بالا پایین شدن تعرفه واردات خود رو

نویسنده
نازنین کامدار

» مجلس رای نداد

تنها به فاصله کمتر از یکماه از تصویب و ابلاغ قانون بودجه سال 89، هواداران احمدی نژاد در مجلس تلاش گسترده ای را برای تغییر دو مصوبه اقتصادی مهم کمیسیون تلفیق آغاز کرده اند.علاوه بر قانون هدفمند سازی یارانه ها،مصوبه بعدی مجلس کاهش تعرفه واردات خودروست که روح الله حسینیان برای مقابله با آن به میدان آمده و به گفته ایرج ندیمی، مشاور معاون پارلمانی احمدی نژاد، “مقام معظم رهبری هم از کاهش تعرفه واردات خودرو راضی نیستند”. با این حال مجلس دیروز به افزایش این تعرفه رای نداد و همزمان روشن شدجابجایی در این تعرفه، سودهای کلانی به بعضی می رساند که اینک برای دفاع از منافع خود وارد گود شده اند.

مصوبات مجلس درباره کاهش تعرفه واردات خودرو از 90 به 70 درصد و نیز کاهش سقف رقم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها از 40 هزار میلیارد به 20 هزار میلیارد تومان، دو موردی است که هواداران دولت برای تغییر آنها بسیج شده اند.

در همین حال آیت الله خامنه ای روز نهم فروردین از یک نمایشگاه خلق الساعه به نام “توانمندی های صنعت خودرو” بازدید کرد که به جز گزارش های تصویری، خبر دیگری از جمله اشاره های وی به ماجرای تعرفه واردات خودرو از آن منتشر نشد؛ تا سرانجام، پس از پایان تعطیلات نوروزی، روح الله حسینیان، رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی(حامیان دولت) از ارائه طرحی دو فوریتی برای بازگرداندن تعرفه واردات خودرو به 90 درصد خبر داد و از “رهنمودهای مقام معظم ولایت درباره تعرفه واردات خودرو” سخن گفت. طرحی که روز سه شنبه دو فوریت آن حتی به اندازه امضاء کنندگان اش رای نیاورد و به تصویب نرسید و با کنایه های الیاس نادران رو به رو شد که این روزها با افشای نام رحیمی،معاون اول محمود احمدی نژاد به عنوان اصلی ترین متهم پرونده فساد اقتصادی شرکت های بیمه، به گفته فرهاد تجری، همکار خود در مجلس “آبروی نظام را برده است”. نادران در جمع خبرنگاران پارلمانی به تمسخر طراحان طرح کاهش تعرفه پرداخت و گفت: “حتی آنها که دو فوریت را امضاء کردند به آن رای ندادند و وقت مجلس را گرفتند”.

این درحالی بود که به نوشته خبرگزاری فارس،ایرج ندیمی، مشاور معاون پارلمانی احمدی نژاد، قبل از بررسی دوفوریت طرح در صحن علنی مجلس، در جمع نمایندگان حاضر شده و گفته بود که “مقام معظم رهبری از کاهش تعرفه واردات خودرو راضی نیستند”.

ندیمی همچنین جزئیات بیشتری را از دیدار خارج از عرف آیت الله خامنه ای از نمایشگاهی با نام “توانمندی صنعت خودرو” فاش کرده و گفته بود: “رهبر انقلاب اسلامی در این بازدید ضمن انتقاد از مصوبه کاهش 20 درصدی تعرفه واردات خودرو تأکید کردند که چنین مصوباتی به نفع اشتغال و تولیدات داخلی کشور نیست. رهبر انقلاب بر این عقیده بودند که اینگونه مصوبات موجب تقویت بازار‌های دشمنانی که در خط مقدم تحریم ایران هستند، می‌شود لذا این رویکرد مناسبی نیست”.

گفته های این عضو دولت که می کوشید با استناد به گفته های آیت الله خامنه ای نظر حامیان دولت را از تصویب نمایندگان بگذراند با واکنش نمایندگان منتقد دولت مواجه شد. از جمله این نمایندگان، غلامرضا مصباحی مقدم، یکی از دعوت کنندگان احمدی نژاد به مناظره بود که درواکنش به ادعاهای ندیمی در زمان بررسی طرح، اخطار قانون اساسی داد و گفت: “افزایش تعرفه‌ها مغایر اصل ‪ ۷۵قانون اساسی است”.

اما، مصطفی کواکبیان، نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس، در تذکر آیین نامه ای خود ابعاد تازه ای از علت تلاش برخی از حامیان دولت در بازگرداندن تعرفه واردات خودرو به 90 درصد را فاش کرد و گفت: “کسانی که در زمان کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس از کاهش حمایت می کردند امروز سردمدار افزایش تعرفه‌ها هستند”.

در همین باره یک خبرنگار پارلمانی هم به روز گفت: “قبل از زمان ارائه این طرح دوفوریتی، چند نماینده طرفدار احمدی نژاد در مجلس از دستور مقام رهبری برای بازگرداندن تعرفه ها به نود درصد سخن می گفتند و مشغول لابی دراینباره بودند. اما برخی از نمایندگان فراکسیون اقلیت از جمله کواکبیان دلیل اصلی اصرار تهیه کنندگان طرح را ناشی از سود کلانی می دانستند که با این جابجایی در رقم تعرفه به دست می آورند”.

این خبرنگار افزود: “بنا بر برخی شنیده ها، تعداد زیادی خودرو در روزهای پایانی سال گذشته برای انتقال به ایران بارگیری شده بود و مافیای واردات خورو می کوشید با کاهش تعرفه، سهم گمرکات را کاهش دهد که تا این مرحله نیز موفق شد. اکنون این خودرو ها در انبارها هستند و صاحبان شان مایلند با بازگرداندن تعرفه به 90 درصد، قیمت خودروها را افزایش دهند و سود کلانی به جیب بزنند. به نظر می رسد که از جمله دلایل مخالفت نمایندگان منتقد دولت با این طرح همین موضوع بوده است”.

وی  ادامه داد: “روح الله حسینیان در زمان تصویب لایحه بودجه و کاهش تعرفه واردات خودرو از جمله حامیان این کاهش بود اما اکنون در ظرف کمتر از یکماه در مجلس جریانی را برای افزایش تعرفه ها به راه انداخته است”.

روح الله حسینیان همواره درارتباط با مسائل سیاسی، موضع گیری های افراطی و جنجالی داشته است،لذا علت ورود وی به مباحث تخصصی اقتصادی از جمله مسئله خاص تعرفه واردات خودرو خارجی سئوالات زیادی را بین نمایندگان مجلس مطرح کرده است.

گفتنی است در راهرو های مجلس همچنین برخی از نمایندگان از ورود آیت الله خامنه ای به جزئیات مصوبات مجلس گلایه هایی داشته اند اما بنا به گفته یک خبرنگار پارلمانی این نمایندگان از طرح علنی این انتقادات می پرهیزند.