روز قدس ، نمایی متفاوت

سیامک قادری
سیامک قادری

باز هم مناسبتی دیگر . قرار است مناسبت ها از چمبره مفهوم دولت ساخته خارج شود . تنها ساعاتی پس از آنکه حزب اعتماد ملی از همه خواست تا با تأمل در محتوای عمیق و ارزشمند پیام روز قدس، اجازه ندهند که این روز بزرگ از محتوی تهی و به آیینی دولتی و حکومتی تبدیل شود ، سپاه پاسداران اعلام کرد با کسانی که در راهپیمایی روز قدس “شعارهای انحرافی” دهند یا نماد سبز همراه داشته باشند، قاطعانه برخورد خواهد شد. پیشتر میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز بر خارج ساختن مناسبت ها از چنگال دولت کودتا تاکید کرده بودند.

سپاه پاسداران دیروز معترضان به نتایج انتخابات را متهم کرد که تلاش دارند با “شعارهای انحرافی” و “استفاده از نمادهای فریبنده رنگین”، در راهپیمایی روز قدس “اخلال” ایجاد کنند.
بر خلاف سنت سالهای قبل ، قرار نیست هاشمی سخنران این مراسم باشد و گویی خطبه های او قرار است آخرین فرصت او برای ارتباط از کانال تبلیغات رسمی حکومت باشد. حالا جمعه ۲۷ شهریور، سرانجام روز قدس فرا رسید ه است وهزاران تن از ایرانیان معترض به سیاست های دولت  به خیابان بازگشته اند.
از ساعت ۸ صبح صدها نفر به صورت  گروه گروه خود را به خیابان کریم خان زند رسانیده بودند و هزاران نفر نیز در میدان ۷ تیر تهران مترصد فرصت بودند.
ماموران پلیس پیش از آغاز این راهپیمایی در نقاط مختلف شهر تهران و در مسیرهای راهپیمایی به خصوص حوالی دانشگاه تهران، محل برگزاری نماز جمعه مستقر شده بودند. میدان ۷ تیر اما از خیلی قبل به اشغال نیروهای انتظامی و موتور سواران لباس شخصی در آمده بود تا نگذارند جمعیت به صورت منسجم در این نقطه شکل گیرد.

همین رویکرد باعث شد تا کپه های معترضان منتظر پیوستن دیگران نشده و با گروههای کوچک  ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفره به سوی دانشگاه تهران حرکت کنند .
تنها گروهی که حق داشت در میدان ۷ تیر مستقر باشد معدودی افراد با چندین وانت پر از پرچم های افراشته قرمز و پرجم های ایران وفلسطین  وبلندگوهایی بود که پر سر و صدا و بدون همراهی برخی از شعارهای سنتی را تکرار می کرد و اجازه شنیده شدن شعار مخالفان را نمی داد . معدودی از لباس شخصی ها ، شعارهای آن را تکرار می کردند و اغلب شعارها بدون پاسخ از سوی همین عده معدود فقط توسط بلندگو تکرار می شد.
حدود ساعت نه ونیم صبح جمعیت آرام آرام از پیاده روها و کوچه های فرعی به خیابان کریم خان وارد شدند و اولین گروه  بزرگ از تظاهرکنندگان که حدود ۵ هزار نفر تخمین زده می شد ، به سمت میدان ولی عصر به حرکت در آمد .
پیوستن گروههای مختلف کوچک و بزرگ مردم که هریک با نشانها و شعارهایی یکسان به تظاهرات می رسید ، نشان از حضور شبکه های مختلف مردم به این فوج معترض داشت.
به فاصله چند ۱۰ متر از تظاهرات اولی ، گروه بزرگی دیگر شکل می گرفت و گروهها  با فاصله های کوتاه به سمت میدان ولی عصر حرکت می کردند. هنوز تا پیوستن مهدی کروبی در ساعت ۱۱؟، چیزی که پیشتر وعده آن را داده بود ، یک ساعت باقی بود ولی حداقل ۲۰ تظاهرات  حدود ۵ تا ۱۰ هزار نفری به سمت میدان ولی عصر در حال حرکت بود. در میان جمعیت از پیوستن اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی خبرهایی شنیده می شد . حضور اقای خاتمی گویی با برخورد لباس شخصی ها توام با حاشیه هایی هم بوده است .حمله لباس شخصی ها در مسیر راهپیمایی به آقای خاتمی باعث به زمین افتادن عمامه وی شده است.
گروههایی که به جمعیت تظاهر کننده می پیوست به صورت شبکه های متفاوت و به یکباره وارد جمع تظاهرکننده می شد و با پلاکاردها و نشان های منحصر به فرد خود ، شعارهای مورد علاقه خود را سر می داد.
نیروهای انتظامی چندین بار سعی کرد در طول مسیربا ایجاد دیوارهای انسانی ، راه را بر تظاهر کنندگان ببندند و آنها را مجبور به تغییر مسیر کند که فشار جمعیت مانع از موفقیت آنان می شد و جمعیت از طریق پیاده روها از کمند و دام آنها رهیده سپس چند متر آن طرف تر به هم می پیوستند.

