ما قدرت بزرگ جهانی هستیم

نویسنده

» گزارش سیاتل تایمز درباره ادعاهای تازه احمدی نژاد

جان دنیزوسکی- ادیت ام لدرر 

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران با اعلام اینکه “آینده متعلق به ایران است”، ایالات متحده را برای قبول این واقعیت به چالش کشید که کشورش یک قدرت بزرگ در دنیاست.

وی این اظهارات را در مصاحبه روز یکشنبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس و در جریان اولین روز حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بیان کرد.

احمدی نژاد مانند گذشته ادعا کرد کشورش خواهان بمب هسته ای نیست و ایران تنها به دنبال صلح و دنیای عاری از جنگ افزار هسته ای است. وی به دفعات از پاسخ به این سؤال که ایران در چه زمانی مجدداً به گفتگوهای هسته ای خواهد پیوست طفره رفت. احمدی نژاد گفت تحریم ها بر ضد برنامه هسته ای ایران هیچ اثری نخواهند داشت.

رئیس جمهور ایران که در هفتمین سفرش به ایالات متحده خونسرد و مطمئن به نظر می رسید، سعی داشت هرگونه پرسشی در خصوص سرکوب شدید نیروهای مخالف در طول یکسال پس از انتخابات بحث انگیز سال گذشته را به حاشیه براند. 

وی گفت: “دولت آمریکا باید این را بپذیرد که ایران یک قدرت بزرگ است. البته باید این را هم گفت که ما خودمان را یک نیروی انسانی و قدرت فرهنگی و نیز دوست سایر ملت ها می دانیم. ما هرگز در پی استیلا بر دیگران و یا زیر پا گذاشتنن حقوق سایر کشورها نبوده ایم.”

احمدی نژاد افزود: “کسانی که بر خصومت با ما اصرار می ورزند، گزینه دوستی با ما در آینده را از دست می دهند. این مایه تأسف است زیرا آشکار است که آینده متعلق به ایران است و دشمنی ها ثمری  نخواهند داشت.”

احمدی نژاد با گذشت چند سال گذشته، به فن سخنوری و آراستگی بیشتری دست پیدا کرده است. او یک کت و شلوار خاکستری با خطوط ریز و پیراهن سفید بدون کراوات به تن داشت  و در هتلی در شرق شهر در نزدیکی مقر سازمان ملل اسکان داده شده است.

تنها چند چهار راه آنطرف تر، ده ها نفر از مخالفان ایران در حالی که برای نمایش ماهیت سرکوبگر دولت ایران بر دهان خود نوار چسب چسبانده بودند، دست به اعتراض زده بودند. گروه غیرانتفاعی آموزشی اسرائیل موسوم به “در کنار آمریکا بایست”، انجام این راهپیمایی را سازماندهی کرده بود. این یکی از چندین اجتماع اعتراض آمیزی است که انتظار می رود تا پیش از خروج احمدی نژاد در روز جمعه، در سراسر نیویورک برپا شود.

در جریان این مصاحبه در اتاقی که مملو از مشاوران، محافظان و روزنامه نگاران ایرانی بود، وی به ترسیم فضایی از معصومیت دست زد و گفت عزم کشورش برای غنی سازی مقادیر بیشتر اورانیوم جهت استفاده در برنامه صلح آمیز هسته ای منطقی است. اما او به یافته های آژانس هسته ای در خصوص مخفی نگهداشته شدن تحقیقات هسته ای از سوی ایران در موارد متعدد، از جمله تأسیسات تحقیقاتی مخفی کشور، اشاره ای نکرد.

ضمناً وی به ارعاب مخالفان سیاسی در داخل و خطر تحمل خشونت و بازداشت برای آنها درصورت تشکیل تجمع و گردهمایی اشاره ای نکرد. البته او به گفتن همین نکته بسنده کرد که برخی “اشتباهات” قضایی رخ داده است.

احمدی نژاد گفت جنبش سبز مخالفان که اکنون ناگزیر زیرزمینی شده است، از حقوق خود در ایران برخوردار است و البته در ادامه گفت این جنبش باید در نهایت به “قاعده اکثریت” تن بدهد. وی در عین حال از هرگونه اطلاع رسانی در خصوص رابرت لوینسون کارمند بازنشسته اف بی آی که در سال 2007 در داخل ایران ناپدید شده خودداری کرد و گفت تحقیقات در این زمینه از طریق یک کمیته مشترک آمریکایی- ایرانی دنبال خواهد شد.

