انتقاد از نامه هاشمی به ضحاک

نویسنده
مریم کاشانی

» نارضایتی همیشگی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

علی اکبرهاشمی رفسنجانی با ارسال نامه ای خطاب به پادشاه عربستان خواستار توقف اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی زندانی شیعه در این کشور شد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، رفسنجانی به ملک عبدالله، نوشت که جلوگیری از اجرای این حکم، باعث یأس تفرقه‌افکنان و تقویت وحدت شیعه و سنی در جهان اسلام خواهد شد. در نامه هاشمی امده است: “انتظار می‌رود در این برهه که فتنه‌ها کیان امت اسلامی را نشانه گرفته، عدم اجرای حکم آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، تفرقه‌افکنان را مأیوس ‌کند و باعث تعامل و حل مشکلات جهان اسلام ‌شود. مسلمانان اتخاذ چنین تصمیمی را از جناب‌عالی انتظار دارند.”

رضا سلیمانی، مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرگزاری میزان گفت که انتقال نامه رفسنجانی به پادشاه عربستان از طریق وزارت امور خارجه صورت گرفته است. او اعلام کرذد: “این نامه یک هفته قبل و پس از مطرح شدن موضوع صدور حکم اعدام برای شیخ النمر، برای ملک عبدااله ارسال شد.”

روزنامه آرمان خبر این نامه را به تیتر نخست خود تبدیل کرد و یادداشتی هم به قلم حشمت الله فلاحت‌پیشه منتشر کرد، که در آن آمده بود: “عربستان توجه زیادی به مساله شیخوخیت در دستگاه دیپلماسی خود دارد بنابراین نامه‌ای از طرف آیت‌ا… هاشمی به عنوان یکی از شیوخ و بزرگان تشیع، می‌تواند در تعلیق حکم اعدام شیخ نمرتوسط پادشاه عربستان موثر باشد. این نامه بیش از آنکه در قالب یک نامه رسمی دیپلماتیک تعریف شود، یک توصیه دوستانه به پادشاه عربستان است.”

صادق زیباکلام نیز در یاداداشتی با عنوان “ظرفیت هاشمی و موضوع عربستان” که در روزنامه شرق منتشر شد، نوشت: “مشی و تجربه بالا و شم سیاسی و دیپلماتیک هاشمی به نگارش نامه‌ای منجر شده است که در نهایت احترام و ادب نسبت به مقامات سعودی، نکاتی را متذکر شده است. ایشان به جای ورود به موضوعات حاشیه‌برانگیز و محل اختلاف دو کشور، از پادشاه سعودی محترمانه درخواست کرده که «شیخ نمر» را اعدام نکنند تا کاهش تنش‌های میان مسلمانان در منطقه و خنثی‌کردن تبلیغات اختلاف شیعه و سنی را در پی داشته باشد. حاجت به گفتن نیست اگر ما به‌راستی به دنبال جلوگیری از اعدام این روحانی مبارز هستیم، نیاز به لحنی مودبانه است که در عین صراحت، توهینی خطاب به فرد یا افرادی در هیات حاکمه عربستان‌سعودی در آن صورت نگرفته باشد.”

در هفته گذشته، رسانه های تندرو ایران از آنچه سکوت هاشمی رفسنجانی درباره ماجرای شیخ نمر می خواندند، شدیدا انتقاد کرده بودند. روزنامه وطن امروز در خبری که ۲۸ مهر منتشر کرد، نوشت: “درحالی که اقدام دادگاه سعودی در صدور حکم اعدام برای «آیت‌الله نمر باقر النمر» اعتراضات بسیار زیادی در دنیا و بویژه در ایران داشته است اما حجت‌الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی تاکنون درباره این اقدام سعودی‌ها اظهار نظر نکرده و سکوت اختیار کرده است. به گزارش «وطن امروز» درحالی که پیش از این اطرافیان هاشمی روابط دوستانه و نزدیک رفسنجانی با عبدالله، پادشاه عربستان را به عنوان یک برگ برنده برای ایران تلقی می‌کردند اما مشخص نیست چرا هاشمی رفسنجانی نسبت به این حکم اعدام سکوت کرده است.” این روزنامه اضافه کرده بود: “به نظر می‌رسد در چنین شرایطی، سکوت رفسنجانی نسبت به اقدامات ضدشیعی دوستانش در عربستان قابل توجیه نباشد.”

دو روز بعد همین روزنامه در یادداشتی با عنوان “سکوت تلخ هاشمی” نوشت: “در چند روز گذشته صدور حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر که با اتهامات واهی مانند فتنه‌انگیزی، بر هم زدن وحدت ملی و تبلیغ ولایت فقیه در عربستان روبه‌رو است اعتراض شدید علما و مراجع عظام و مسلمانان غیرتمند را در پی داشته است.” نویسنده این یادداشت اضافه کرده بود: “در این میان سکوت تلخ و گزنده هاشمی در برابر صدور حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر توسط آل‌سعود به اتهام دفاع از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی شیعیان عربستان با وجود ادعای دوستی میان هاشمی و خاندان آل‌سعود نمونه بارزی از رفتار دوگانه هاشمی در مقابل آل‌سعود است. بی‌شک تولی و تبری از فروع دین و عمل به آن تکلیف هر مسلمان انقلابی است.”

خبرگزاری راستگرای دانا هم به هاشمی رفسنجانی اعتراض کرده و نوشته بود: “هاشمی رفسنجانی یکی از افتخارات خود را تابو شکنی اش در نحوه ارتباط گیری با عربستان می داند؛ اما به راستی چرا تاکنون آِت الله در قبال حکم اعدام شیخ نمر سکوت کرده است؟ مگر آیت الله نمر لباس روحانیت را بر تن ندارد و یک مبلغ مسلمان نیست؟ براستی مصلحت ارتباط با عربستان کجا نهفته است که تاکنون چیزی از آن دیده نشده و برخی به دنبال ارتباط با این کشور به هر قیمتی هستند؟” همین گزارش در روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران هم منتشر شده بود.

سایت مرصاد نیوز هم که یکی دیگر از رسانه های وابسته به سپاه محسوب می شود، در گزارشی اعتراضی نوشته بود: “آیا آقای رفسنجانی روابط خود با پادشاه عربستان را به مسائل کلان تری مانند ظلم بر یک عالم دینی یعنی آیت الله نمر را ترجیح می دهد؟ چرا در شرایطی که جهان اسلام و به خصوص شیعیان نسبت به این حکم اعدام که نشان از فساد حکومت آل سعود است اعتراض کرده اند، سکوت اختیار کرده است؟”

البته حتی پس از انتشار خبر نامه هاشمی رفسنجانی به پادشاه عربستان نیز انتقاد تندروها از او کاهش نیافت. کیهان در خبری که با عنوان “ملک عبدالله که از ضحاک بدتر است” منتشر کرده بود، به ارسال نامه رفسنجانی اعتراض کرد و نوشت: “این نامه در حالی به شاه عربستان ارسال شده که وی متهم اول قتل عام صدها هزار شیعه و سنی و کرد در منطقه (از عراق و سوریه و لبنان تا بحرین و یمن و مصر) است و ملک عبدالله خود عامل اصلی تفرقه‌ در میان امت اسلامی می‌باشد. وی پیش از این به آمریکایی‌ها گفته بود سر مار [بیداری اسلامی] در ایران است و باید سر مار را در ایران کوبید!” کیهان اضافه کرده بود: “ملک عبدالله پیش از این از هاشمی به عنوان برادر یاد کرده بود.”