آغاز تسویه حساب احمدی نژاد با خامنه ای

نویسنده
مهناز ملکوتی

» کمیته امداد باید مالیات بدهد

بازی محمود احمدی نژاد علیه اصولگرایان و نهادهای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی که پس از بازگشت وی از نیویورک وارد فاز تازه ای شده اینک به تقابل سازمانی رسیده است. در تازه ترین اقدام از این دست، مرکز پژوهش های ریاست جمهوری به این نتیجه رسیده که کمیته امداد امام خمینی باید در لیست سازمان های مالیات دهنده به دولت قرار گیرد.

براساس تصمیم مرکز پژوهش های ریاست جمهوری که مشخص نیست زیر مجموعه کدام یک از نهادهای قوه مجریه است طـــرح “الحاق کمیته امداد امام خمینی به فهرست نهادها و مؤسسات مشمول ماده (۱۷۲) قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم” مورد بررسی قرار گرفت.

در این گزارش به مقایسه سازمان بهزیستی و کمیته امداد به عنوان دو سازمان معاف از مالیات پرداخته شده که اولی از دولت بودجه خود را دریافت می‌کند و بودجه دومی مشخص نیست و همین مشخص نبودن اعتبارات آن موجب کاهش درآمدهای دولت می‌شود، مغایر با اصل (۷۵) قانون اساسی است.

در بخش پایانی این طرح آمده: “مقایسه سازمان بهزیستی با کمیته امداد غیرمنطقی به نظر می‌رسد چون سازمان بهزیستی ارگانی دولتی است که درآمدی به آن تعلق نمی‌گیرد اما کمیته امداد امام خمینی (ره) یک نهاد عمومی غیر دولتی است که به دلیل فعالیت‌های اقتصادی از درآمد بالایی برخوردار است. بنگاه‌های اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی باید متناسب با درآمد مالیات پرداخت نمایند و حیطه فعالیت‌های اقتصادی کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) گسترده است و معافیت آن از مالیات قطعاً باعث کاهش درآمد دولت شده (بار مالی داشته) و مغایر با اصل (۷۵) قانون اساسی است.”

کمیته امداد امام خمینی از جمله نهادهایی است که چند روز پس از انقلاب ۵۷ با دستور روح الله خمینی تاسیس شد و اداره اش از آن زمان تاکنون در انحصار حزب موتلفه اسلامی قرار دارد که با عنوان “کمیته امداد موتلفه” از آن یاد می شود. حزب موتلفه تشکلی متعلق به بازاریان محافظه کار محسوب می شود که پیش از انقلاب در بازار تاثیر گذار بودند و پس از انقلاب نیز بخش های مهمی از اقتصاد ایران به آن سپرده شد.

کمیته امداد از جمله نهادهایی است که مرگ روح الله خمینی هم باعث نشد تا بازاری های محافظه کار از آن که گفته می شود یکی از پرپول ترین بنگاه های اقتصادی- خیریه جهان است خارج شوند.

در حال حاضر هر چهار عضو شورای مرکزی کمیته امداد از چهره های عضو حزب موتلفه هستند. حبیب الله عسگراولادی دبیرکل سابقه موتلفه، حمیدرضا ترقی معاون بین الملل موتلفه، ابوالفضل حاج حیدری عضو موتلفه و از اعضای تیم ترور حسنعلی منصور و حسین انواری عضو دیگر شورای مرکزی حزب موتلفه، سال هاست که کمیته امداد را اداره می کنند و گاهی جای خود را به عضو دیگری از موتلفه می دهند. پس از ولایت فقیه، شورای مرکزی عالی‌ترین رکن این نهاد محسوب می شود که مسئولیت کلی امور امداد را عهده دار است.

 

فعالیت های اقتصادی

“مجتمع اقتصادی” وابسته به کمیته امداد مهم ترین بازوی اقتصادی این نهاد خیریه محسوب می شود.در سال ۶۳ با دستور رهبر وقت جمهوری اسلامی، بیش از یکصد کارخانه صنعتی، تولیدی،باغ، زمین‌هایی در نقاط مختلف ایران و… توسط بنیاد مستضعفین مصادره و به کمیته امداد تحویل شد.یک سال بعد کمیته امداد با تشکیل این مجتمع آن را به طور رسمی وارد فعالیت‌های اقتصادی کرد.

این مجتمع علاوه بر مدیرعامل و ۶ معاون در ۱۶ استان کشور فعالیت مستقل از کمیته امداد دارد و تعدادی از کارخانه های مهم ایران متعلق به آن است.

آنطور که در اساسنامه این بنگاه بزرگ اقتصادی آمده “ارائه خدمات خود اتکایی به محرومین و مستضعفین (از طریق کمیته امداد)، تمرکز فعالیت های اقتصادی امداد و تمرکز امور اقتصادی و اداره و بهره برداری از اموال و دارائی ها و موسسات و واحدهای تولیدی و شرکت ها و املاک و اراضی در اختیار، اداره شرکت ها، کارخانجات، موسسات واحدهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، بازرگانی، دامداری، املاک و مستغلات، ایجاد واحدها و موسسات و سایر فعالیت های اقتصادی، فروش، تبدیل، مشارکت و یا انحلال فعالیت های اقتصادی و استقلال حقوقی و قائم مقامی کمیته امداد در دعاوی” از جمله وظایف این نهاد وابسته به کمیته امداد است.

 

درآمد

کمیته امداد یکی از نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی و از پرپول ترین نهادهای اقتصادی جمهوری اسلامی است که مشخص نیست چند درصد از درآمدهای هنگفت خود را هزینه کمک به محرومین ایرانی می کند.ضمن اینکه شایعه ارسال کمک های نقدی و غیرنقدی به حزب الله لبنان و گروه های فلسطینی و کمک به ستادهای انتخاباتی محافظه کاران، سال هاست درباره این موسسه خیریه وجود دارد.

