دیدار

نویسنده
پریا سامان پور

گزارشی از بزرگداشت سه هنرمند و سرنوشت یک هنربند…

 

تولد 70 سالگی هنرمندان ماندگارایران…

پایداری درتوفان سخت

 

 

مراسم نکوداشت عباس کیارستمی، محمد احصایی و آیدین آغداشلو با عنوان “در ستایش هفتادسالگی” عصر جمعه گذشته با حضور لیلی گلستان، جعفر پناهی، ابراهیم حقیقی سیف‌الله صمدیان، ایرج اسکندری،  علیرضا سمیع‌آذر، غلامحسین امیرخانی، محمد بهشتی، فرزادادیبی و جمعی از هنرمندان و علاقمندان به فرهنگ وهنردر سالن بتهوون خانه هنرمندان تهران برپاشد. گزارشی است ازبرپایی تولد 70 سالگی هنرمندان ماندگارایران…

نخستین سخنران این نکوداشت ابراهیم حقیقی بود. او که در میان تشویق های بی امان حاضرین در سالن به صحنه قدم می گذاشت درهنگام سخنان خود حضور مردم را دراین مهم غنیمتی تاریخی عنوان کرد ودرادامه با تجلیل از سه هنرمند مورد نظر به بحث وتوصیف عملکرد و شخصیت های آن ها پرداخت. حقیقی تجلیل از بزرگان مراسم را به نوی عبادت و ستایش هنر و هنرمند خواند و آن ها  را فروشندگان پاک‌نیت رویاهایشان دانست.

حقیقی درادامه سخنان خود درباره برپایی این مراسم به گفت: تصمیم گرفتیم این بزرگداشت را برگزار کنیم به این دلیل که وظیفه داریم در تقدیر از معلمان و نسلی که تاثیر بسیاری در هنر ایران گذاشته‌اند، سهمی داشته باشیم. کیارستمی، آغداشلو و احصایی نمایندگان هنر فرهیخته ایران و جهان هستند و با این مراسم تا جایی که در توانمان هست قدرشناس آن‌ها هستیم. زمانی‌که در ستایش هفتاد سالگی هنرمندانی شاخص می‌گوییم، از ستایش هنر و هنرمند حرف می‌زنیم. هنرمندان فروشندگان پاک‌نیت رؤیاهایشان هستند و در آثارشان بازیگوشی کودکانه خود را نشان می‌دهند.

او سپس با لحنی طنز درباره وجه اشتراک این سه هنرمند گفت: این سه هنرمند شاخص وجوه مشترکی دارند که می توان  آن ها را درکارهایشان رویت کرد. علاوه بر شوخ طبعی و نگاه ظریفانه آن ها به مسائل و اتفاقات، بافت ذهنی هریک در ریشه‌های کهن، فرهنگی و بومی کشورمان درجستجو هستند و در این‌باره پژوهش کرده‌ و تاثیرات آن‌را نیز با هنر مدرن تلفیق کرده‌اند. آن‌ها از اقیانوس فرهنگ  جرعه‌ای نوشیده‌اند و پیوند دیروز و امروز جهان را در آثارشان نمایش می‌دهند و به جهانگشایی دست یافته و می‌یابند.

 حقیقی در ادامه بااشاره به تاثیر سوابق کیارستمی، آغداشلو واحصایی درفعالیت های زندگی اشان  حرف زد و آن ها را دارای امتیازات ویژه ای دررشد خلاقانه زندگی هنری عنوان کرد. این گرافیست پرآوازه ایران درباره چگونگی پایداری  ورشدهنرمندان کشورش دربهبوهه مشکلات  سال های اخیر گفت:این سه در این سال‌ها از طوفان‌های کشور پا برجا مانده، استقامت کرده‌ و به سلامت عبور کرده‌اند و در 71 سالگی به‌حق نماینده هنر فرهیخته ایران هستند.

