به نام شهید به کام زریبافانها

نویسنده
نازنین کامدار

» افشای اختلاس ها بعد از رفتن احمدی نژاد

روند افشای رسوایی های مالی در زمان دولت داری محمود احمدی نژاد به کمتر از ۴۸ ساعت رسیده است.هنوز رسانه ها در گیر و دار افشای رسوایی مالی در شرکت ملی صنایع مس و فرار ناموفق پوستین دوز، مدیر عامل آن از ایران با ۱۰ هزار میلیارد تومان اند که روزگذشته اعضای هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید که ریاست آن را مسعود زریبافان، یکی از اقوام محمود احمدی نژاد و رئیس ستاد های انتخاباتی وی بر عهده دارد، از بیش از ۸۰ مورد اختلاس و تخلف در این مجموعه خبر دادند.

بنا به گزارش تابناک، روز گذشته در مجلس غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در یک اخطار قانون اساسی، درباره پرونده فساد در بنیاد شهید گفت: “تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران براساس اصل ۷۶ قانون اساسی در صحن علنی مجلس تصویب و انجام شد؛ در روند بررسی‌ها به نکات تلخی رسیدیم و در یک مصاحبه هم عنوان کردم که در روند تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران سرنخ‌هایی از اختلاس دیده می‌شود، اما همه این مطالب را برای ارائه به مراجع قضایی تهیه کرده و از هیچ اسمی نام نبردم. آقای زریبافان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح امروز در برنامه شبکه خبر ضمن بیان مطالبی اسم من را آورده و تهمت‌ها و توهین‌هایی را به یک نماینده مجلس وارد کرده است، البته من با مسائل حقوقی آشنایی دارم و قطعاً پیگیر حقوق مردم و خودم خواهم بود اما سئوال اینجاست که اگر این تهمت‌ها واقعیت دارد، چرا زریبافان تاکنون آن را مطرح نکرده و این یک ظلم به شهدا و مردم است. زریبافان در این برنامه عنوان کرد که من و تحقیق و تفحص‌کنندگان دارای پرونده هستیم. طرح این گونه مباحث یک حادثه تلخ بوده و در صورت عدم رسیدگی خلیفه‌کشی باقی خواهد ماند، چراکه نمایندگان تنها به وظیفه قانونی خود عمل کرده و قرار نیست با تهدیدی عقب‌نشینی کنیم و همه مطمئن باشند که هر مجموعه‌ای که مرتکب خلافی شود تا آخرین لحظه آن را پیگیری خواهیم کرد”.

او افزود: “از همین جا اعلام می‌کنم که اگر برای من و سایر اعضای تحقیق و تفحص کننده پرونده‌ای وجود دارد باید آن را در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار دهند البته این تهمت‌ها در حالی است که هم‌اکنون مقابل درب شمال مجلس، ایثارگران معترض ایستاده‌اند و این مسائل ناشی از سوء مدیریت است و تاکنون ۸۰ مورد تخلف و اختلاس از بنیاد شهید به ثبت رسیده است”.

وی روز قبل از این تذکر، به خبرگزاری مهر گفته بود: “رد پای اختلاس‌های مالی در روند تحقیق و تفحص از بنیاد شهید دیده شده است. به طور حتم رئیس‌جمهور نباید از بدنه بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس انتخاب کند زیرا بسیاری از روسایی که در راس هرم بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند در این تخلفات نقش مهمی دارند. متاسفانه تاکنون دراین مرحله از تحقیق و تقحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران اختلاس‌های مالی دیده شده است که به طور حتم افرادی که متهم به اختلاس‌های مالی هستند را به دادگاه می‌کشانیم. بدیهی است که این مهم را با جدیت دنبال خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت که مانند دیگر تحقیق و تفحص‌ها نیمه تمام رها شود. متاسفانه در این تحقیق و تفحص به مستنداتی رسیدیم که پای بسیاری از روسایی که در راس هرم بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند درمیان است”.