با این حال مردم ایران سال هاست در عبور از هر گذر، خیابان، کوچه و پس کوچه یا جاده و اتوبان با صندوق آبی رنگی فولادی مواجه می شوند که در میان دو دست به هم چسبیده قرار گرفته و آنان را به دادن صدقه فرا می خواند.

براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مسئولان کمیته امداد در سال ۹۰ مردم ایران روزانه ۵۰۰ ملیون تومان که ماهانه ۱۵ میلیارد و سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان می شود به صورت نقدی و مستقیم و با نام صدقه به کمیته امداد داده اند.

در همین حال دزدی معتادان و گدایان از صندوق‌های صدقات باعث شده تا صندوق‌های صدقه تلفنی هم راه اندازی شوند؛ بدین ترتیب که با هر بار تماس با شماره‌ای مشخص مبلغ ۳۰۰ تومان روی قبض تلفن کشیده می شود.

 

کمک های دولتی

به گفته سرپرست این سازمان خیریه در سال ۸۷ “کمیته امداد به نیابت از دولت، فعالیت‌هایی را در خدمات رسانی به مردم ایجاد می‌کند و بیشترین بودجه ما را نیز دولت تامین می‌کند.” با این حال انواری چند روز پیش از اختصاص نیافتن ۲۰ درصد اعتبارات کمیته امداد در سال جاری خبر داد. این‌‌ همان نقطه‌ای است که دریافت مالیات از آن دچار ابهام می‌شود چرا که دولت اعلام کرده درآمدهای این نهاد مشخص نیست اما سرپرست کمیته امداد می‌گوید بیشترین بودجه این نهاد را دولت تامین می‌کند.

در سال ۸۵ و یکسال پس از حضور احمدی نژاد در کسوت ریاست جمهوری، خبری در خصوص انتقال دو هزار میلیارد تومان از بودجه سازمان بهزیستی که از سازمان‌های زیر مجموعه‌ وزارت رفاه است، به کمیته امداد، آن هم بدون اطلاع احمدی نژاد، در سایت‌های خبری منتشر شد؛ خبری که اگر چه انواری، عضو شورای مرکزی کمیته امداد آن را تکذیب کرد اما مسئولان وزارت رفاه هرگز درصدد پاسخگویی یا تکذیب آن بر نیامدند.

سایت صراط نیوز از پایگاه های نزدیک به محمود احمدی نژاد سال گذشته با انتشار گزارشی مستند به افشاگری درباره ساختمان های کمیته امداد در نواحی شمالی شهر تهران و همچین رفاه کارمندان آن پرداخت و از جمله نوشت:

“ساختمان عظیم و مرکزی کمیته امداد امام(ره) در سوهانک، مجتمع بسیار بزرگی است که بعد از ورود از در اصلی، ساختمانهای مختلف کمیته امدادچون نمازخانه، ساختمان‌های دانشگاه، مجتمع اقتصادی و باشگاه مشاهده می‌شود. درباره این ساختمانها موارد زیادی مطرح شده است به گونه ای که یکی از مسئولان کمیته امداد اظهار می‌کند: زمین این ساختمانها اهدایی است و این نهاد تنها هزینه ساخت آن را متقبل شده است. با همه این اوصاف داشتن این ساختمانهای مجلل در شان نهادی که خود را حامی کوخ نشینان می داند، نبوده وشایسته است مسئولین دلسوز کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در اقدامی مشابه و انقلابی، این ساختمانها را که براستی خوی کاخ نشینی را به بار می آورد تخلیه و مبلغ حاصل از فروش آن را به محرومان جامعه کمک نمایند.”

 

طرح جدید دولت

محمود احمدی نژاد اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بنا را بر ناسازگاری با رهبر جمهوری اسلامی به عنوان حامی اصلی خود گذاشت. ماجراهای مشایی، برکناری وزیر اطلاعات، تمرد از احکام حکومتی و قهره ۱۱ روزه باعث شد تا اصولگرایان رفته رفته حمایت خود را از او کمرنگ و در نهایت مساله عدم کفایت او را مطرح کردند. کار به جایی رسیده که حتی نماینده ولی فقیه در سپاه نیز اعلام کرده “درباره احمدی نژاد علم غیب نداشتیم.”

احمدی نژاد اما دیگر در برابر اصولگرایان همچون سال های گذشته سکوت نمی کند. او بلافاصله پس از بازگشت خود از سفر نیویورک یک کنفرانس مطبوعاتی تشکیل داد و به همه نهادها و شخصیت های نزدیک به آیت الله خامنه ای از جمله سپاه، قوه قضاییه، مجلس، شهرداری، صدا و سیما، سازمان تبلیغات و… حمله کرد. سپس برای آزادی مشاور مطبوعاتی خود تا جلو زندان اوین هم رفت و چون به نتیجه نرسید نامه نگاری به رییس قوه قضاییه را آغاز و نامه خیلی محرمانه او را افشا کرد.

چنین است که ناظران از تغییر رفتار و استراتژی همه جانبه جدید احمدی نژاد علیه منتقدان اصولگرا آن هم ۶ مانده به انتخابات ریاست جمهوری خبر می دهند.

حالا هم نوبت به کمیته پر پول امداد، نزدیک به حزب موتلفه از احزاب منتقد دولت و از نهادهای تحت رهبر جمهوری اسلامی رسیده که نوعی رویارویی صریح با خامنه ای تلقی می شود.آن هم در حالیکه نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی شامل حسابرسی های معمول نمی شوند.