پشت ویترین

نویسنده

کتاب های تازه پشت ویترین

دولت و فرودستان در روانشناسی اعتراض

 

آسیب‌شناسی فرهنگی در ایران

نویسنده: دکتر سیدرضا صالحی امیری

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

قیمت:    ۱۳۰۰۰۰ ریال

ناشر: ققنوس

چگونه می‌شود در مقابل تهاجم فرهنگی ایستادگی کرد؟ فرهنگ ایران، با سابقه و تاریخ تمدن و فرهنگی عظیم، یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های جهان معاصر است. گرچه بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه تاریخ تمدن و میراث فرهنگی ایران را جزو ده کشور بر‌تر دنیا می‌دانند، ولی بر اساس مستندات تاریخی و عناصر مادی و معنوی فرهنگ، ایران یکی از سه تمدن بر‌تر عصر حاضر است. با کمال تأسف، تصویر سیاسی‌ای که از ایران بزرگ در افکار عمومی جهانیان شکل گرفته مانع از شناخت این تمدن ریشه‌دار و فرهنگ غنی شده است. اگر تصویر فرهنگی و تمدنی و تاریخ عظیم این سرزمین برای جهانیان مکشوف گردد، قطعاً علی‌رغم همه چالش‌ها، مشکلات و نارسایی‌های موجود، نگاه جهانیان دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد. در کتاب حاضر، این سؤال مورد بررسی قرار می‌گیرد که اساساً نظام فرهنگی ایران با چه آسیب‌هایی مواجه است و راه‌حل‌های کاهش آسیب‌ها یا تبدیل آن‌ها به فرصت‌ها کدام است؟ بی‌شک ایران ما نیز مانند بسیاری از کشورهای در حال گذار از جامعه سنتی به مدرن، با تضاد‌ها و تغییراتی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… مواجه است. دکتر سیدرضا صالحی امیری پژوهشگر ارشد مؤسسه تحقیقات استراتژیک پیش از این کتاب‌های “مفاهیم و نظریه‌های فرهنگی”، “حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی” و “دیپلماسی فرهنگی” را تألیف و راهی بازار نشر کرده است. او در این کتاب مبانی نظری، آسیب‌شناسی نظام فرهنگی، آسیب‌شناسی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و در ‌‌نهایت سیاست‌ها، راهبرد‌ها و برنامه‌های خود را ارائه می‌دهد. کتاب “آسیب‌شناسی فرهنگی در ایران” در ۳۴۳ صفحه راهی بازار نشر شده است.

 

 

 

زندگینامة گابریل گارسیا مارکز

نویسنده: جرالد مارتین

مترجم: بهمن فرزانه

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

قیمت:    ۱۱۰۰۰۰ ریال

“گابریل گارسیا مارکز” احتیاج به معرفی دوباره ندارد. او مشهور‌ترین نویسندة سبک “رئالیسم جادویی” و نویسنده‌ای بسیار پرکار است. او بزرگ‌ترین نویسندة آمریکای لاتین به شمار می‌رود و در “جهان اول” نیز، آمریکای شمالی و قارة اروپا در چهل سال اخیر نامش در اوج بوده است. اگر نگاهی به فهرست نویسندگان قرن ۲۰ بیندازیم، می‌بینیم اکثر نام‌های مشهور به نیمه اول قرن مربوط می‌شود. (جیمز جویس، مارسل پروست، فرانتس کافکا، ویلیام فالکنر، ویرجینیا وولف و…) در حالی که در نیمه دوم قرن، فقط نام گابریل گارسیا مارکز می‌درخشد و بس! شاهکار او “صد سال تنهایی” که در سال ۱۹۶۷ چاپ شده است، احتمالاً در بین رمان‌هایی که بین سال‌های ۱۹۵۰ و ۲۰۰۰ منتشر شده‌اند تنها رمانی است که در همة کشورهای جهان خوانندگان بی‌شمار داشته است. به یقین می‌توانیم بگوییم که “صد سال تنهایی” در تاریخ ادبیات جهان نمونه‌ای بارز است. گابریل گارسیا مارکز از ابعاد دیگری نیز پدیده‌ای بی‌نظیر است. نویسنده‌ای محبوب، همتراز با چارلز دیکنز، ویکتور هوگو و ارنست همینگوی، میلیون‌ها نسخه از کتاب‌هایش به فروش می‌روند و محبوبیتش مثل قهرمانان ورزشی و موسیقیدانان و هنرپیشگان سینماست. نویسنده برای نگارش این زندگینامه حدود سیصد مصاحبه انجام داده است. بسیاری از کسانی که او با آن‌ها گفتگو کرده در حال حاضر از دنیا رفته‌اند. جالب اینکه نویسنده معتقد است اگر گابریل مارکز به فیدل کاسترو (رهبر کوبا) و فیلیپه گونزالس توصیه نکرده بود آن‌ها هرگز با نویسنده این کتاب مصاحبه نمی‌کردند. بهمن فرزانه که پیش از این در سال ۱۳۵۴ شمسی کتاب “صد سال تنهایی” اثر ماندگار گابریل گارسیا مارکز را ترجمه کرده بود هم‌اینک ترجمه و تلخیص کتاب “جرالد مارتین” را بر عهده گرفته است.

