مسعود رجوی مرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در آخرین ساعات دیشب شایع شد

در آخرین ساعات شب گذشته، اس.ام.اسی در تهران منتشر شد که خبر از مرگ “مسعودرجوی”، رهبر سازمان مجاهدین خلق می‌داد. این خبر نخستین بار توسط مهدی خزعلی ـ فرزند ایت‌الله خزعلی ـ در وب‌سایتش و سپس در شبکه های اجتماعی به سرعت منتشر شد. هنوز هیچ منبع رسمی این شایعه را تایید یا تکذیب نکرده است.

وب سایت “آتی نیوز” از رسانه های نزدیک به اصول گرایان نیز با تایید این خبر، اعلام کرد«یکی از افراد مرتبط با دست اندرکاران آتی نیوز در گفتگوی تلفنی که از خارج از کشور داشت خبر مرگ مسعود رجوی را تایید نمود.»

یکی از منابع”روز” در تهران هم خبر داده که خبر اس.ام.اسی مرگ مسعود رجوی در ساعات ابتدایی در میان برخی از نیروهای سپاه پاسداران منتشر شده است.

از فروردین 1382 تاکنون کسی پاسخ درستی برای این پرسش که “مسعود رجوی کجاست؟” ندارد. برخی می‌گویند وی در سلول مجاور صدام زندانی بوده و هست، برخی بر این اعتقادند که وی در نقطه‌ای از عراق در حبس خانگی است، برخی دیگر نیز ادعا می‌کنند رجوی را در قرارگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین و برخی دیگر می‌گویند او را در قرارگاه نیروهای آمریکایی در قطر دیده‌اند. برخی نیز از مرگ وی خبر داده اند.

این نخستین بار نیست که خبر مرگ مسعود رجوی منتشر می شود. پیش از این بارها خبر مرگ یا بازداشت وی توسط رسانه های نزدیک به جمهوری اسلامی منتشر شده بود. از جمله مهم‌ترین این اخبار، احتمال مرگ رجوی، در بمباران‌های سال 2003 در عراق است. در آن زمان این گمانه به جد مطرح شد که شاید بمب‌هایی که جنگنده‌های آمریکایی بر عراق فروریختند، جان مسعود رجوی را گرفته باشد.

این گمانه پس از آن تقویت شد که پس از آن تاریخ، هرگز نه تصویر و نه فیلمی از مسعود رجوی منتشر نشده، وی در مکان های عمومی ظاهر نشده و تنها مستنداتی که برای اثبات زنده بودن وی ارائه شده است، پیام هایی مربوط به عاشورای سال گذشته بوده که متشکل از ده پیام در هر شب از شب های ماه محرم باست. هرچند برخی از کارشناسان در صحت و اصالت این پیام ها تردیدهایی روا داشته اند.

این در حالی است که بهمن ماه سال گذشته رسانه‌های منطقه کردستان عراق اقدام به انتشار خبری کردند که بر پایه آن مسعود رجوی در وضعیت بسیار نامناسب جسمانی تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی - کما - قرار گرفته‌است. به نوشته این رسانه‌ها مکان نگهداری رجوی تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشت.

یک ماه پیش از انتشار این خبر، یک خبرنگار کانادایی مقیم فرانسه اعلام کرده بود که مسعود رجوی طی دیداری با مشاور اوباما در یک کشتی تفریحی در کرانه منطقه لوند شهر کین که از بندر پورت اسموت انگلستان عازم بوده، داشته است . این خبرنگار کانادایی پس از افشای این خبر درباره محتوای این دیدار سکوت اختیار کرد اما با این حال وی گفته بود رجوی مصرانه تقاضای دیدار با اوباما رئیس جمهور آمریکا را داشته که با آن موافقت نشده است

تاکنون چندین بار نیز اخباری از بازداشت وی توسط نیروهای امنیتی اردن منتشر و هر بار تکذیب شده است.

 سازمان مجاهدین خلق، همواره چنین اخباری را تکذیب کرده و از سالم بودن مسعودر جوی و اختفای وی در مکانی نامشخص خبر داده است.

آنچه اما اکنون واضح است، اینکه پس از حمله امریکا به عراق خبر موثقی از رجوی در دست نیست. او از آن زمان تاکنون مفقود شده است و تنها گهگاه نامه هایی از طرف او منتشر می شود. تلویزیون این سازمان همه ساله در آستانه بهار پیامی تصویری از رجوی پخش می کرد اما بعد از از حمله آمریکا به این سو پیام های قبلی او پخش می شود. همچنین زمانی که نامه ای از او منتشر می شود توسط شخصی دیگر قرائت می شود و صرفا عکس های قدیمی رجوی به نمایش در می آید.

