینید با همه فشارهایی که بر خانواده اعمال میکنند از بازداشت و پرونده سازی برای همسر اقای تاج زاده تا ممنوع الخروجی دختر او و همین طور ممنوع الخروجی من که به نوعی پیغام به دختر دیگر آقا مصطفی است که به ایران نرود، شرایط نگهداری آقا مصطفی، نصب دوربین های جدید و پرونده سازی و… او اما همچنان بر مواضع خود ایستاده. حاضر به سکوت هم نیست، و نقد و نوشتن را همچنان در زندان هم ادامه میدهد. با اینکه دو سال روزه هر روزه که در اعتراض به وضعیت نگهداری اش است او را به شدت ضعیف کرده، مشکلات جسمی شدیدی دارد از جراحی کمر که داشت تا ضعیف شدن بینایی و مسائل دیگری که هست اما باز کوتاه نمی آید. هرچند خیلی هم کم برای مداوای او همراهی میکنند اما او هم حاضر به درخواست چیزی نیست.

پیش از این فاطمه تاج زاده، دختر آقای تاج زاده نیز بدون هیچ حکم دادگاهی ممنوع المعامله شده بود.

داماد آقای تاج زاده از ممنوع الملاقاتی او با اعضای خانواده، به غیر از همسرش هم می گوید: فقط فخری خانم، آن هم به صورت کابینی و کنترل شده اجازه ملاقات دارد و پدر، مادر و دختر آقا مصطفی و سایر اعضای خانواده اجازه ملاقات ندارند، تماس تلفنی هم که اجازه ندارد و ممنوع التماس است.

مصطفی تاج زاده پیشتر در نوشتاری اعلام کرده بود که “ زندان‌ها را هم مثل بقیه جاهای ایران سراسر سبز خواهیم کرد”.

او بر پی گیری شکایت اش از آیت الله جنتی اصرار و تاکید کرده است که پیروزی جنبش سبز را در زندان دیده: “ راهبرد بگیر و ببند و سرکوب در عصر گفتمان دموکراسی و عصر اتباطات آزاد و اینترنت و ماهواره و تلفن همراه محکوم به شکست قطعی است. به همین دلیل باید کمربندها را محکم تر بست و این مرحله را پشت سر گذاشت. اینده ایران بلاتردید سبز است و ایران به زودی برای همه ایرانیان خواهد شد”.