 

 

 

دولت و فرودستان

فراز و فرود تجدد آمرانه در ترکیه و ایران

نویسنده: تورج اتابکی

مترجم: آرش عزیزی

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

قیمت:    ۹۵۰۰۰ ریال

تاریخ اجتماعی خاورمیانه، در مقایسه با دیگر شاخه‌های تاریخ‌نگاری، حوزه‌ای است که هنوز جای زیادی برای کاوش دارد. تاریخ‌نگاری خاورمیانه، همچون تاریخ‌نگاری اروپا، تا پیش از قرن بیستم تحت سلطة تاریخ‌نگاری سیاسی، سلسله‌ای و نسب‌شناسانه و روایت‌های زندگی و زمان نخبگان بود. اما با رشد چشمگیر و جهانی جامعه‌شناسی به عنوان موضوع دانشگاهی، بخصوص در پنجاه سال اخیر، بسیاری از مورخان به تدریج تاریخ اجتماعی جوامع خاورمیانه را رشتة دانشگاهی مقبولی دانستند. در بررسی اجرای مدرن‌سازی در خاورمیانه به طور اعم و ترکیه و ایران به طور اخص با نقصان‌های بسیار جدی در روایات و تحلیل‌های تاریخی در مورد پذیرش و مقاومت در برابر تغییراتی مواجهیم که جوامع ایران و ترکیه در ۲۰۰ سال گذشته با آن روبرو بوده‌اند. گرچه مطالعة مدرن‌سازی در ترکیه و ایران موضوع پژوهش‌های دانشگاهی متعددی بوده است، اما این پژوهش‌ها تنها اجرای مدرن‌سازی از بالا را برمی‌رسند، یعنی اقداماتی را که نظام‌های سیاسی برای تغییر جوامع، وضع قوانین و مقررات جدید و بنیان نهادن نهادهای اجتماعی و سیاسی جدید برمی‌گزینند. اما آنچه هنوز در این پژوهش‌ها غایب است این است که جامعه به این اصلاحات و تغییراتی که از بالاست چه واکنشی نشان داد. مدرن‌سازی طرحی جهانی بود که تقریباً به طور همزمان، گرچه با سرعت‌های مختلف در مناطق، وارد جهان ما شد. در حیطة سیاسی، مدرن‌سازی با تولد جامعة مدنی و ظهور فردگرایی و خودمختاری فردی همگام بود. سازش و مقاومت در برابر مدرن‌سازی، رابطه بین مرم عادی و دولت در ترکیه و ایران و واکنش جامعه به اصلاحات و تجدد آمرانه در این کشور‌ها موضوعی است که مقالات مندرج در این کتاب به آن‌ها پرداخته است. “تورج اتابکی” پیش از این کتاب‌های “تجدد آمرانه – جامعه و دولت در عصر رضا شاه” و “ایران و جنگ جهانی اول” را نوشته است.

 

 

 

سرشت تلخ بشر

نویسنده: آیزایا برلین

مترجم: لی لی سازگار

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

قیمت:    ۱۲۰۰۰۰ ریال

آیزایا برلین یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان و از بزرگ‌ترین منادیان آزادی قرن ۲۰ است که قوی‌ترین استدلال‌ها و هوشمندانه‌ترین نظریه‌ها را در دفاع از آزادی فردی و آزادی جوامع و همین طور انواع کثرت‌گرایی (سیاسی و فرهنگی) عنوان کرده و زیبا‌ترین و پرمعنا‌ترین رساله‌ها را درباره تاریخ اندیشه‌ها نوشته است. برخی از نوشته‌های او شهرتی اسطوره‌ای پیدا کرده‌اند. او نوشته‌های بسیار و پراکنده‌ای از خود به جا گذاشته است. “برلین” در سال ۱۹۰۹ در شهر ریگا پایتخت لتونی به دنیا آمد. شش ساله بود که خانواده‌اش به روسیه رفتند. او در سال ۱۹۱۷ در پتروگراد شاهد انقلاب‌های سوسیال دموکراتیک و بلشویکی بود که بر اندیشه‌هایش تأثیری عمیق بر جا گذاشت. در سال ۱۹۲۱ خانواده‌اش به انگلستان مهاجرت کردند. او پس از به پایان رساندن تحصیلات دبیرستانی سرانجام به دانشگاه آکسفورد راه یافت. مترجم این کتاب خانم لی‌لی سازگار درباره این کتاب می‌گوید: “نامی که آیزایا برلین بر کتاب گذاشته برگرفته از جمله‌ای از کانت است که سرشت بشر را به الواری تابدار تشبیه می‌کند و می‌گوید با این الوار تابدار هرگز نمی‌توانیم چیزی بی‌عیب و نقص بسازیم.“کتاب “سرشت تلخ بشریت‌” بررسی تاریخ نیست بلکه جستارهایی است در تاریخ اندیشه‌ها که جز پیشگفتار شامل ۸ مقاله است. این هشت گفتار به ظاهر مستقلند ولی در مجموع خط فکری خاصی را دنبال می‌کنند. آیزایا برلین در کتاب سرشت تلخ بشریت در پی دفاع از آزادی و ارزش‌های به خطر افتاده مربوط به آن است. خط فکری برلین در این گفتار‌ها اثبات این نکته است که دوران آرمان‌شهرجویی به سر آمده است. او توجه مخصوصی به کثرت‌گرایی دارد و مرادش این است که برای زندگی شیوه‌هایی متفاوت ولی به یک اندازه معتبر وجود دارد.