 

مسعود رجوی کیست؟

مسعود رجوی،رهبر سازمان مجاهدین خلق در زمان شاه حدود هفت سال در زندان به سر برده بود.  درباره اتفاقاتی که در زندان برای وی رخ داد، سخنان ضد و نقیضی وجود دارد. زمانی آیت‌الله طالقانی درمورد مقاومت‌های مسعود رجوی درزندان گفته بود:“شکنجه‌گرها از اسم مسعود رجوی وحشت داشتند,، از اسم موسی خیابانی وحشت داشتند”.

وی تاریخ دستگیری خود را ۴ شهریور اعلام کرده، اما در کارت بازداشتگاه متهمین، تاریخ بازداشت وی اول مرداد یعنی حدود یک ماه قبل از ضربه شهریور ذکر شده‌است. بنا بر گفته روزنامه کیهان که همان زمان منتشر شد، وی اطلاعات مفصلی در مورد کادرها و اعضای بازداشت شده و نشده و نیز کروکی محل اقامت آنها را در اختیار ساواک قرار داد. تا جایی که ارتشبد نعمت الله نصیری، رئیس وقت سازمان امنیت، وی را از همکاران ساواک معرفی می‌کند.

در کتب و نشریات رسمی سازمان پس از انقلاب همواره تاکید می‌شود که بر اثر فشار بین المللی و اقدامات برادرش کاظم رجوی اعدام وی لغو گردید، اما روزنامه کیهان آن موقع از قول نصیری نوشت :“چون در جریان تعقیب، کمال همکاری را در معرفی اعضای جمعیت به عمل آورده و در داخل سازمان نیز برای کشف کامل شبکه با مامورین همکاری نموده، به فرموده مبارک شاهانه، کیفر اعدام او با یک درجه تخفیف به زندان دائم با اعمال شاقه تبدیل گردیده‌است”. بر طبق این روایت، وی مسئول ضربه شهریور سازمان که در واقع موجبات ایجاد چالش بزرگ و دستگیری و قتل رهبران و اعضای سازمان شد،بود. رجوی در سی‌ام دی‌ماه ۱۳۵۷ به همراه آخرین گروه از زندانیان سیاسی آزاد و به عنوان رهبر سازمان مجاهدین خلق انتخاب شد.

پس از اعلام جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی در خردادماه سال 60، مسعود رجوی پایگاه فرماندهی سازمان مجاهدین را در فرانسه برقرار کرد. اما در اثر یک معامله برای آزادسازی گروگانهای فرانسوی در لبنان، دولت فرانسه به مسعود رجوی برای خروج از خاک فرانسه فشار آورد. مسعود رجوی از فرانسه اخراج شد و بر اساس توافق با دولت صدام حسین که در حال جنگی گسترده با ایران بود راهی عراق شد تا فاز دیگری از عملیات مسلحانه علیه حکومت را سازماندهی کند. در واقع دولت فرانسه به‌درخواست جمهوری اسلامی در ازای آزادی گروگان‌های فرانسوی در لبنان حکم به اخراج رجوی از فرانسه و منع فعالیت سازمان مجاهدین در خاک فرانسه داد. رجوی پیش از این با نمایندهٔ دولت عراق بیانیهٔ صلح امضاء کرده بود. البته بعداً مشخص شد که دولت فرانسه تقاضای استرداد او توسط جمهوری اسلامی را رد کرده بود.

مسعود رجوی به همراه تعداد کثیری از اعضای مجاهدین مقیم فرانسه به عراق رفت. این مهاجرت سرفصلی مهم در تاریخچهٔ مجاهدین و نبرد آنها با جمهوری اسلامی بود. مسعود رجوی به هنگام ورود به عراق مورد استقبال رسمی معاون رئیس جمهور وقت عراق قرار گرفت. رجوی در عراق ارتشی بنام ارتش آزادی‌بخش ملی رامتشکل از اعضای سازمان مجاهدین و کلیهٔ افرادی که خواهان مبارزه با رژیم جمهوری اسلامی بودند پایه‌ریزی کرد. وی در فرانسه نیز دست به تشکیل شورایی با نام “شورای ملی مقاومت” زده بود که پس از چندی برخی از نیروهای موثر آن، همچون بنی صدر.. از آن کناره گرفتند.

در طی سال های گذشته و با عدم حضور مسعودر جوی، چند سالی است که مریم رجوی، رهبری مجاهدین خلق را بر عهده دارد. در طی این سال ها مجاهدین که چندین سال بود در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار داشتند، موفق شدند نام سازمان خود را از لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا خارج کنند، گرچه هنوز براساس نظر وزارت امورخارجه آمریکا، این سازمان همچنان از جمله گروه های تروریستی محسوب می شود.