گپ

نویسنده
پرستو سپهری

گفته های حامد بهداد

وسواس کاری

حامد بهداد را این بار در نمایشی می بینیم که نامش “سگ سکوت”است. این نمایش به کارگردانی آروند دشت آرای و با حضور بازیگرانی همچون باران کوثری، پانته آ بهرام، حمید فلاحی و… در سالن تازه تاسیس ایرانشهر به صحنه می رود. با بهداد درباره اولین تئاترش بعد از حضور مستمروحرفه ای او در سینما به گفتگو نشسته ایم.

 

 آقای بهداد، اگر موافقید گفتگو را با ماجرای همیشگی تفاوت های سینما و تئاتر آغاز کنیم، تجربه حضور پررنگ شما درسینما باعث نشد احساس کنید که در تئاتر اتفاق خوبی برایتان نمی افتد؟ یا بالعکس، برای آمدن به تئاتر به راحتی تصمیم گرفتید؟

قبل از هرچیزی باید بگویم که من تجربه تئاتر را قبل از حضورم در سینما هم داشته ام. من قبل از حضور دربرابر دوربین در دانشگاه وبه مختصات رشته تحصیلی ام تئاتر بازی کرده بودم.اما اینکه می گویید تصمیم گیری برای من راحت بوده یا خیر حتما جواب آن خیر است. به هرحال سالها از تئاتر فاصله داشتم وبرای رسیدن به آمادگی بدنی وبیانی و مسائل دیگر باید خود را با وظایف جدیدتری تطبیق می دادم.

 

درکدام دانشگاه درس تئاتر خوانده اید؟

دانشکده آزاد هنر و معماری که الان نبش چهارراه فلسطین است.

 

چه فرقی برای شما دارد بازیگری در تئاتر یا سینما؟

دنیای تئاتر باعالم سینما به کلی از هم جدا هستند وهرکسی را که می گوید اینها با هم در یک سطح هستند چرند می گوید. تئاتر برای بازیگر به مراتب سخت وسخت تر است. برای بازیگر سینما حضور در تئاتر بسیار مشکل آفرین خواهد بود و اصلا تئاتر به ندرت نابازیگر و بازیگرمطلقا سینمایی رامی پذیرد اما سینما بازیگر تئاتر رامی پذیرد واتفاقا آن را درآغوش هم می گیرد.

 

مهم ترین حسن تئاتر برای بازیگران آن چه می تواند باشد؟

تئاتر برای بازیگر می تواند به منزله فرصتی باشد برای شارژ فکر وبیان وبدن ومخصوصا احساس. در تئاتر است که بازیگر باید با بزرگنمایی همه چیز در بازی مفهومات را انتقال دهد و بتواند خود را برای همه سالن آمفی تئاتر تربیت کند. این آمادگی بازیگر را به رشد می رساند.

 

 

پس به عقیده شما تئاتر یک گام جلوتر از سینماست. حاضرید برای همیشه در تئاترباقی بمانید؟

به نظر شکل و شیوه تئاتر پیشروتر از تئاتر است. درضمن من به تئاتر بسیار علاقمندم وبه سینما و به نقاشی و به عکاسی و به گرافیک واساسا به هنر. اگرلازم باشد که همیشه در تئاتر بمانم می مانم وهمین طور درمابقی رشته های تخصصی به شرط آنکه ببینم تخصصم در کدام کار بیشتر وبهتر است.

 

دراین سالها کمتر به تئاتر آمده اید و اصلا در مقام بازیگر تئاتر شما را نمی شناسند.این نمایش چه فاکتورهایی برای پذیرش اجرای شما داشت؟

دوستی هایم دراین گروه بسیار زیاد است و از قبل کارهای مشترک گوناگونی را هم به صورت مشترک انجام داده ایم.انتخاب متن نمایشی و بازیگران این تئاتر هم برایم مهم بود و مخصوصا حضور بازیگر ارزشمندی همچون پانته آ بهرام باعث شد تا انرژی برای من در این کار رشد چشم گیری داشته باشد.

 

فکر می کنی از پس نقش خودت برآمده ای؟

این را شماها باید بگویید.

 

نظرکارگردان و گروه مجری چیست؟

حتما نظرشان مساعد است که نمایش مجوز اجرا دارد.


یعنی ارزیابی شما برای اجرای یک نمایش مجوزآن  است؟

خیر. اما آن هم شرط است. ضمنا وسواس من در انتخاب هایم تا اندازه ای به من آرامش می دهد.