روزنامه نگاران بازداشت شده، مجرم نیستند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با روز:

دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با “روز” عنوان کردند که روزنامه نگاران بازداشت شده طی روزهای اخیر مجرم نیستند و دادگاه درباره مجرم بودن یا نبودن آنها حکم خواهد داد.

منصور حقیقت پور و فتح الله حسینی در عین حال به “روز” گفتند که مجلس قضیه بازداشت این روزنامه نگاران را پی گیری خواهد کرد.

با گذشت بیش از یک هفته از آغاز بازداشت فله ای روزنامه نگاران همچنان دستگاه قضایی درباره علت بازداشت و محل نگهداری و وضعیت این روزنامه نگاران سکوت اختیار کرده اما رسانه های امنیتی با فضاسازی و انتشار مصاحبه هایی علیه این روزنامه نگاران آنها را مجرم و وابستگان به بیگانگان معرفی میکنند.

این در حالیست که روزنامه نگاران بازداشت شده از حق داشتن وکیل محروم هستند و در حالی از سوی این رسانه ها به خصوص خبرگزاری فارس مجرم معرفی می شوند که تاکنون هیچ دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات انتسابی آنها تشکیل نشده است.

بازداشت روزنامه نگاران روز شنبه هفته گذشته با بازداشت سلیمان محمدی، دبیر گروه حوادث روزنامه بهار و میلاد فدایی اصل، دبیر سیاسی خبرگزاری ایلنا آغاز شد و یک روز بعد ماموران امنیتی در اقدامی بی سابقه، همزمان به دفاتر روزنامه های اعتماد، بهار، شرق، آرمان و هفته نامه آسمان یورش بردند و جواد دلیری، نسرین تخیری، ساسان آقایی، اکبر منتجبی، پوریا عالمی، پژمان موسوی، امیلی امرایی، مطهره شفیعی و نرگس جودکی را درتحریریه روزنامه هایشان بازداشت کردند.

صبا آذرپیک، کیوان مهرگان، حسین یاغچی، علی دهقان و ریحانه طباطبایی دیگر روزنامه نگارانی هستند که طی روزهای گذشته بازداشت شده اند. علیرغم ادعای رسانه های امنیتی مبنی بر آزادی تعدادی از روزنامه نگاران بازداشت شده، تاکنون تنها مطهره شفیعی، دبیر گروه سیاسی روزنامه آرمان آزاد شده است.

علی اصغر شفیعیان، همسر خانم شفیعی درباره آزادی این روزنامه نگار اعلام کرده است که “وضعیت خاص جسمی او توسط مسئولان امر درک شد”.

 خبرگزاری فارس روزهای اخیر مصاحبه هایی به نقل از چند تن از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس منتشر کرد مصاحبه هایی که طی آن این نمایندگان مجلس، روزنامه نگاران بازداشت شده را خائن، مجرم و وابسته به بیگانگان معرفی کرده و از اقدام وزارت اطلاعات در بازداشت آنها قدردانی کرده اند. حسن کامران دستجردی، حسین نقوی، منصور حقیقت‌پور، محمد اسماعیلی، محمدصالح جوکار، فتح‌الله حسینی و جواد کریمی قدوسی از جمله همین نمایندگان هستند و “روز” در تماس با منصور حقیقت پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و فتح الله حسینی، دیگر عضو همین کمیسیون درباره روزنامه نگاران بازداشت شده سوال کرد براساس چه مستنداتی وبدون اینکه دادگاهی تشکیل شود چنین اتهاماتی به این روزنامه نگاران زده اید؟

منصور حقیقت پور که پیشتر این روزنامه نگاران را متهم به وابستگی به دولت فرانسه کرده و اخیرا نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس آنها را عوامل فرانسه و انگلیس خوانده است در مصاحبه با “روز” می گوید که از جزئیات پرونده های این روزنامه نگاران اطلاعی ندارد و آنها را نمی شناسد ولی به صورت کلی در جریان مساله است.

 

آقای حقیقت پور درباره بازداشت های اخیر روزنامه نگاران آیا مجلس ورودی خواهد داشت؟

مجلس حتما پی گیری خواهد کرد و اگر مقصر باشند که براساس قوانین کشور با آنها برخورد خواهد شد. اگر هم که مقصر نباشند آزاد خواهند شد. همانطور که در قضیه ستار بهشتی و بقیه مسائل ورود کردیم براساس وظیفه مان در این زمینه نیز پی گیری خواهیم کرد.

 

شما می گویید اگر مقصر باشند برخورد خواهد شد و اگر مقصر نباشند آزاد می شوند این بدین معنی است که شما نیز نمیدانید این روزنامه نگاران مقصر هستند یا نه. پس چطور در مصاحبه با خبرگزاری فارس آنها را عوامل فرانسه و انگلیس خوانده اید؟

ما به دستگاه اطلاعاتی خود اطمینان داریم و میدانیم که درست عمل میکند.

 

آقای حقیقت پور هنوز هیچ دادگاهی برای این روزنامه نگاران تشکیل نشده شما چطور به آنها اتهام میزنید؟

چیزهایی که ما میدانیم و حجم اطلاعاتی که من به عنوان نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دارم با حجم اطلاعاتی که شما دارید یکی نیست. شما براساس تعصب و وابستگی هایی که دارید قضاوت میکنید اما من براساس اطلاعاتی که دارم.

 

چه اطلاعاتی؟

فعلا که در حال بررسی هستند و اگر این روزنامه نگاران خطایی کرده باشند قطعا براساس قوانین با آنها برخورد خواهد شد.

