روحیه نظامی هیلاری کلینتون

نویسنده

hilariclinton.jpg

سیلون شازو

هیلاری کلینتون در آخرین سخنرانی خود به کالبد یک فرمانده نظامی وارد شد. او با مطرح کردن این شیوه سخنرانی می خواهد ثابت کند که رقیب دموکراتش توانایی و تجربه لازم برای رسیدن به منصب ریاست جمهوری ایالات متحده را ندارد. زیرا از دیدگاه او، کسی که دفتر بیضی شکل کاخ سفید را اشغال می کند، در ابتدا و قبل از هر چیز فرماندهی نیروهای مسلح امریکا را برعهده خواهد داشت. از نظر خانم کلینتون، ضرب دست مهم است و بلاغت و شیوایی بیان از اهمیت بسیار کمتری برخوردارند.

او با تأکید این مسأله در آنتن شبکه ABC نشان داد که در صورت رسیدن به منصب ریاست جمهوری، در حمله به ایران هیچ تردیدی نخواهد کرد و بی شک با این اقدام خود قصد داشته شجاعت سیاسی اش را به رخ رقیب بکشد. البته هیلاری قدری اظهارات خود را تعدیل نمود و امکان حمله علیه ایران را مشروط به حمله تهران علیه اسراییل دانست.

ولی به هرحال، اظهارات ستیزه جویانه و خصمانه بیان شده اند و بسیار تلخ و درعین حال جدی به نظر می رسند. “می خواهم ایرانی ها بدانند که اگر من رییس جمهور شوم، به ایران حمله خواهیم کرد. اگر آنها طی ده سال آینده از روی حماقت به اسراییل حمله کنند، فراموش نکنند که ما توانایی ازبین بردن کامل آنها را داریم.”

آتش هسته ای

طی چند روز، اظهارات همسر رییس جمهور سابق ایالات متحده تغییر و تحولاتی کرد. در حالی که او وعده “مقابله به مثل جمعی” علیه ایران را داده بود، از این پس با یک “نابودی کامل” روبرو خواهیم شد. این راه حل آخر از زبان او خارج نشده، ولی در سخنان او تهدیدی واقعی و جدی به گوش می رسد. “از بین بردن” و “محو کردن” بی شک به آتشبار هسته ای اطلاق می شود.

باراک اوباما نیز به نوبه خود همچنان با تدبیر پیش می رود. از نظر او، اظهارات سناتور نیویورک “ستیزه جویانه” است. او در مصاحبه ای در شبکه ABC اظهار داشت: “در سال های اخیر، بارها شاهد استفاده از واژه هایی مانند محو یا نابودی کامل بودیم. در واقع، نتیجه خوبی از چنین بیاناتی حاصل نمی شود. من به هیچ وجه رفتار خصمانه را نمی پذیرم.”

سناتور عملگرای ایالت ایلی نوی خاطرنشان کرده است که در صورت نیاز، “به شکلی قاطع و فوری” به حمله احتمالی ایران علیه اسراییل یا هر متحد دیگری واکنش نشان خواهد داد. ولی از نابودی و محو شدن چیزی بر زبان نیاورد…

منبع: فرانس سوار، 22 آوریل 2008

مترجم: علی جواهری