خواسته جهانی از تهران: همکاری شفاف

نویسنده

» نگاه اشترن به کشمکش هسته ای ایران

جامعه بین المللی به منظور حل و فصل معضل هسته ای ایران از سران این کشور در تهران خواسته است که عمل را چاشنی حرف های خود کنند. آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه از سران حکومت تهران خواست که نتایج ملموسی را دراین راستا به نمایش بگذارند. اتحادیه اروپا مایل است شاهد “اولین گام اعتمادسازی” ازسوی ایران باشد تا بتوان راه را برای لغو بخشی از تحریم ها هموار کرد.

کشورهای غربی و اسراییل سال هاست که حکومت تهران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی متهم می کنند. به دلیل عدم همکاری کافی جمهوری اسلامی با آژانس اتمی، چنین فرضیه ای را نمی توان مردود شمرد. درهمین راستا، شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا در چندین نوبت تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده اند. 

خواسته های جامعه بین المللی برای حل و فصل کردن این کشمکش ها در دو سطح انجام می شود: مذاکرات میان آژانس اتمی و ایران تاکنون ناموفق بوده، و مباحثات صرفاً درخصوص جزئیات فنی و سؤالات کلی در مورد برنامه اتمی ایران گذشته است. پس از آن، گروه ۱+۵ و ایران در مورد توقف برنامه غنی سازی به مذاکره پرداختند. در عوض، این وعده به ایران داده شد که تحریم ها لغو خواهند شد. آخرین دور مذاکرات از دید طرفین بسیار سازنده بوده.

یکی از سخنگویان کاترین اشتون، نماینده سیاست خارجی، روز دوشنبه در بروکسل در اشاره به مذاکرات آلماتی گفت: “ما می خواهیم که مقامات ایرانی به رفتار مثبت خود ادامه دهند و دراین راستا آماده هرگونه اقدام ملموسی هستیم.”

او گفت: “از دید اتحادیه اروپا، هنوز دلیلی برای لغو تحریم ها وجود ندارد.” ایران در آلماتی به یک پیشنهاد جدید به شکلی مثبت واکنش نشان داد، “ولی هنوز باید منتظر اقدام عملی این کشور باشیم. اکنون توپ در زمین ایران قرار دارد.”

به محض اینکه نگرانی های جامعه بین المللی برطرف شود، تحریم ها دیگر لزومی ندارند، “ولی درحال حاضر نگرانی های جامعه بین المللی همچنان بر قوت خود باقی اند”. قرار است مذاکرات در تاریخ ۵ آوریل در آلماتی ادامه پیدا کنند و در تاریخ ۱۸ مارس نیز مذاکرات فنی در استانبول برگزار خواهد شد.

آخرین دور مذاکرات بین آژانس اتمی و ایران در تهران به هیچ نتیجه ای ختم نشد. گزارش جدید آژانس اتمی در مورد برنامه اتمی ایران نشان می دهد که این کشور قصد دارد با نصب نسل جدیدی از سانتریفوژها همچنان به برنامه غنی سازی جنجال آفرین خود ادامه دهد. به گفته ایران، تعداد ۳۰۰۰ سانتریفوژ نصب شده.

یوکیا آمانو، رییس آژانس اتمی، روز دوشنبه در آغاز فعالیت شورای حکام آژانس اتمی در وین خواستار نتایج ملموس فوری ازسوی ایران شد.

هدف مذاکرات بین آژانس اتمی و ایران صرفاً دسترسی آسان تر کارشناسان به مدارک، تأسیسات و تجهیزات نیست. هدف نهایی این است که تمامی مسایل مربوط به برنامه هسته ای ایران که تاکنون معلق مانده اند حل و فصل شوند. آمانو دراین خصوص اظهار داشت: “گفتمان می تواند ما را به نتایج ملموسی برساند.”

منبع: اشترن، ۸ مارس