 

آقای حقیقت پور یکی از روزنامه نگاران بازداشت شده مترجم کتاب افشاگری علیه سازمان مجاهدین خلق است شما که گفتید…

من جزئیات را ندارم. این روزنامه نگاران را هم نمی شناسم حجم اطلاعاتی که من دارم اطلاعاتی کلی است و درباره خطاهای آنها اطلاعاتی به ما داده شده.

 

اگر مشخص شود که این روزنامه نگاران خطایی نکرده و تنها رسالت حرفه ای و روزنامه نگاری شان را انجام داده اند و وابسته به فرانسه و انگلیس و آنچه که شما گفته اید نبوده اند آیا شما و سایر نمایندگانی که اتهام زدید از آنها عذرخواهی خواهید کرد؟

اگر خطایی نکرده باشند ازاد می شوند من هم براساس اطلاعاتی که دارم حرف میزنم.

 

برخوردی که با روزنامه نگاران شده طی..

شما نمیدانید که چه برخوردی شده است آنها دعوت شده اند از سوی دستگاه امنیتی کشور. دستگاه امنیتی از آنها سوال دارد و سوال می پرسد بعد هم حتما افراد عادل و قضات عادل درباره آنها داوری خواهند کرد.

 

و آیا معتقد هستید که درباره این خطاهایی که می گویید دادگاه باید رسیدگی کند و قبل از دادگاه مجرم نامیدن آنها جرم است؟

من نگفته ام آنها مجرم هستند براساس اطلاعاتی که دارم حرف زده ام و الان هم معتقد هستم که دادگاه باید درباره صحت یا عدم صحت این اتهامات رسیدگی کند و دادگاه می تواند بگوید آنها مجرم هستند یا خیر.

 

 

فتح الله حسینی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس است که در مصاحبه با خبرگزاری فارس از وزارت اطلاعات به دلیل برخورد با روزنامه نگاران تقدیر کرده و گفته است که وزارت اطلاعات قطعاً در مورد عملیات اخیر نیز به نتیجه و مستندات کافی رسیده و سپس ورود کرده است. او اما در مصاحبه با “روز” میگوید که روزنامه نگاران بازداشت شده مجرم نیستند دستگاه قضایی براساس قانون عمل میکند دادگاه و هیات منصفه نظر خواهد داد.

 

آقای حسینی درباره بازداشت های اخیر روزنامه نگاران ممکن است نظرتان را بگویید؟

اقتدار جمهوری اسلامی را در ۳۴ سال گذشته دنیا متوجه شده است. نظام هم متعلق ب مردم ایران است و مردم انقلاب شان را به سختی به دست آورده اند و از آن پاسداری میکنند. در راستای این موضوعی هم که اتفاق افتاده نام جمهوری اسلامی سیاسی کاری نکرده و هرکسی که به نظام آسیب بزند وزارت اطلاعات اقدام میکند. در این میان اگر حق کسی ضایع شود باید دستگاه قضایی پی گیری کند.

 

آیا مجلس برای پی گیری موضوع ورودی خواهد داشت؟

قطعا دوستان مجلس، نظارت کافی بر دستگاهها و وزارت خانه ها دارند و هیچ یک ز مسولان ما کار غیر قانونی نمی کنند ولی اگر حق کسی ضایع شده باشد ما حقوق شهروندی را قبول داریم و پی گیری خواهیم کرد. مجلس هم مساله را زیر نظر دارد.

 

روزنامه نگارانی که بازداشت شده اند از دسترسی به وکیل محروم هستند در مقابل شما و چند تن دیگر از نمایندگان مجلس در مصاحبه با خبرگزاری فارس اتهاماتی به آنها زده اید.

اصلا اینطور نیست دشمنان ایران در خارج از کشور چون بیکار هستند و خوراکی ندارند، می آیند برای انتخابات فضاسازی میکنند. عوامل غرب می خواهند اسیب برسانند و ما هوشیار هستیم نیازی نیست کسی از خارج برای ما تعیین تکلیف کند که حق کسی ضایع می شود یا نمی شود. ضدانقلاب دنبال این اسنت که چه کسی گرفته شد و چه کسی گرفته نشد ولی جمهوری اسلامی اجازه نمیدهد حق کسی ضایع شود.

 

آقای حسینی هنوز دادگاهی تشکیل نشده ولی همکاران شما در مجلس این روزنامه نگاران را مجرم، خائن و وابسته به بیگانگان خوانده اند برچه مبنایی؟

هر کسی چنین حرفی زده اشتباه کرده آنها مجرم نیستند دستگاه قضایی براساس قانون عمل میکند دادگاه و هیات منصفه هست که نظر خواهد داد. مراحل قانونی دارد قطعا وزارت اطلاعات با اقتدار ورود کرده. خودت ایرانی هستی و باید قبول بکنی که در ایران آزادی کامل است. دوستان پی گیری میکنند مجلس هم پی گیری میکند از کسی حقی ضایع نشود.

 

و اگر ثابت شود که این روزنامه نگاران صرفا وظیفه حرفه ای خود را انجام میداده اند ایا مجلس از آنها به خاطر این اتهامات عذرخواهی خواهد کرد؟

شما اجازه بدهید جمهوری اسلامی روند خودش را طی بکند. من احساس میکنم حرف های شما حاشیه ای است. در ایران هر کسی هم که وابستگی داشته باشد و یا اسیبی به نظام بزند گذشتی نسبت به او نیست. من ایمان دارم وزارت اطلاعات سیاسی کاری نمیکند.

 

سوال من درباره نماینده هایی بود که این روزنامه نگاران را مجرم و خائن خوانده اند.

هیچ نماینده ای نگفته مجرم هستند حتما از خودشان چنین چیزهایی را نوشته اند.