سردار قاسمی: بازی بُرد، بُرد اصطلاح لجنی است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» برگزاری همایش خط قرمز دلواپسان

اصول‌گرایان منتقد دولت حسن روحانی،‌ همایش دیگری با عنوان “خط قرمز” در نقد مذاکرات هسته‌ای برگزار کردند؛ همایشی که چند روز پس از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی برگزار و هم‌زمان شد با بیانیه‌ی برخی نمایندگان مجلس درباره رعایت “خط قرمز”های جمهوری‌اسلامی در مذاکرات هسته‌ای.

در این مراسم افرادی نظیر محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان، ابوالفضل زهره‌وند، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، محمدعلی رامین مشاور محمود احمدی‌نژاد، محمدحسن آصفری و محمود نبویان نمایندگان مجلس، حسین کچویان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ناصر نوبری سفیر ایران در شوروی و سعید قاسمی از سرداران سپاه پاسداران حضور داشتند.

این همایش توسط مجموعه‌ای با عنوان “کمیته صیانت از منافع ایران” برگزار شد. مجموعه‌ای که پس از سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل شد. اعضای این مجموعه همان زمان در مسیر بازگشت حسن روحانی تجمع کرده و علیه او شعارهایی سر داده بودند.

پیش از برگزاری این همایش وحید اشتری، سخن‌گوی این مجموعه، گفته بود که “بیش از ۸۰ نفر از اساتید و چهره‌های جبهه فرهنگی انقلاب برای حمایت و حضور در مراسم امروز خط قرمز اعلام آمادگی کرده‌اند که در این میان بیش از ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس نیز وجود دارند”.

اصول‌گرایان منتقد دولت روحانی - که عموما عضو یا نزدیک به جبهه پایداری هستند - پیش از این نیز همایش‌های دیگری در نقد مذاکرات هسته‌ای برگزار کرده بودند. یکی از مشهورترین این همایش‌ها، مراسم “دلواپسیم” بود که واکنش‌های مختلفی را میان نیروهای سیاسی ایجاد کرد.

 

“نه به صنعت هسته‌ای دکوری”!

محمود نبویان، از نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس، از جمله سخن‌رانان این جلسه بود. این نماینده مجلس با اشاره به این‌که “عده‌ای می‌گویند موضوع مذاکرات به تایید مقام معظم رهبری رسیده است و ایشان مذاکرات را تایید کرده‌اند”، گفت: “این در حالی است که آقا فرمودند در جزییات مذاکرات مداخله نمی‌کنم البته خطوط قرمز و حدودی وجود دارد که باید رعایت شود”.

نبویان پیش از این به دلیل سخنانی که در نقد توافق‌نامه ژنو گفته بود، با شکایت شورای عالی امنیت ملی مواجه شده بود. وی همچنین سخنانی از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در نقد توافق ژنو نقل کرده بود. سخنانی که از سوی دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی تایید یا تکذیب نشد.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز ضمن اشاره به خط قرمزهایی که رهبر جمهوری‌اسلامی برای مذاکرات هسته‌ای تعیین کرده، به برخی نقدها نسبت به منتقدان مذاکرات هسته‌ای نیز واکنش نشان داد: “در برخی از سایت‌های زنجیره‌ای به این موضوع اشاره شده بود که افرادی که چنین جلساتی را برگزار می‌کنند، کاسبان تحریم هستند در حالی که اگر سرمایه این جمع را جمع کنید، به اندازه سرمایه یکی از کارخانه‌های آن‌ها نخواهد رسید”.

حسین کچوییان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دیگر سخن‌ران این مراسم بود. وی با اشاره به برخی همایش‌هایی که توسط حامیان دولت روحانی برگزار شده گفت: “افرادی که می‌گویند دل‌آرام و یا دلاوریم، از سر لجاجت و یا بچگانه سخن می‌گویند و برخی ادله دلالت دارد که کسی نمی‌تواند درک درستی از انقلاب اسلامی داشته باشد که اینگونه وارد مذاکرات با دشمنان شود”.

به گفته کچوییان “در بسیاری از موارد مسائلی را تسلیم طرف مقابل کردیم که حتی آنها نمی‌دانستند ما آن دستاوردها را در اختیار داریم که برای پی بردن به این دستاوردها مدت‌ها زمان نیاز داشتند. وقتی در مذاکرات از ابتدا خود را تعلیق می‌کنیم، این سوال پیش می‌آید که طرف مقابل براساس چه تهدید و اهرم فشاری باید با شما همراه شود”.

وی همچنین برگزاری چنین همایش‌هایی را به نفع تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توصیف کرد، زیرا به عقیده‌ی وی “تنها نقطه مثبت در مذاکرات همین جلسات است که تیم مذاکره‌کننده مانند اهرم فشار از آن استفاده کند و بگوید اگر با ما توافق نکنید، افرادی روی کار می‌آیند و حاضر نیستند هیچ امتیازی به شما بدهند”.

