آمریکا و تحریم یک بانک دیگر ایرانی

نویسنده

» از نگاه خلیج تایمز

آمریکا روز سه شنبه یک بانک دولتی دیگر ایرانی را به دلیل نقش آن در تلاش پیچیده این کشور برای دور زدن تحریم های بین المللی در فهرست سیاه خود قرار دارد. این مطلب را یک مقام ارشد دفتر خزانه داری آمریکا اعلام کرد.

خزانه داری آمریکا بانک صنعت و معدن ایران را به دلیل انجام معاملات مالی که قبلاً توسط بانک ملت و «هندلزبانک ایران و اروپا» به عنوان مؤسسات تحریم شده انجام می گرفت، به عنوان اشاعه دهنده جنگ افزار تسلیحات هسته ای تعیین کرده است.

این مقام خزانه داری که نخواست نامش فاش شود گفت: «این  تلاشی بسیار پیچیده از سوی ایران برای دور زدن تحریم های بین المللی است.»

این مقام اعلام کرد اضافه شدن نام بیست یکمین بانک دولتی ایران به فهرست سیاه آمریکا نشان می دهد یک تلاش حساب شده از سوی تهران برای سوق دادن معاملات مالی به سوی بانک های جدید و تلاش برای دور زدن تحریم های آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا در جریان است. این تحریم ها هرگونه همکاری ایران با سایر بانک ها را منع کردند.

تازه ترین اقدام خزانه داری، انجام معامله شرکت های آمریکایی با بانک صنعت و معدن را منع می کند و هرگونه دارایی احتمالی این مؤسسه را در قلمروی آمریکا مسدود می کند.

بانک صنعت و معدن دارای 5.2 میلیارد دلار سرمایه و 11 شعبه است و پیش تر هیچ گونه معامله ای در خارج از ایران انجام نمی داد. همانطور که نام این بانک نشان می دهد، این بانک عمدتاً به ارائه خدمات و وام به شرکت های صنعتی و معادن داخلی مشغول بوده است.

اما پس از آنکه آمریکا بانک ایرانی آلمانی «هندلزبانک ایران و اروپا» را تحت تحریم قرار داد، دولت تهران بانک صنعت و معدن را به ارایه خدمات مجبور کرد. بانک صنعت و معدن بزرگترین سهامدار «هندلزبانک ایران و اروپا» است.

«هندلزبانک ایران و اروپا» که در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفته است، کماکان به انجام معاملات با مشتریان بین المللی خود ادامه می دهد. این در حالی است که آلمان می گوید تحریم های اتحادیه اروپا احتمالاً علیه «هندلزبانک ایران و اروپا» هستند.

مقام خزانه داری آمریکا گفت بازرسان شواهدی یافته اند که «هندلزبانک ایران و اروپا» در حال انتقال سرمایه به حساب های بانک صنعت و معدن بوده است و این مبالغ سپس به بانک ملت منتقل شده اند. بانک ملت در سال 2007 به دلیل حمایت مالی از فعالیت های هسته ای و توسعه برنامه موشکی ایران هدف تحریم آمریکا قرار گرفته بود.

 

منبع: خلیج تایمز- 17 مه 2011