حمله رهبر معترضان به دولت و روحانیون حاکم

نویسنده

» بوستون هرالد و چالش جدید موسوی برای جمهوری اسلامی

رهبر مخالفان ایران در شدیدترین ابراز نظر علیه روحانیون تندرو گفت، چهارچوب فاسد قدرت به نام اسلام بر کشور حکومت می کند.

میرحسین موسوی که اغلب علیه دولت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران سخن می گوید، اخیراً لبه تیز انتقادات خود را متوجه روحانیون حاکم کرده است.

موسوی در سخنانی که روز شنبه در وب سایت کلمه قرار گرفت، گفت حاکمان کشور “مردم را به نام اسلام دستگیر می کنند و کتک می زنند، به نام اسلام از فعالیت احزاب سیاسی جلوگیری می کنند و رسانه ها را به نام اسلام تعطیل می کنند.”  

روحانیون حاکم، معترضان مخالف را دشمن خدا (محارب) می خوانند و این جرمی است که مجازات آن تحت قوانین اسلامی اعدام است. آنها به طور فزاینده ای از این مفهوم به عنوان سلاحی در برابر مخالفان استفاده کرده اند.

دستگاه قضایی ایران از ماه اوت، بیش از 100 نفر را با اتهامات مشابه به دادگاه های فله ای کشانده است. حدود ده نفر به اعدام محکوم شده اند و بیش از 80 نفر به احکام زندان از شش ماه تا 15 سال محکوم شده اند.

موسوی گفت: “به هرکس که علیه شما حرف می زند… انگ محارب یا برانداز می زنید. این به نفع شما و یا کشور نیست. این با اسلام سازگاری ندارد. اسلام، کسی را نمی زند، کسی را نمی گیرد، تهمت نمی زند، کسی را در زندان نگه نمی دارد و محدودیت ایجاد نمی کند.”

مخالفان می گویند پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ژوئن 2009 با تقلب گسترده بدست آمده است و برنده واقعی موسوی است. بیش از 80 معترض کشته شده اند و صدها فعال سیاسی و چهره های طرفدار اصلاحات در جریان سرکوب تظاهرات گسترده خیابانی که علیه پیروزی بحث انگیز احمدی نژاد در انتخابات برپا شده بودند، دستگیر شده اند.

دولت که شمار کشته شدگان در ناآرامی های پس از انتخابات را 30 نفر اعلام کرده، رهبران مخالف را “مهره های غرب” می خواند؛ مهره هایی که در پی براندازی نظام حاکم از طریق به راه انداختن اعتراضات خیابانی هستند.

موسوی می گوید برخی افراد در نظام دینی ایران که از سال 1357 و با سرنگونی محمدرضا شاه پهلوی بر سرکار آمده است، به طور فزاینده فاسد شده اند و از آرمان های انقلاب فاصله گرفته اند.

موسوی گفت: “ساختار قدرتی که بر پایه ی منافع و فساد در بعضی ها شکل گرفت موجب شد بازگشت مان به توده و اکثریت مردم کاهش پیدا کند.”

ضمناً موسوی گفت جنبش سبز، افزایش اطلاع رسانی را به عنوان خط مشی اصلی در برابر سرکوب خونین مسؤولان به کار می گیرد. او تأکید کرد بسته شدن روزنامه ها و تعطیلی وب سایت های مخافان کمکی به نظام حاکم برای ساکت کردن مخالفان نخواهد کرد.

 

منبع: بوستون هرالد- 26 آوریل