در این سال‌ها که این هنرمندان با تربیت شاگردان بسیار، کار کرده‌اند، کوشا بوده‌اند و همان‌گونه که آغداشلو درباره احصایی گفت و درباره هر سه آن‌ها صدق می‌کند، آن‌ها آمیزشی از ایمان و اراده هستند. 50 سال در این مملکت کار پرافتخار کرده‌اند و یادگارهای بزرگی برای فرهنگ ایران‌زمین داشته‌اند. حقیق سپس از حاضرین خواست تا از جای برخیزند و به احترام 71 سالگی این سه هنرمند، وبه امید شکوه و صلابت ایران  به و  امید سرافرازی میهمن و حضور بزرگان فرهنگ و هنر درآن یکدیگر را تشویق می کنیم.

 

پس از استراحتی کوتاه و انجام پذیرایی از میهمانان در فضای گرم سالن بتهوون صادق خرازی یکی از بانیان مراسم نکوداشت 70 سالگی این هنرمندان پشت تریبون قرار گرفت. وی درابتدای سخنان کوتاه خود سن و سال سه هنرمند تقدیر شده را با یکدیگر جمع بست و گفت: مجموعه سن این عزیزان 210 سال زندگی است و معتقدم که هبی تردید هر سه این بزرگواران سرچشمه فضیلت تاریخ و فرهنگ ایران هستند و روز پاسداشت فرهنگ و اندیشه و تجلیل از فکر و هنر روز فرخنده و مبارکی است. این سه هنرمند هویت تاریخی و عظمت و شکوفایی را در خود جای داده‌اند و در سن هفتاد سالگی به اندازه هنر ایران عمق دارند و تجربه‌ای در فراسوی تاریخ ایران را در سینه‌های ستبر خود جای داده‌اند. کیارستمی، آغداشلو و احصایی هنرمندان پرفصیلت ایرانی هستند و به این دلیل که ایرانی هستند، جهانی نیز هستند. به همین دلیل است که با همه سختی‌ها و تلخی‌ها در ایران مانده‌اند و به بالندگی رسیده‌اند. دراین لحظه بود که میهمانان در سالن ناگهان به شوق آمده و هنرمندان ایران  را برای لحظاتی تشویق کردند. خرازی درادامه سخنان خود گفت:این هنرمندان در اوج موفقیت فرهنگی و هنری زندگی کرده‌اند و هنوز در کارشان بالنده و سیالند و نوزایی، فصل مشترک آن‌هاست.

امرالله فرهادی که از نویسندگان شعر و رمان واز بانیان اصلی برپایی این جشن بود در ادامه برنامه به چگونگی برآیند سیاست های مراسم “شب های ویژه”پرداخت وگفت: شش ماه پیش با جناب عباسی، شافعی و حقیقی درباره برگزاری سلسله مراسمی با عنوان “شب‌های ویژه” مشورت کردیم و با بررسی اولیه تصمیم گرفتیم که به دلیل دوستی دیرینه‌ای که بین کیارستمی، احصایی و آغداشلو وجود دارد، اولین بزرگداشت را برای آن‌ها برگزار کنیم. این سه بزرگوار از ابتدای تاسیس “مدرسه ویژه” از این مدرسه کوچک حمایت کردند و همراه ما بودند.

پس از سخنان فرهادی بود که حاضرین به تماشای فیلم مستند 16 دقیقه ای نشستند که ابراهیم حقیق مسئولیت کارگردانی آن را بر عهده گرفته بود. دراین فیلم  احصایی، آغداشلو وکیارستمی به‌طور جداگانه به بحث پیرامون آثار یکدیگر و خاطرات دوستی اشان پرداختند.

با اتمام پخش فیلم مسئولین برپایی مراسم میهمانان حاضر در سالن بتهوون را به گالری ممیز راهنمایی کردند تا درآن جا  آخرین آثار کیارستمی باعنوان “غنچه‌های سرخ”، آغداشلو با عنوان “سال‌های آتش و برف” و “معما” و محمد احصایی با عنوان “فیروزه” رونمایی شود. درادامه برنامه هدایای جداگانه ای از مجله فیلم، پلا ک یادبود از مدرسه ویژه و هدیه‌ای از بنیاد ممیز به کیارستمی، آغداشلو واحصایی اهدا شد.