مستحق پاداشیم چون گردش پولمان زیاد است!

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» تایید پرداخت‌های میلیونی به مدیران تامین اجتماعی

“گردش مالی‌مان بالا و مسئولیت مدیرانمان زیاد است”؛ این چکیده دفاعیات مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در برابر انتشار خبر پاداش‌های میلیونی مدیران این سازمان است؛ سازمانی که با کسری بودجه شدید مواجه است و به گزارش خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی “هر بار که طرحی با هدف حمایت از بیمه شدگان، به ویژه کارگران به صحن علنی مجلس ارایه می شود مسئولان این سازمان علم مخالفت بر افراشته و از نداشتن اعتبار سخن به میان می آورند.”

 

پاداش روزی ۱۸ ساعت کار و اضافه‌کاری

نخستین بار روزنامه شرق در تاریخ ۱۲ آبان گذشته خبر داد که در طول ماه‌های مرداد و شهریور امسال، اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی مبلغ ۳۷۷‌میلیون‌تومان و اعضای هیات‌امنا مبلغ ۴۶۳‌میلیون‌تومان از محل اعتبارات غیرشمول برای خود پاداش در نظر گرفته‌اند. این خبر با اعتراض مدیران دولت روحانی مواجه شد اما وقتی کار به طرح تفحص از تامین اجتماعی در مجلس و تذکر نماینده ارومیه کشید، وبسایت خانه ملت، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی با انتشار مخفف نام‌های مدیران این سازمان، دریافتی‌های میلیونی‌شان را افشا کرد.

پس از انتشار این خبر، امیرعباس تقی‌پور، مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در صدد پاسخگویی برآمد و به ایسنا گفت: “نوع و میزان حساسیت مسئولیت، سابقه کاری افراد، مدرک تحصیلی، تخصص و مهارت‌ از جمله عواملی هستند که حقوق افراد از یکدیگر را متمایز می‌کنند.”

او توضیح داده است: “مدیران و پرسنل سازمان، تنها در سال جاری بایستی بدون اتکا به درآمدهای نفتی و بودجه‌های دولتی، ۳۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان یعنی معادل حدود یک چهارم درٱمد احتمالی کل کشور، وصولی برای سازمان کسب کنند. بعضا برخی از مدیران و پرسنل این سازمان تا ۱۸ ساعت در روز و حتی روزهای تعطیل مجبور به اضافه کاری و حضور در سازمان تامین اجتماعی هستند.”

مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی به گردش مالی ۶۰ هزار میلیارد تومانی این سازمان در سال ۹۲ استناد کرده تا “مسئولیت‌های ناشی از مدیریت در این سازمان” را “ بسیار مهم و حائز اهمیت” نشان دهد. او سپس از خبرنگاران ایراد گرفته است که چرا پیش از انتشار این خبر، توضیحات کامل را از روابط عمومی سازمان جویا نشده‌اند.

به گفته این مدیر سازمان تامین اجتماعی که در دوران روحانی به این عنوان منصوب شده، حقوق و مزایای سازمان تامین اجتماعی بر اساس قانون تعیین و پرداخت شده و نهادهای نظارتی نیز بر روی آن نظارت دارند. همچنین هر مدیری برای پرداخت پاداش نیازمند اختیار و داشتن مصوبه قانونی است، بنابراین این موضوع “دلبخواهی” نبوده و قطعا پاداش‌ها با اختیارات و مجوزهای قانونی پرداخت می‌شود.

 

سازمانی با ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه

 در حالی که به نوشته “خانه ملت” نوربخش، رییس جدید سازمان تامین اجتماعی، کسری بودجه سازمان را رقمی حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده ، طبق اسناد موجود کمترین دریافتی مدیران کل این سازمان در شش ماهه دوم سال ۹۲ رقمی بالغ بر ۳۸ میلیون تومان بوده است.

همچنین جدول درآمد ۱۶ مدیر ارشد سازمان تامین اجتماعی ضمیمه شده که نشان می‌دهد در ۶ ماهه اول امسال، کمترین میزان حقوق و پاداشی که به یکی از این مدیران پرداخت شده در مجموع بیش از ۳۸ میلیون تومان و بیشترین میزان هم ۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. در سال گذشته هم به یکی از معاونان این سازمان دولتی بیش از ۱۱۵ میلیون تومان حقوق و پاداش تعلق گرفته است.

در همین زمینه نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته اخطار قانون اساسی داد و گفت: “متاسفانه در لیست حقوق و مزایای سازمان تامین اجتماعی مواردی مشاهده می شود مبنی بر آنکه مدیران کل حداقل ۶ میلیون و ۳۸۸ هزار تومان ماهیانه حقوق دریافت می کنند. اخذ حقوق ۱۰ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رئیس دفتر و ۱۴ میلیون تومانی مشاور اجرایی و معاون اداری مالی که معادل حقوق یک و نیم سال یک معلم است از مواردی است که ابهام زیادی را در اذهان به جا گذاشته است.”

