نقدی هم اعتراف کرد

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» شکست اقتصادی در واردات از چین

در حالی که طی ماه های اخیر موج انتقادات منتقدین و مخالفین سیاست های اقتصادی دولت در خصوص واردات کالاهای غیر ضروری از چین بالاگرفته و در مقابل دولت نیز بدون ارائه آمارهای دقیق و مستدل از کاهش چهل درصدی واردات از چین خبر داده است، روز گذشته فرمانده بسیج مستضعفان در همایشی با حضور اصناف بسیجی، ضمن اعتراف به اینکه امروز بیکاری و اشتغال بزرگترین مشکل دولت بشمار می روند، گفت: “ما نباید بگذاریم بازار‌مان محل عرضه کالاهای بیگانه، مخصوصا کالاهای شرکت های چینی که به اقتصاد‌مان ضربه زده است، باشد.”

به گزارش فارس، خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی، محمد رضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان ضمن سخنانی در همایش تجلیل از بسیجیان اصناف ابتدا به نقش اصناف و بازاریان در دوران قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: “قبل از پیروزی انقلاب، بازار قم 13 ماه و بازار تهران 5 ماه تعطیل بود و بازاریان در عین تعطیلی، از سرمایه‌هایشان به محرومین و اعتصاب‌کنندگان کمک می‌کردند و این امتیاز اسلام است. بازار ما بسیار بازار ارزنده و انقلابی است و پشتیبان بزرگ مالی برای جبهه‌های جنگ تحملی بوده است و همواره در مقابل توطئه‌های دشمنان در نظام اقتصادی ایستادگی کردند. “

سخنان محمد رضا نقدی در شرایطی مطرح می شود که جامعه اصناف و بازاریان تهران و چندین شهر بزرگ کشور طی دو سال گذشته به دلیل واردات بی رویه کالای های چینی، در بدترین دوران شرایط قرار گرفته و بارها شاهد اعتراض به تداوم وضعیت بی سرو سامان واردات کالا هایی بوده ایم که به گفته منابع اقتصادی از «سنگ قبر»گرفته تا قطعات یدکی در صنایع سنگین را دربر می گیرد.

فرمانده بسیج مستضعفان در ادامه گفته های خود بدون اشاره به واردات کالاهایی که تاکنون به دلیل عدم همخوانی با فرهنگ اسلامی و شرایط اجتماعی حاکم بر کشور موجب جنجالهای سیاسی شده، خواستار ارتقا مکتبی و فرهنگ اسلامی در میان اصناف و بازاریان شد و گفت: “امیدواریم نسل‌های امروزی بازار هم مانند نسل‌های گذشته، فقه و احکام اسلامی را به تجارت مقدم بدارند و امروز رسالت بزرگ بسیجیان در اصناف و بازار ارتقا مکتبی و فرهنگ اسلامی بازار است.”

نقدی در بخش دیگری از گفته های خود که رسالت اصناف بسیجی را مشخص می کرد، با اشاره ای تلویحی به “نوع پوشاک و کالاهای مارک دار که با فرهنگ اسلامی همخوانی” ندارد و همچنان از چین وارد می شود، اضافه کرد: “نباید اجازه دهیم فرهنگ و نشانه‌های بیگانگان بر روی لباس‌ها و اقلام ما نقش ببندند و چقدر خوب است بازار در زمان برگزاری نماز تعطیل باشد. استمرار جهاد مالی دومین رسالت بسیج اصناف است که در جهت کمک به محرومین و مستضعفین صورت می‌گیرد.”

فرمانده بسیج در حالی خواستار پاک کردن نشانه های بیگانه از کالاهای مورد استفاده مردم از جمله کالاهای چین، بزرگترین شریک تجاری کشور شد که سیر بی رویه واردات پوشاک، پارچه و اقلام دیگری نظیر اسباب بازی های چینی، صنعت نساجی و پوشاک ایران را زمین گیر کرده و بسیاری از تولید کنندگان اقلام مختلفی که هم از طریق گمرک و هم از طریق قاچاق وارد ایران می شود، با ورشکستگی روبرو شده اند؛ضمن اینکه این وضعیت منجر به بیکاری هزاران کارگر مراکز تولیدی شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان که پیشتر نیز از برنامه های بسیج در عرصه های اقتصادی خبر داده بود، سپس بیکاری و اشتغال در عرصه تولید را بزرگ ترین مشکلات کشور خواند و گفت: “مشکل بزرگ امروز ما بیکاری است و باید اشتغال در عرصه تولید صورت گیرد، ما نباید بگذاریم بازار‌مان محل عرضه کالاهای بیگانه مخصوصا کالاهای شرکت چینی که به اقتصاد‌مان ضربه زده است، باشد.”

در گفته های روز گذشته نقدی البته مشخص نبود که انتقاد وی از سیاست های اقتصادی دولت و مبارزه با کالای های خارجی، به وِیژه کالاهای چینی است یا نشانه و اشاره ای ست از وارد شدن بسیج در این عرصه.

پیش از این منابع اقتصادی و خبری وابسته به دولت از کاهش چهل درصدی میزان واردات از چین خبر داده بودند.

اولین مرکز در چین

چندی پیش و در همین خصوص اسدالله عسگر اولادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین از انعقاد قرار داد تاسیس اولین مرکز تجاری ایران در چین خبر داده و گفته بود روابط تجاری ایران با چین شرط ثبات اقتصادی ماست و ادامه و گسترش این روابط حجم مبادلات 28 میلیارد لاری ما در سال 2009 را طبق برنامه ریزهای صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه، به 50 میلیارد دلار خواهد رساند. رئیس اتاق مشترک بازرگانی اما میزان صادرات ایران به چین را مشخص نکرده بود.

چین رسما حدود ده درصد بازار کالاهای وارداتی ایران، معادل شش میلیارد دلار را در اختیار دارد.
علاوه بر این مقدار کالایی که از مبادی رسمی گمرکی وارد کشور می‌شود، حجم نامشخصی کالای چینی هم از راه قاچاق به ایران راه می‌یابد، آن هم در عرصه‌هایی که برای اقتصاد کشور و به‌ویژه اشتغال اهمیت حیاتی دارد.

رویه واردات قانونی و غیر قانونی کشور از چین از دو سال پیش و به دنبال اعمال تحریم های اقتصادی اروپا و امریکا، افزایش حیرت آوری داشته است. در حال حاضر ایران بزرگترین بازار مصرف کالاهای چینی در خاورمیانه است.

به عقیده کارشناسان اقتصادی، این افزایش بی رویه واردات که موجب رکود اقتصادی بی سابقه ای در مقایسه با سه دهه گذشته شده است، امتیاز ویژه ای است که دولت احمدی نژاد به منظور متقاعد ساختن چین به حمایت از برنامه هسته ای ایران به چین می دهد.