وی به تعطیلی شمار زیادی از روزنامه ها و زندانی شدن چهره های سرشناس مخالفان و دادگاهی ده ها هزار نفر از ایرانیانی که به تقلبی بودن انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 اعتقاد داشتند، نیز اشاره ای نکرد.

حضور میر حسین موسوی و مهدی کروبی، رقبای وی در انتخابات، در جامعه تا حد چشمگیری محدود شده است و دفاتر آنها نیز اخیراً هدف هجوم نیروی انتظامی قرار گرفته است.

احمدی نژاد ادعا کرد ایران آزادتر از برخی کشورهای دیگر است. وی گفت: “من اعتقاد دارم وقتی درباره موضوع آزادی صحبت می کنیم، این بحث باید بر اساس چهارچوب نسبی صورت بگیرد و باید به خاطر داشت که دموکراسی در نهایت به معنای حاکمیت اکثریت است، بنابراین اقلیت نمی تواند جایی در حاکمیت داشته باشد.”

وی افزود: “من فکر نمی کنم در ایران کسی به خاطر ابراز نظرات خود، شغلش را از دست بدهد… از این نقطه نظر، شرایط ایران بسیار بهتر از بسیاری کشورهای دیگر در دنیاست.”

احمدی نژاد تأکید کرد نهادهای بین الملللی هسته ای هرگز مدرکی دال بر پیگیری برنامه تسلیحات هسته ای از سوی ایران پیدا نکرده اند.

وی گفت: “ما از تسلیحات هسته ای هراسی نداریم. نکته در اینجاست که اگر ما واقعاً می خواستیم بمب هسته ای بسازیم، شجاعت کافی برای ابراز خواست خود را داشتیم. اما ما هرگز دست به این کار نخواهیم زد. ما می گوئیم زرادخانه های هسته ای دنیا باید نابود شوند.”

احمدی نژاد در خصوص سرنوشت سه کوهنورد آمریکایی زندانی شده در امتداد مرز این کشور با عراق در سال گذشته هیچ مسؤولیتی نپذیرفت و آن را مسأله ای حقوقی و قانونی دانست.

وی گفت: “ما واقعاً از آزادی آن خانم خوشحال هستیم.” این زندانی آزاد شده روز یکشنبه وارد نیویورک شد و در یک کنفرانس خبری اعلام کرد هیچ کار اشتباهی مرتکب نشده بود. کنفرانس خبری او درست همان زمانی برگزار می شد که احمدی نژاد مشغول مصاحبه با آسوشیتد پرس بود. 

احمدی نژاد گفت شرایط ایران تعیین شده است و بقیه دنیا باید آنها را بپذیرد.

وی گفت دور تازه فشارهای بین المللی در قالب تحریم های علیه ایران بی ثمر خواهند بود. “اگر آنها اثر گذار بودند، من نباید اکنون اینجا نشسته باشم.”

احمدی نژاد تأکید کرد: “ما هیچ محدودیتی بر سر راه مذاکرات نگذاشته ایم. اگر آنها به طور رسمی از وجود یک دیدار رسمی صحبت کنند، ما هم تدارک آنرا خواهیم دید.”

اما وی در عین حال اعلام کرد ایران در انتظار پاسخ سؤالاتی است که از گروه شش پرسیده است.

از جمله اینکه آیا این گروه خواهان “ایجاد شرایطی برای دوستی بیشتر یا تقابل بیشتر است؟”، آیا گروه شش به اجرای کامل معاهده منع اشاعه جنگ افزار کشتار جمعی کاملاً پایبند است؟ “موضع گروه شش درباره بمب های هسته ای در اختیار رژیم صهیونیستی که به گفته وی زیر بار تأیید وجود این تسلیحات نمی رود، چیست؟”

احمدی نژاد گفت: “پاسخ های آنها مانع ازسرگیری مذاکرات نخواهد شد، اما مطمئناً چهارچوب گفتگوها پس از شروع مجدد مذاکرات را تعیین خواهد کرد.”

 

منبع: سیاتل تایمز- 19 سپتامبر 2010