 

سوءاستفاده مدیران مرتضوی از انتقال دولت

پاداش‌های میلیونی مدیران سازمان تامین اجتماعی از “محل اعتبارات غیرشمول” است که به نوشته روزنامه شرق، یادگار ریاست سعید مرتضوی و “روالی مرسوم” برای “بریز و بپاش” بوده است. در گزارش فاطمه جمال‌پور آمده که تمام پاداش‌هایی که اعضای هیات‌مدیره و هیات‌امنا برای خود منظور کردند تمامی در مدت دوماه، مرداد و شهریور و زمان انتقال دولت و استقرار دولت جدید پرداخت شده است. مبلغ این پاداش‌ها برای هیات مدیره ۳۷۷‌میلیون‌تومان و اعضای هیات‌امنا ۴۶۳‌میلیون‌تومان بوده است. اما در مصوبه هزینه‌های غیرشمول سال ۸۱ مقرر شده بود این هزینه‌ها برای پرداخت جهت کمک بلاعوض و اعطای وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران، کارکنان، کانون‌های بازنشستگان، موسسات و… حسب تشخیص پرداخت شود و نامی از اعضای هیات‌مدیره و هیات‌امنا در این میان نیست.

این تنها یک مورد از اتهامات بسیاری است که به مدیران سازمان تامین اجتماعی وارد شده ولی پرونده این سازمان با وجود ورود برخی نمایندگان مجلس هنوز به مراجع قضایی تحویل داده نشده است. پرونده تحقیق و تفحص از تخلفات این سازمان در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده و گفته می‌شود که با احراز ۳۵ مورد تخلف، به زودی در در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

علیرضا محجوب، رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، اعلام کرده که تاکنون بیش از ۳ هزار برگ شکایت و سند تخلف از این سازمان گردآوری شده است که به دوره ریاست سعید مرتضوی بر آن بازمی‌گردد. خبر گم شدن اسناد تخلفات ۱۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی در تیر ماه امسال، باعث شد تا این تحقیقات در افکار عمومی جدی گرفته شود و به موازات آن، نسبت به سرانجام این پرونده تردیدهایی به وجود بیاید. چرا که اعلام شده بود اسناد به دست آمده از تخلفات سازمان تأمین اجتماعی که در چندین کارتن در اتاقی جنب کتابخانه مرکزی این سازمان نگهداری می‌شد، ناپدید شده در حالی که کلید این اتاق تنها در اختیار گروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی بوده است. اما وقتی نمایندگان قصد مراجعه به اسناد را داشته‌اند متوجه شدند که اتاق و اسنادی در کار نیست، دیوارها تخریب شده و اتاق با سالن ادغام شده است!

علیرضا محجوب، روز دهم مهر ماه از پیدا شدن اسناد گم‌شده خبر داد اما در عین حال گفت: “کسانی هستند که هزار میلیارد تومان سند پیش آنهاست که باید این موارد تعیین تکلیف شود.”

جدول دریافتی‌های ۱۶ مدیر سازمان تامین اجتماعی(مبالغ به ریال است - منبع: خبرگزاری مجلس)

 

  نام مدیر کد پرسنلی دریافتی کل سال ۹۱ دریافتی کل ۶ ماهه ۹۲ دریافتی میانگین سال ۹۱ میانگین دریافتی ۶ ماهه سال ۹۲

کد پرسنلی

دریافتی کل ۶ ماهه ۹۲

میانگین دریافتی ۶ ماهه سال ۹۲ ن. ا معاونت … ۱.۰۵۳.۷۰۴.۳۳۸ ۵۵۵.۱۷۱.۵۲۹ ۸۷.۸۰۸.۶۹۵ ۹۲.۵۲۸.۵۸۸

