احمدی‌نژاد به مجلس احضار می‌شود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش نمایندگان به بحران ارز

بالا رفتن قیمت ارز، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و مشکلات اقتصادی، گریبان محمود احمدی‌نژاد را گرفته و نمایندگان مجلس قصد دارند رییس دولت دهم را در آخرین سال فعالیت، برای پاسخ‌گویی به مجلس احضار کنند.

نمایندگان مجلس نهم گفته‌اند که به دلیل تلاطم در بازار ارز و همچنین مشکلات اقتصادی قصد دارند احمدی‌نژاد را برای بار دوم به مجلس بکشانند. البته محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران، که یکی از امضاکنندگان این طرح است،گفته که “در حال حاضر طرح سئوال از رییس جمهور ۶۰ امضا دارد و چنانچه این طرح به ۷۴ امضا برسد اعلام وصول خواهد شد”.

وی افزود: “تصمیم بر این بود که سئوال از رییس جمهور رسانه ای نشود چراکه درگیر فضا سازی ها نباشد و ما نمی خواهیم یک کار سیاسی انجام دهیم بلکه می خواهیم به یک نتیجه مثبت برسیم در جهت تعامل میان مجلس و دولت اما اصل پاسخگویی را هم داشته باشیم”.

دامادی محورهای سئوال از احمدی‌نژاد را چنین معرفی کرد: “بحث ارز مسئله مهمی است و محور اصلی سئوال در باره مشکلات بازار ارز و همچنین مشکلات اقتصادی کشور است. سئوال از رییس جمهور در جهت مشکلات مردم است چرا که ما باید پاسخگو باشیم بنابراین سعی کردیم که این موضوع رسانه ای نشود”.

پیش از این، موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در این زمینه گفته بود: “چند موضوع لاینحل در کشور مانده است که اگر برخی از مشکلات در کشور حل نشود سؤال از رئیس جمهور را به جریان می‌اندازم. از جمله این موارد اقدامات معاونت منابع انسانی رئیس جمهور و معاونت برنامه ریزی است که قانون در مورد آنها اجرا می‌شود”.

زمزمه‌های طرح سئوال مجدد از احمدی‌نژاد در مجلس در حالی آغاز شده که پیش از این نمایندگان مجلس هشتم پس از چندین سال موفق شدند برای نخستین بار در جمهوری اسلامی، رییس دولت را به مجلس احضار کنند. اما احمدی‌نژاد پرسش نمایندگان را با لحنی طنزآمیز پاسخ داد و همین رفتار باعث انتقاد تند نمایندگان شد.

در نخستین تجربه طرح سئوال از احمدی‌نژاد، وی به سئوالات مطرح شده توسط گروهی از نمایندگان پاسخ داد، اما پاسخ های او با اعتراض شدید آن‌ها مواجه شد. او در سخنانی که با شوخی همراه بود، از سئوالات مطرح شده انتقاد کرد و صلاحیت علمی علی مطهری، طراح اصلی سئوالات را تلویحا زیر سئوال برد.

احمدی‌نژاد در آن جلسه گفته بود که اگر با خود دولت مشورت شده بود، سؤالات مناسب تری پیشنهاد می کرد و به طعنه افزوده بود که طراح سئوال ها همان کسی است که مدرک دانشگاهی خود را “با فشار دادن یک شصتی” گرفته است.