واردات دارو و پولشویی در فوتبال

نویسنده
نازنین کامدار

» ابعاد گسترده فساد در ورزش ایران

کمتر از ۲۴ ساعت پس از جنجال رسانه‌های ورزشی درباره خودروی مازراتی فرزند علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران که منجر به صدور اطلاعیه‌ای از سوی این فدراسیون شد، سایت برنامه تلویزیونی ۹۰ از یک پرونده فساد و پولشویی در این فدراسیون خبر داد؛ فسادی که البته چه این سایت کوشیده تا رئیس فدراسیون فوتبال را از آن بی اطلاع جلوه دهد.

 این پرونده مربوط به یک شرکت صوری با عضویت علی کفاشیان، عزیزالله محمدی، غلامرضا بهروان و احمد هاشمیان است که علاوه بر واردات دارو و مکمل های غذایی، اقدام به حساب سازی و جابجایی پول می کرده است.

سایت برنامه نود، در گزارش خود از این پرونده فساد که به نوشته این سایت هم اکنون سازمان بازرسی نیز در آن ورود کرده، نوشته است: “ شرکت ایفا در زمان ریاست عزیزالله محمدی رئیس سازمان لیگ تشکیل شد و اعضای هیات مدیره این شرکت را عزیزالله محمدی، غلامرضا بهروان، احمد هاشمیان و علی کفاشیان تشکیل می دادند. در این میان هیات مدیره، احمد هاشمیان را به عنوان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره انتخاب کرد و داستان از همین جا شروع شد. احمد هاشمیان در این شرکت برای خودش ماهی ۸ میلیون تومان حقوق رد می کرده است. صورت جلسات این شرکت را بهروان امضا می کرد و البته ظاهرا قبل از تشکیل شرکت قرار بوده ۹۸ درصد سهام در اختیار سازمان لیگ باشد و یک درصد به کمیته مسابقات و یک درصد هم به کمیته پزشکی اختصاص پیدا کند. اما ظاهرا پس از اینکه کفاشیان در مجمع اسفند ۹۰ رای می آورد معادله عوض می شود و قرار بر این می شود که سهم سازمان لیگ به ۷۰ درصد و کمیته پزشکی به ۲۹ درصد برسد اما سهم کمیته مسابقات همان یک درصد باقی بماند. در این شرکت یک ذیحساب و خود مدیرعامل فقط حق امضا دارند و روند طوری بوده که دکترهاشمیان پیشنهاد می دهد تا ماهیانه به خودش ۸ میلیون تومان حقوق بدهد. در واقع در یک کار جالب به عنوان رئیس کمیته پزشکی(خودش) به رئیس هیات مدیره یا مدیرعامل(یعنی خودش) نامه می زند و تقاضای بودجه می کند و خودش با خودش موافقت می کند”.

این گزارش می افزاید: “شرکت ایفا قراربوده که تمام کارهای پزشکی کلینیک فدراسیون فوتبال را انجام دهد، معاینات پیش از فصل را انجام دهد و اینکه دارو وارد کند. نکته جالب این است که همه کارهای این شرکت در سه سال بدون صورت جلسه انجام شده بوده و به همین دلیل سازمان بازرسی زمانی که پرداخت ها را می بیند که به حساب شخصی دکتر هاشمیان بوده و وی از حساب شخصی اش کارهای کمیته را انجام داده و پرداخت ها و دریافتهایی داشته است‌به این ماجرا مشکوک می شود و عزیزالله محمدی و غلامرضا بهروان را احضار می کند”.

سایت برنامه نود،در گزارش خود حقوق هاشمیان را بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرده و از پاک شدن اسناد پس از انحلال این شرکت صوری خبر داده است: “همه اطلاعات پزشکی تیم ها در کامپیوترهای کمیته پزشکی گم می شود و در واقع پاک می شود. درباره مکمل ها هم اسناد ومدارکی وجود داشته که آنها هم از بین رفته اند. کسی نمی داند چرا پس از برکناری این اسناد گم شده اند؟ پول همه معاینات پیش فصل تیم های لیگ برتری که هر تیم ۴۰ میلیون تومان و در فصل ۶۴۰ میلیون تومان بوده به حساب این شرکت می رفته اما دکتر هاشمیان از حساب شخصی هزینه های شرکت را انجام می داده که باعث ابهام بوده است”.