در میدان ولی عصر راه بندان مصنوعی ستاد رسمی و دولتی روز قدس هم مانع راهپیمایان نشد . برخی از طرفداران و ماموران لباس شخصی  این ستاد ، سعی کردند با ورود به داخل شبکه های به هم پیوسته ، تابلوها و پلاکاردهای خود
را علم کنند که با هوشیاری جمعیت و به دلیل قرار داشتن در اقلیت محض ، خیلی سریع با رها کردن تصاویر و پلاکاردهای خود زیر دست و پا از صحنه خارج شدند. بخش زیادی از پلاکاردها و شعارهای حکومتی در همین نقاط کف خیابان رها شده بود.
جمعیتی که توسط اتوبوسهای متعدد که در سراسر بلوار کشاورز پارک شده بود ، در این نقطه سازماندهی شده بود ،  با سر دادن شعارهای تحریک کننده  سعی داشتند تا کار را به درگیری بکشانند و در برخی از موارد موفق شدند و نیروی انتظامی هم به بهانه حمایت از آنان اقدام به برخوردهای محدود با تظاهرکنندگان و معترضان سبز کرد.
بر روی تمامی اتوبوس های پارک شده در بلوار کشاورز با اسپری های سبز رنگ شعارهای جنبش سبز نوشته شده بود و اتوبوس ها به رسانه ای مناسب برای معترضانی که در صف های عقب تر حرکت می کردند ، تبدیل شده بود.
شعارها بیشتر محوری حول حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و مراجع و علمایی  نزدیک به جنبش سبز داشت و شماتت دولت کودتا  و همچنین شعار علیه نزدیکان به کودتا نیز از جمله محورفریادهای معترضان بود.
اگرچه شعار مرگ برچین ، مرگ بر روسیه و نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران هم گهگاهی سر داده شد ولی عمدتا معترضان شعارهای کلیدی خود همچون ما اهل کوفه نیستیم، پول بگیریم بیاستیم ، منتظری زنده باد، صانعی پاینده باد، مردم چرا نشستین، ایران شده فلسطین، دروغگو ۶۳ درصدت کو؟ و مرگ بر دیکتاتوررا فریاد می زدند.
حوالی ظهر کار برای معترضانی که به زحمت خود را به انتهای بلوار کشاورز و به نزدیکی خیابان کارگر شمالی و 16 آذر رسانده بودند ، سخت تر شده بود . از اینجا به پایین مطلقا اجازه گذر فقط مخصوص تظاهرکنندگان خاص با شعارها و پلاکاردهای ویژه بود.
حضور گسترده نیروهای لباس شخصی در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران موجب زد و خوردهای جدی ای خصوصا در ورودی خیابان آزادی به میدان انقلاب و خیابان انقلاب در تقاطع ولی عصر شده بود و عمده بازداشتی ها نیز از این دو نقطه گزارش می شد.
نیروهای انتظامی در این نقاط اقدام به بازداشت برخی از تظاهرکنندگان کردند و در حد فاصل خیابان حجاب و فلسطین اقدام به شلیک گاز اشک آور در میان مردمی کردند که زن و مرد و پیر و جوان در آن حضور داشتند و به همین دلیل برخی از سالمندان  روزه دار و کودکان دچار مشکل تنفسی شدند.

نیروی انتظامی دستگیر شدگان را کسانی خواند که قصد آسیب زدن به اموال عمومی را داشتند . رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی نیروی انتظامی تهران اعلام کرد در میان بازداشت شدگان گروهی به قصد اخلالگری و آسیب رساندن به اموال عمومی در حرکت بودند که پلیس پیش از آنکه موتور سیکلت ها را آتش بزنند و یا به اموال عمومی آسیب برسانند، آنها را دستگیر کرده است !
شب نشده مشخص شد که باز هم معترضان توانسته اند یک مناسبت حکومتی را از دولت کودتا بازستانند و در اخبار محرمانه حضور معترضان افزون بر یک میلیون نفر اعلام شده بود .