سعید قاسمی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، دیگر سخن‌ران این مراسم بود. سخنان قاسمی بیش از دیگر سخن‌رانان وجه انتقادی داشت.

وی شرایط امروز در مذاکرات هسته‌ای و هدف دولت و تیم مذاکره‌کننده را شرایط جنگ هشت ساله میان ایران و عراق و پذیرش قطع‌نامه مقایسه کرد.

وی با اشاره به این‌که “اگر حرف آقا در این قصه درست درنیاید که به این مذاکرات خوشبین نیستم، بایستی با ولی خداحافظی کرد”، گفت: “اگر ولی، ولی است نباید بروید پشت صحنه بگویید، درست است که آقا گفتند ولی ما هم به هرحال حرفی داریم و تحت لوای فرمایشات حضرت آقا کار خودتان را ‌کنید. باید دلواپس و نگران باشیم”.

قاسمی همچنین اصطلاحاتی نظیر “بازی برد - برد” را - که چندین بار توسط روحانی برای توصیف هدف ایران از مذاکرات هسته‌ای از آن استفاده شده - از جمله “اصطلاحات لجن” خواند، چرا که به عقیده‌ی وی “در این بازی قطعا یک طرف برنده است و یک طرف دیگر که همیشه تنها بوده است و مددی نداشته الا خدا، بازنده این قصه خواهد بود”.

وی همچنین با اشاره به این‌که در این سال‌ها “برخی خواص، گیج و کلافه” بوده‌اند، گفت: “وقتی خواص به حرف ولی گوش ندهند. و عوام هم گیج و کلافه باشند می‌شود که یک دفعه فتنه ۸۸ ای رخ بدهد که ۸ ماه کف زمین باشیم”.

قاسمی همچنین در سخنان خود از هاشمی‌رفسنجانی با عنوان طنزآمیز “ایت‌الله خاطره” یاد کرد؛ وی دیدار جک استراو، وزیر امورخارجه اسبق بریتانیا، با خانواده دانشمندان و دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران را نیز “یکی از مسخره‌ترین چیزهایی که امسال شنیدیم و دیدیم” توصیف کرد و گفت: “همه‌ی مفاهیم به لجن کشیده شده است”.

این عضو سپاه پاسداران همچنین به انتقاد از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت که ماه گذشته به دیدار حسن روحانی رفتند. قاسمی گفت: “من بیش از سر بریدن‌های داعشی‌ها از این ناراحت شدم که به دعوت رئیس جمهور همه کاندیداهای ریاست جمهوری -از کندترین‌شان تا تندترین‌شان- آمده بودند و با هم عکس گرفتند. عکسی که بالایش نوشته بود ما همه با هم هستیم و احتمالاً زیرش هم نوشته بود، نترسید، نترسید”.

پس از برگزاری این همایش وب‌سایت الف،‌متعلق به احمد توکلی، درباره منتقدان دولت روحانی نوشت: “اگر دل‌واپسان نیت خیر دارند، باید از از گفتمان خائن، سازشکار و واداده خواندن تیم مذاکره کننده و دولت خارج شوند. اینجاست که حرف آن‌ها بیشتر و بهتر شنیده می‌شود. تغییری که به نظر می‌رسد خود آن‌ها نیز به آن پی برده‌اند”.

 

لزوم رعایت خط قرمزها

به فاصله چند روز پس از برگزاری این همایش، عده‌ای از نمایندگان مجلس نیز بیانیه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ایصادر کردند. این نمایندگان ضمن “حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و تشکر و قدردانی از خدمات آنها”، خطاب به تیم مذاکره‌کننده نوشتند: “همانطور که مقام معظم رهبری صریحا اعلام فرمودند نیاز پیش روی کشور برای تولید سوخت نیروگاه اتمی ۱۹۰ هزار سو می‌باشد. تیم مذاکره کننده از هر توافقی که این میزان را نقض کند یا در آینده موجب اختلاف و فشارهای ۱+۵ باشد، خودداری کند و از هرگونه ابهام‌نویسی خودداری نماید”.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، هفته گذشته در دیداری با مسوولان حکومت، ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده ایران، خط قرمزهای جدیدی را برای مذاکرات ترسیم کرده بود.

به گفته‌ وی در این مذاکرات “طرف مقابل به مرگ گرفته که به تب راضی باشد” و به همین دلیل در این مذاکرات لازم است که دولت و تیم مذاکره‌کننده به “نیاز آینده کشور” توجه داشته باشند.

وی این نیاز را چنین تشریح کرد: “هدف آنها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالیکه به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است”.

بحث تاسیسات هسته‌ای در فردو از دیگر مواردی بود که مورد اشاره آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت: “یکی دیگر از موارد مهم که طرف مقابل تکیه و حساسیت زیادی دارد، حفظ تشکیلاتی است که تخریب آن‌ها برای دشمن امکان پذیر نیست. آن‌ها در مورد تاسیسات فردو می‌گویند، چون این تاسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین باید تعطیل شود که این سخن، خنده‌آور است”.