این سایت همچنین با احمد هاشمیان، یکی از اعضای این باند گفت و گو کرده اما وی تمامی اتهامات را تکذیب کرده است.

او گفته: “سازمان بازرسی بررسی کرد و هیچ مشکل خاصی هم وجود نداشت.هیچ پولی در اختیار ما نیست. همه در حساب شرکت است. شرکت منحل شده و صورتجلسه انحلال شرکت هم در دست آقای تاج است که امضا کنند و به ثبت شرکتها اعلام کنند. با آقای تاج تماس بگیرید. آقای تاج به عنوان نماینده سهامدار اصلی در جریان این مسائل هستند”.(لینک)

این خبر پس از آن اعلام شد که سایت های خبری از “جولان آقازاده فوتبال با خودروی مازراتی” خبر دادند؛ گزارشی که واکنش فدراسیون را نیز در پی داشت.

رسانه های ورزشی نوشته بودند: “یکی از آقازاده های ورزش، هفته گذشته یکی از گرانترین خودروهای وارداتی بازار ایران را خرید تا از این پس، در خیابان های تهران، به جای پورشه با مازراتی چرخ بزند! این آقازاده که در چند سال گذشته درباره اش شایعه زیاد بوده است. در برهه ای که شایعات بالا گرفت و رسانه ها نوشتند این آقازاده واسطه انجام کارهای اقتصادی بوده و با احداث شرکتی در شهرک غرب، تمام کارهای پرسود تجارت پدرش را انجام می دهد. پدرش اما مصاحبه کرد و گفت: «شپش در جیب او پشتک می زند و از من پول می گیرد. او یک مربی ساده است. این شایعات دروغی بیش نیست.» اما همین چند وقت پیش بود که خیلی از سایت های مختلف از پورشه گرانقیمت پسر او خبر دادند و رئیس هم این خبر را تکذیب نکرد. خیلی از شاهدان آقازاده را با پورشه گرانقیمتش دیده بودند با این حال رئیس هر بار می گفت پسرش مربی ساده ای است که پول خرید چنین خودروهایی را ندارد”.

انتشار این گزارش، با واکنش پدر این آقازاده یعنی علی کفاشیان همراه بود که در اطلاعیه ای با سربرگ فدراسیون فوتبال اعلام کرد: “فدراسیون فوتبال ضمن رد این موضوع و تکذیب این خبر اعلام می‌دارد، مقاصد و نیات این رسانه ها بر فدراسیون فوتبال مشخص است و این فدراسیون حق خود می‌داند با توجه به اتهامات اعلام شده که در جهت تشویش اذهان عمومی بوده است، در چارچوب قانون از روزنامه فوق الذکر و رسانه‌های دیگری که بدون توجه به صحت آن اقدام به انتشار این خبر کرده اند، موضوع را تا حصول نتیجه از طریق مراجع قضایی پیگیری کند”.

گفتنی آنکه مجلس شورای اسلامی در کمیته ای به ریاست حمید رسایی که خود به دلیل فساد مالی به ده سال انفصال از خدمت محکوم شده، گزارشی در مورد فساد و پولشویی گسترده در فوتبال ایران تهیه کرده اما به دلیل فشارهای پشت پرده تا کنون از انتشار آن خوداری کرده است.

هفته گذشته، سایت تابناک از عدم انتشار این گزارش و تعلل کمیسیون اصل ۹۰ به شدت انتقاد کرد و نوشت: “شاید اگر نمایندگان مجلس و در صدر آن‌ها حمید رسایی به وظایف قانونی خود بهتر و بموقع عمل می‌کردند و بدون تساهل و تسامح گزارش مزبور را با شفافیت تمام و بدون ابهام در صحن مجلس قرائت می‌کردند و مقصران و متهمان را رو‌سیاه می‌کردند، کار به جایی نمی‌رسید که حالا همه دست به کار شوند تا این لکه ننگین را از چهره ورزش کشور پاک کنند”.

در واکنش به این گزارش، محمد علی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه گزارش فساد در فوتبال در مرحله ویرایش نهایی است گفت این گزارش دو هفته آینده در کمیسیون اصل ۹۰ مورد بررسی قرار می‌گیرد.