تشکیل جبهه مشترک علیه ایران

نویسنده

برایان مورفی

به دنبال سخنان دو ژنرال با سابقه آمریکائی درباره خطر ایران به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس فرمانده ارشد نیروهای نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، هم پیمانان عرب آمریکا را برای تشکیل جبهه متحدتری در برابر ایران تحت فشار قرار داده است. از نظر واشنگتن، ایران تهدیدی دایم برای منطقه است.

آدمیرال فالون با توجه به ترکیب نظامی منطقه و گستره کشورهای امیر نشین در اطراف خلیج فارس، درخواست خود را از رهبران عرب برای مقابله با بلند پروازی های ایران در گسترش نفوذ خود در منطقه و پیشبرد برنامه های هسته ای اعلام کرده است.

فالون با دقت زیاد از هر گونه بحث و گفتگوی عمومی در خصوص طرح های جنگی احتمالی و یا ایراد تهدیدات مستقیم علیه ایران که در حوزه عملیاتی اوست خودداری می کند. او فرمانده مرکز نظامی ایالات متحده و مسوول نیروهای نظامی در آسیای مرکزی، خاورمیانه و شاخ آفریقا است.

سفر 10 روزه ای که او از روز شنبه از کشور بحرین آغاز کرده، بیشتر با انگیزه آماده سازی رهبران کشورهای خلیج فارس صورت می گیرد، در حالی که از سوی دیگر روز یکشنبه فشارهای مستقیم دیگری بر ایران وارد می شد. وزیر امور خارجه فرانسه، برنارد کوشنر گفت اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند، دنیا باید خود را برای جنگ با آنها آماده کند.

فالون پس از گفتگوهایش با وزیر دفاع بحرین، شیخ خلیفه بن احمد الخلیفه، در مصاحبه ای گفت: “ما به دنبال هم پیمانان جدید از نوع پیمان ناتو نیستیم.”

او گفت اما ایالات متحده خواهان چنان اتحادی است که وقتی ایرانی ها به خلیح فارس نگاه می کنند، شاهد گروهی از کشورهای متحد با عکس العمل یکسان باشد. البته این موضوع آسانی نیست.

بسیار از شیخ نشین های خلیج فارس نظیر بحرین و اجزای امارات متحده عربی ارتباطات گسترده فرهنگی و تجاری با ایران دارند و نگران شهروندان شیعه خود هستند که به ایران وابسته اند.

در ماه مه، محمود احمدی نژاد در حضور مقامات دوبی، قلب اقتصادی امارات متحده، وارد یک جنگ لفظی بی سابقه با آمریکا شد در حالیکه دیک چنی، معاون رییس جمهور ایالات متحده، روز قبلش به امید کاهش نفوذ تهران در منطقه از آنجا دیدار کرده بود.

معذالک نیروهای قوی متعددی همچنان سران خلیج فارس را به سمت واشنگنتن حرکت می دهد.

عربستان سعودی به عنوان قدرت اصلی در خلیج فارس از گسترش نفوذ رقیب منطقه ای خود، یعنی ایران، میان مسلمانان شیعه نگران است. شیعیان اکثریت مردم عراق را تشکیل می دهند و دارای گروه های قابل توجهی در کشورهای با اکثریت سنی هستند.

واشنگتن پیمان نظامی نزدیکی با دوستانش در گستره خلیج فارس دارد: حدود 40 هزار نیروی نظامی ایالات متحده در این منطقه و عمدتا” در کشور کویت به عنوان نقطه کلیدی در نزدیکی عراق مستقر شده و همچنین سرفرماندهی ناوگان پنجم آمریکا در بحرین حضور دارد.

علی الاحمد، مدیر موسسه روابط خلیج فارس در واشنگتن می گوید: “این کشورها می دانند که نمی شود با ایران دشمنی کرد زیرا آنها مجبورند در کنار ایرانی که آنطرف خلیج قرار گرفته زندگی کنند. از طرف دیگر آنها نمی خواهند به پیوندهایشان با ایالات متحده که دارای منافع فراوانی در آنجاست آسیبی برسد. این نقطه بسیار مشکل است.”

فالون حامل این پیام است که حکام خلیج فارس به عنوان نیروی بازدارنده مهم در خط مقدم برای ایران هستند. ایران تمامی حاشیه شمالی خلیج فارس را در اختیار دارد و می تواند برای جریان انتقال تانکرهای نفت از تنگه هرمز یک تهدید حیاتی باشد.

منبع: بوستون گلوب – 19 سپتامبر