 

 

هرمنوتیک مدرن گزینه جستار‌ها

نویسنده: فردریش نیچه - میشل فوکو - اومبرتو اکو

مترجم: بابک احمدی - مهران مهاجر - محمد نبوی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۴۱۲

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۹

در این کتاب دوازده متن مهم نوشته ده متفکر برجسته که در زمینه‌های متنوع علو م انسانی و فلسفه فعالیت داشته‌اند آمده است.

موضوع تمامی نوشته‌های این کتاب هرمنو تیک مدرن و گستره و حدود تاویل سخن، متن، کنش و رویداد است.

کتاب هم راهنما و یاری دهنده‌ای است برای شناخت مسائل فکری هر منو تیک، مدرن (و فرا رفتن آن از قلمرو شناخت‌شناسی و گام نهادنش به گستره هستی‌شناسی) و هم به طور خاص دو مسئله را بر جسته می‌کند: یکی از ادعاهای هرمنو تیک در زمینه فلسفه زبان، و دیگری اهمیت بحث مارتین هیدگر در زمینه این همانی تاویل و فهم و نیز اعتبار پیش- فهم‌های ما در تاویل‌های ما و در واقع تعیین جایگاه‌مان در جهان و زمان.

 

 

 

روان‌شناسی اعتراض

نویسنده: مانوئل. جی. اسمیت

مترجم: مهدی قراچه داغی

ناشر: درسا

تعداد صفحه: ۲۹۷

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۴

در شروع خواندن این کتاب می‌توان از خود پرسید که:

آیا این کتاب ارزش خواندن دارد؟ آیا موضوع آن به درد می‌خورد؟

آیا می‌توانم حق خود را طلب کنم، زور نشنوم و نگذارم دیگران نظرات و خواسته‌هایشان را به من تحمیل کنند؟

روان‌شناسی قاطعیت و اعتراض یعنی چه؟

آیا ساده و آسان است؟

به فرض فهمیدن آیا می‌توان به آن عمل کرد؟

مهارت‌های کلامی یعنی چه؟

آیا کلک‌ها و سیاست‌های حقه بازیست؟

و…

 

 

 

داریوش بزرگ

نویسنده: جمی پولس

مترجم: سمانه اصفهانیان

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

پیش از این چندین جلد از کتاب‌های مجموعه رهبران جهان باستان منتشر شده است. کتاب دوم این مجموعه که تا کنون منتظر صدور مجوز از وزارت ارشاد بوده است به زندگی داریوش اول (داریوش بزرگ) اختصاص دارد. شاید بتوان گفت رهبری چیزی است که باعث می‌شود امور پیش برود. رهبری قابلیت افراد را برای حرکت، الهام بخشی و بسیج توده‌های مردم به اثبات می‌رساند. کوروش، بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی قبل از مرگش به همگان گفته بود که تصمیم گرفته است چه کسی بعد از مرگش بر ایران حکومت کند. خانوادة او چندین شاخه داشت. از این رو چندین وارث بالقوه برای پادشاهی پس از او وجود داشت ولی‌‌ همان طور که انتظار می‌رفت او کمبوجیه، پسرش را به جانشینی خود برگزید. هنگامی که کمبوجیه به سرزمین پارس برای بازپس‌گیری تاج و تخت از دست‌رفته‌اش باز می‌گشت، گئومات هفتمین ماه از سلطنتش را سپری می‌کرد و وقتی کمبوجیه فهمید نمی‌تواند گئومات و حامیانش را شکست دهد، خودکشی می‌کند. در این کتاب ماجرای به تخت سلطنت نشستن داریوش شرح داده می‌شود. هنگامی که داریوش صاحب تاج و تخت می‌شود، خبرهایی در تمام سرزمین پیچیده بود مبنی بر آنکه مشکلاتی در کاخ وجود دارد. مناطق مختلف امپراتوری با شک و تردید به جنبش درآمدند.