انتشار متن نامه فرماندهان سپاه به سردار جعفری

نویسنده

» دیلی تلگراف و درخواست اخیر فرماندهان سپاه برای خویشتنداری

کان کالین

مقاله من درباره نامه رسمی شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران خطاب به سردار محمد علی جعفری، مبنی بر تقاضای خویشتنداری در برابر تظاهرات ضد دولتی، سبب جلب توجه فراوان، خصوصاً از ناحیه گروه های مخالف دولت شد.

بنابراین فکر کردم شاید انتشار متن کامل این نامه کمک کننده باشد:

“فرمانده سپاه پاسداران انقلاب ایران

 سرلشگر محمد علی جعفری،

ما شاهد رفتار ارتش مصر و پیش از آن، رفتار ارتش تونس بوده ایم. برخورد خشونت آمیزی را که در تابستان 1388 میان سپاه پاسداران و بسیج با مردم ایران رخ داد را نیز به خوبی به خاطر داریم . ما از شما، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می خواهیم که از اختیار و نفوذ خود در بسیج استفاده کنید و به آنها فرمان دهید که برای دفعات بعد، باتون های خود را به همراه نداشته باشند. لازم به ذکر نیست که کسی که برای حفظ جمهوری اسلامی سوگند خورده، از تسامح و تساهل به عنوان والاترین ارزش های اسلامی آگاه است و با اصول اسلامی که “مخالف استفاده از زور و چماق به عنوان ابزار سرکوب انتقاد و اختلاف” است، آشناست. ما به مردممان قول می دهیم که به سوی بردارانمان که در پی استفاده از حق مشروع اعتراض علیه سیاست ها و رفتار رهبران شان هستند، شلیک نخواهیم کرد و آنها را هدف ضرب و جرح قرار نخواهیم داد.

مقام فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ ما افسران مفتخر سپاه پاسداران از واحدهای مختلف که در دیدگاه خود متفق القول هستیم و به عدالت آن اطمینان داریم، از شما می خواهیم که سپاه پاسداران و بسیج را در مسیر صحیح نگاه دارید و امکان ادامه خدمات افسران سپاه را به نحوی فراهم آورید که به فرمانده، سازمان و رژیم خود افتخار کنند. همه ما به سبب کردارمان، مورد قضاوت پروردگار قرار خواهیم گرفت.”

این نامه در اوائل ماه جاری و به دنبال خشونت های تونس و مصر نوشته شده است. اصل این نامه به فارسی است و صحت آن بوسیله یک منبع دیپلماتیک معتبر برای من مسجل شده است. امضا کنندگان نامه از سرداران گرفته تا سرهنگ ها، در حال خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران، اصفهان و تبریز هستند.

از نظر من، این نامه دریچه ای را به سوی کشمکش قدرت در داخل نظام استبدادی حاکم بر ایران برای انتخاب بهترین واکنش در برابر خیزش مجدد جنبش سبز، باز می کند.

نگرانی در خصوص وفاداری نیروهای سپاه به محمود احمدی نژاد، که خود تنها در مقام افسر جز در سپاه خدمت کرده، مدتی است که مطرح شده است. شاید همین نگرانی ها، علت اتکای عمده رژیم به شبه نظامیان بسیج به جای سپاه، برای سرکوب تظاهرات ضددولتی سال 2009 و در فضای متعاقب پیروزی بحث انگیز آقای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری باشد.

منبع: تلگراف- 19 فوریه 2011