نگرانی جناح راست ایران از انقلاب اوکراین

نویسنده

» تحلیل لومونداز واکنش ایرانیان به حوادث کیف

برکناری رییس جمهور اوکراین، ویکتور یانوکوویچ، و پیروزی تظاهرکنندگان در اوکراین چندان به مزاج محافظه کاران ایرانی خوش نیامده. مطبوعات نزدیک به جناح تندروی حکومت در صفحات اول خود نوشته اند که پشت بحران اوکراین توطئه ای نهفته است که توسط اروپا و ایالات متحده انجام می شود.

روزنامه فوق محافظه کار کیهان روز سه شنبه ۲۵ فوریه با اشاره به “انقلاب نارنجی” سال ۲۰۰۴ که طی آن دومین دور انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین لغو شد، در تیتر خود نوشت: “بازگشت به روزهای تاریک – نارنجی ها به کمک سازمان سیا به قدرت بازگشتند”. به گفته محافظه کاران ایرانی، آن هم توطئه ای بود ازسوی کشورهای غربی که می خواستند متحدان خود را بر سر قدرت بنشانند.

ازسوی دیگر، روزنامه های نزدیک به اصلاح طلبان و دولت رییس جمهور میانه رو، حسن روحانی، بر موضوع برکناری رییس جمهور یانوکوویچ و آزادی یولیا تیموشنکو، از مخالفان، تأکید ورزیده اند. روزنامه اصلاح طلب اعتماد در تاریخ ۲۳ فوریه نوشت: “آزادی بانوی نارنجی در روز تاریخی کی یف.”

همان روز، روزنامه اعتماد و دیگر روزنامه های اصلاح طلب مصاحبه رییس مجلس ایران، علی لاریجانی، با روزنامه فیگارو را منتشر کردند که در آن به مسأله حصر خانگی دو تن از رهبران مخالفان، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، اشاره می کند.

این شرایط چندان خوشایند محافظه کاران در ایران نبوده و واکنش سریع آنها را به همراه داشته است. مصطفی پورمحمدی، وزیر محافظه کار دادگستری، روز سه شنبه ۲۵ فوریه دراین خصوص گفت: “برخی از روزنامه ها طوری در مورد اوکراین تیتر زده اند که گویی یک رویداد داخلی است. برخلاف کشورهایی مانند اوکراین که گاهی به سوی غرب گرایش دارند و گاهی به سوی شرق، ملت ما دارای همبستگی [اجتماعی] و یک گذشته مشخص است.”

مقامات ایرانی نیز نسبت به عملکرد “این روزنامه هایی که رویدادهای اوکراین را بزرگ جلوه می دهند” و قصد دارند ارتباطی میان آنها و رویدادهای ایران پیدا کنند به انتقاد پرداختند. مصطفی پورمحمدی در ادامه گفت: “ما نباید کشور خود، ملت خود و نظام خود را با اینجاها مقایسه کنیم. نباید امر برایتان مشتبه شود.”

موضوع رویدادهای اوکراین همان قدر حساس است که اعتراضات “جنبش سبز”؛ که پس از انتخاب مجدد و سؤال برانگیز محمود احمدی نژاد سال ۲۰۰۹ در ایران روی داد و محافظه کاران در تشبیه با “انقلاب نارنجی” اوکراین و “کمک آمریکا و دیگر قدرت های جهانی برای پیروزی اش” آن را “انقلاب مخملی” نامیدند.

منبع: لوموند، ۲۶ فوریه