اعتراض وزیر اعتدال به جایزه بنی اعتماد

بهروز کاظمی
بهروز کاظمی

» جایزه ونیز برای "قصه ها"

سینمای ایران/ گزارش: فیلم “قصه ها” به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد، جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ونیز امسال را به خود اختصاص داد. این فیلم نامه اثر مشترک رخشان بنی اعتماد و فرید مصطفوی است.

ریاست هیئت داوران هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز بر عهده آهنگساز سرشناس سینما، الکساندر دسپلات بود و کارگردانان ایرانی دیگری چون محسن مخملباف، بهمن قبادی و رامین بحرانی (کارگردان ایرانی - ‌آمریکایی) در بخش های مختلف این جشنواره حضور داشتند.

فیلم “قصه‌ها” ترکیبی از ۷ فیلم کوتاه است که بنی اعتماد در این فیلم با استفاده از آدم‌ها و شخصیت‌های فیلم‌های گذشته خود مانند “روسری آبی”، “زیر پوست شهر”، “گیلانه”، “خارج از محدوده” به بررسی زندگی و سرنوشت آنها می پردازد. افرادی که غالبا از طبقه کارگر و متوسط جامعه هستند.

بنی‌اعتماد در این فیلم به مرور اتفاقات زندگی شخصیت‌های فیلم‌های گذشته‌ی خود پس از وقایع سال ۱۳۸۸ می‌پردازد. در این فیلم بازیگرانی چون مهدی هاشمی، گلاب آدینه، پیمان معادی، صابر ابر، باران کوثری، فرهاد اصلانی، نگار جواهریان، ریما رامینفر، حبیب رضایی، محمدرضا فروتن و فاطمه معتمدآریا ایفای نقش می کنند که از نظر تعداد بازیگران مطرح، فیلمی کم سابقه در تاریخ سینمای ایران است.

 

حاشیه قصه ها

“قصه‌ها” حدود سه سال پیش ساخته و پروانه نمایش آن دو سال پیش صادر شد اما اجازه اکران عمومی و اکران در خارج از کشور و پخش در نمایش خانگی را نیافت. پیش از این خبرگزاری فارس گزارش داد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دادن مجوز ساخت به “قصه‌ها” و حضور این فیلم در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز به شدت انتقاد کرده است. این خبرگزاری به نقل از علی جنتی نوشت: “الان داریم بحث می‌کنیم این فیلم نامناسبی است و چرا در صحنه بین‌المللی حضور پیدا می‌کند. بنده سئوالم این است که چرا به این فیلم مجوز ساخت داده شد.”

پس از آن حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی روز شنبه در اظهارنظری اعلام کرد که سخنان وزیر ارشاد درست منتقل نشده و در ساخت فیلم “قصه‌ها” همه موارد قانونی لازم رعایت شده است.

این اظهارنظرها در شرایطی اتفاق می افتد که علی رغم استقبال گسترده از این فیلم پس از اکران های خصوصی، بخشی از جریان های سیاسی و افراد به این فیلم نقدهای جدی داشته و معتقدند که این فیلم خطوط قرمز زیادی را رد کرده و تصویری سیاه از ایران را به مخاطبان خارجی نشان می دهد.

رخشان بنی‌اعتماد در نشستی خبری در ونیز تاکید کرد که اگر از اکران عمومی ساخته خود در ایران مطمئن نبود آن را به این جشنواره ارائه نمی‌کرد.

تاکنون فشار مخالفان سیاست‌های دولت جدید و منتقدان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانع نمایش عمومی فیلم‌ “قصه‌ها” شده که ماه‌ها پیش مجوز اکران گرفته ‌است و به نظر می رسد این مشکلات دامان فیلم های دیگری چون “عصبانی نیستم” را نیز بیش از پیش بگیرد.