معاونت …

۵۵۵.۱۷۱.۵۲۹

۹۲.۵۲۸.۵۸۸ م. م معاونت … ۱.۱۰۸.۳۲۱.۴۵۱ ۵۶۴.۳۹۵.۵۷۸ ۹۲.۲۶۰.۱۲۱ ۹۴.۰۶۵.۹۳۰

معاونت …

۵۶۴.۳۹۵.۵۷۸

۹۴.۰۶۵.۹۳۰ ع. ر معاونت … ۹۴۹.۷۴۰.۵۸۸ ۵۴۲.۸۵۵.۸۹۶ ۷۹.۱۴۵.۰۴۹ ۹۰.۴۷۵.۹۸۳

معاونت …

۵۴۲.۸۵۵.۸۹۶

۹۰.۴۷۵.۹۸۳ ه. ا معاونت … ۱.۱۵۲.۳۷۰.۵۴۱ ۷۲۶.۶۹۶.۸۱۳ ۹۶.۰۳۰.۸۷۸ ۱۲۱.۱۱۶.۱۳۶

معاونت …

۷۲۶.۶۹۶.۸۱۳

۱۲۱.۱۱۶.۱۳۶ ش. د مدیر کل … ۹۹۸.۳۰۵.۱۷۵ ۵۲۱.۱۵۶.۱۳۱ ۸۳.۱۹۲.۰۹۸ ۸۶.۸۵۹.۳۵۵

مدیر کل …

۵۲۱.۱۵۶.۱۳۱

۸۶.۸۵۹.۳۵۵ م. ج مدیر کل … ۴۶۲.۹۲۹.۱۹۰ ۳۸۳.۳۳۳.۴۷۴ ۳۸.۵۷۷.۴۳۳ ۶۳.۸۸۸.۹۱۲

مدیر کل …

۳۸۳.۳۳۳.۴۷۴

۶۳.۸۸۸.۹۱۲ ع. ن مدیر کل … ۹۱۲.۵۹۶.۶۵۷ ۴۸۶.۸۳۴.۸۳۳ ۷۶.۰۴۹.۷۲۳ ۸۱.۱۳۹.۱۳۹

مدیر کل …

۴۸۶.۸۳۴.۸۳۳

۸۱.۱۳۹.۱۳۹ ه. ف مدیر کل … ۱۷۳.۹۱۷.۹۸۷ ۳۸۲.۶۴۵.۳۳۶ ۱۴.۴۹۳.۱۶۶ ۶۳.۷۷۴.۲۲۳

مدیر کل …

۳۸۲.۶۴۵.۳۳۶

۶۳.۷۷۴.۲۲۳ م. ر مدیر کل … ۷۸۹.۸۷۴.۴۸۰ ۵۶۷.۵۸۸.۱۱۲ ۶۵.۸۲۲.۸۷۳ ۹۴.۵۹۸.۰۱۹

مدیر کل …

۵۶۷.۵۸۸.۱۱۲

۹۴.۵۹۸.۰۱۹ ع. پ مدیر کل … ۵۸۲.۶۷۶.۴۸۰ ۸۰۳.۷۲۷.۹۸۵ ۶۶.۹۷۷.۳۳۲ ۹۷.۱۱۲.۷۴۷

مدیر کل …

۸۰۳.۷۲۷.۹۸۵

۹۷.۱۱۲.۷۴۷ ر. ا مشاور مدیرعامل و مدیر کل … ۲۹۵.۷۷۸.۰۲۵ ۵۲۵.۵۳۸.۴۲۸ ۲۴.۶۴۸.۱۶۹ ۸۷.۵۸۹.۷۳۸

مشاور مدیرعامل و مدیر کل …

۵۲۵.۵۳۸.۴۲۸

۸۷.۵۸۹.۷۳۸ ب. م مدیر کل دفتر … ۱.۱۲۹.۴۷۱.۲۸۴ ۶۵۷.۶۲۶.۵۰۷ ۹۴.۱۲۲.۶۰۷ ۱۰۹.۶۰۴.۴۱۸

مدیر کل دفتر …

۶۵۷.۶۲۶.۵۰۷

۱۰۹.۶۰۴.۴۱۸ ع. ر مشاور اجرایی مدیر عامل و معاون… ۱.۰۳۵.۳۰۷.۱۴۸ ۸۹۵.۵۵۷.۳۷۹ ۸۶.۲۷۵.۵۹۶ ۱۴۳.۲۵۹.۵۶۳

مشاور اجرایی مدیر عامل و معاون…

۸۹۵.۵۵۷.۳۷۹

۱۴۳.۲۵۹.۵۶۳ ا. پ مدیرکل دفتر … ۶۸۱.۳۳۷.۲۳۵ ۴۸۵.۶۷۵.۲۹۴ ۵۶.۷۷۸.۱۰۳ ۸۰.۹۴۵.۸۸۲

مدیرکل دفتر …

۴۸۵.۶۷۵.۲۹۴

۸۰.۹۴۵.۸۸۲ ع. م مدیر کل … ۸۴۱.۱۳۱.۰۵۴ ۵۰۷.۲۴۵.۲۸۹ ۷۰.۰۹۴.۲۵۵ ۸۴.۵۴۰.۸۸۲

مدیر کل …

۵۰۷.۲۴۵.۲۸۹

۸۴.۵۴۰.۸۸۲ م. ب مدیرکل … ۲۶۸.۹۴۷.۸۲۹ ۴۲۴.۴۳۳.۷۲۶ ۲۲.۴۱۲.۳۱۹ ۷۰.۷۳۸.۹۵۴

مدیرکل …

۴۲۴.۴۳۳.۷۲۶

۷۰.۷۳۸.۹۵۴