این سخنان با واکنش مسعود زرییبافان که رسوایی ها متوجه او شده رو به رو شد و وی در مقام واکنش، اعضای هیات تحقیق و تفحص را به داشتن پرونده های فساد متهم کرد؛ادعایی که اخطار قانون اساسی جعفرزاده را در پی داشت.

پیش از این نیز، امیر خجسته، طراح طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید با اشاره به نقش شخص زریبافان در اختلاس ها گفته بود: “تحقیق و تفحص از مدیریت بنیاد شهید است نه از خود بنیاد…شفاف نبودن عملکرد مالی بنیاد شهید، عدم توجه کامل به ایثارگران و مشکلات مدیریتی از جمله دلایلی است که ۹۰ نماینده مجلس را برای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید مصمم کرده است. همچنین در بنیاد شهید مباحثی درباره اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی مطرح شده است که باید مورد توجه باشد”.

روزنامه قانون هم در شماره دیروز خود در خصوص سابقه این اختلاس نوشت: “اردیبهشت ماه سال ۸۹ بود که بانک دی توانست از بانک مرکزی مجوز بگیرد و فعالیت خود را رسما آغاز کند. روزهای نخست کسی نمی دانست این بانک از سوی چه شخص و یا چه نهادی تاسیس شده است. برخی می گفتند بانک منتسب به تیم اسفندیار رحیم مشایی است، برخی این بانک را به کارگزاران و برخی هم به نزدیکان رئیس جمهور سابق نسبت می دادند. ولی بعد از مدتی اعلام شد این بانک با سهام بنیاد شهید ایجاد شده است.هنوز چند سالی از ایجاد این بانک نگذشته بود که تیتر خبرگزاری مهر موضوع اختلاس در بنیاد شهید را در رسانه های کشور مطرح کرد. تیتری که موجب شد تا مدیرعامل خبرگزاری مهر به دادگاه فراخوانده شود. موضوع اختلاس در مرداد ماه سال ۹۱ رخ داد. ماجرا از این قرار بود که ماموران سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید متوجه شدند یکی از مسئولان باسابقه بخش تسهیلات در حالی که مبلغ بدهی بنیاد به شرکت بیمه ۵ میلیارد تومان بوده مبلغ ۹ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده است.ابتدا رقم این اختلاس ۱۵ میلیارد تومان اعلام شد ولی مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید اعلام کرد این اختلاس ۶ میلیارد تومان بیشتر نبوده است. و حالا این پرونده در دادسرای خارک تهران در حال بررسی است.متعاقب آن اتفاق، خبر اختلاس از بانک دی جامعه ایثارگری را دوباره شوکه کرد. این خبر دست آویزی شد تا موج شکایت های مردمی به نمایندگان مجلس سرازیر شود تا اینکه خردادماه سال جاری نمایندگان مجلس تصویب کردند که از بنیاد شهید و امور ایثارگران تحقیق و تفحص انجام شود”.

اما زریبافان در دفاع از خود به خبرگزاری تسنیم گفته است: “بانک مقررات مخصوص خودش را دارد. امکانش هست بعضی ها کلاهبرداری کنند. اختلاس یعنی من از اختیاراتم استفاده کنم و یک پولی را به نفع خودم صادر کنم اما این اتفاق در بانک دی نیفتاده است. بلکه همین قضیه خرید و فروش ارز که در بانک دی هم بخشی با مجوز بانک مرکزی به عنوان صرافی مشغول بودند، صورت گرفته است. من نظارتم در حدی هست که میتوانم بگویم بانک! دی استخدام ایثارگران اولویت دارد یا بانک دی! مراقب باش اگر بانک مرکزی تذکر قانونی داد من مراقب و متذکر شما هستم و اگر مدیری از بانک تخلف کند من برخورد می کنم. اما در مسائل مالی بانک نمی توانم دخالت کنم. اما اگر می گفت زریبافان! می خواهم افزایش سرمایه بدهم و از من کمک می خواست من جلسه می گذاشتم و به آنها کمک می کردم. الان از مدیر بانک بپرسید تا الان زریبافان کسی را معرفی کرده تا وام بگیرد؟ من هیچ کس را معرفی نکردم”.