احمدی نژاد در کمین نمایندگی نهاوند

نویسنده
فیروزه متین

» شایعه نامزدی کجرو ترین دولتمرد ایران

شایعه ابراز تمایل محمود احمدی نژاد به بازگشت به عرصه سیاسی و کاندیداتوری در انتخابات مجلس، منجر به تشدید اختلاف ها در طیف محافظه کاران و اظهار نظرهای بی سابقه درباره او شده است.

محمود احمدی نژاد در بین مردم ایران به عنوان فردی که بزرگترین آسیب ها را به سرزمین، تمدن، زیرساخت ها و فرهنگ زده شدیدا مورد اعتراض است و حتی بارها در رسانه های اصلاح طلبان بر لزوم محاکمه وی تاکید شده است. حجم بی سابقه فساد اقتصادی در دوران زمامداری او تا حدی بوده که برخی از اصولگرایان ناچار شده اند از او اعلام برائت کنند. حال اما شایعه بازگشت او به سیاست، می تواند صدمه ای جبران ناپذیر به جناح محافظه کار وارد کند، شایعه ای که اصولگرایان حتی از بازنشر آن به شدت بیمناک اند.

با این حال برخی از سایت های نزدیک به جبهه پایداری از جمله “بولتن نیوز” و “صراط نیوز”، مدام از احتمال کاندیداتوری احمدی نژاد در انتخابات مجلس دم می زنند. خبری که نه اعتدالگرایان و اصلاح طلبان، بلکه محافظه کاران را به شدت وحشت زده کرده است.

روز گذشته و در ادامه موج “شایعه” حضور احمدی نژاد در انتخابات مجلس، سایت “صراط نیوز” در گزارش نخست خود نوشت:“ تا کنون صحبت های مختلفی در خصوص حضور یاران احمدی نژاد در انتخابات سال ۹۴ مجلس مطرح شده تا جایی که حتی خبر تعیین لیست ۱۵۰ نفره کاندیداها در حوزه های انتخابیه مختلف توسط رییس جمهور سابق نیز منتشر شده بود. با این وجود در حالی که حضور شخص احمدی نژاد در انتخابات مجلس هنوز به طور جدی مطرح نشده است، گفته می شود که صحبت های اولیه با او برای نمایندگی مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. محمود احمدی نژاد و هیچ یک از یاران نزدیک او هنوز واکنشی به این اخبار نشان نداده اند.

این گزارش اضافه کرده “بعد از پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، برخی اعتقاد داشتند او در تدارک کاندیداتوری و ورود به مجلس است تا در گام بعد کرسی ریاست پارلمان را نیز تصاحب کند. شهرستان نهاوند در استان همدان از دهم آذرماه ۹۲ با پذیرش استعفای مهدی سنایی از سوی نمایندگان مجلس، بدون نماینده شد. سنایی به دلیل انتصاب به عنوان سفیر ایران در روسیه از نمایندگی کنار رفته بود. با وجود آنکه به نظر می رسید این شهرستان تا انتخابات ۹۴ نماینده ای نخواهد داشت اما بر اساس توافق مجلس و دولت قرار شد انتخابات میان دوره ای مجلس آبان ۹۳ در نهاوند، تفت و میبد برگزار شود”.

مهدی کوچک زاده هم که سایت “بولتن نیوز” او را “مشاور احمدی نژاد” معرفی کرده، در پاسخ به سوال این سایت درباره احتمال حضور احمدی نژاد در انتخابات مجلس گفته است: “یقین دارم کسی مثل او نمی تواند نسبت به سرنوشت کشور و مردم بی تفاوت باشد ولی لزوما حضور در عرصه سیاسی منحصر به نامزدی ریاست جمهوری نیست. او عرصه را ترک نکرده بلکه دوران ریاست جمهوری اش تمام شده و اهل جار و جنجال و دعوا راه انداختن و بازی به هم زدن نیست دهن به دهن شدن با یاوه گویان نیست!”.

اما به غیر از چند عضو جبهه پایداری، دیگر محافظه کاران دل خوشی از احمدی نژاد ندارد و او را عاملی در راستای شکست احتمالی در انتخابات بعدی مجلس می دانند.

انتقاد ها از او تا حدی بالاست که حتی حداد عادل، آنطور که احمد توکلی به مجله “مثلث” گفته از پشیمانی خدا از خلقت احمدی نژاد سخن می گوید.

حداد عادل، پدر همسر مجتبی خامنه ای ست که گفته می شود اصلی ترین حامی محمود احمدی نژاد بوده است و در انتخابات سال ۸۸ نیز مردم او را به دلیل تقلب در انتخابات و بیرون کشیدن نام احمدی نژاد بارها با شعارهای خود مورد انتقاد قرار دادند.

احمد توکلی، آنطور که سایت “الف” گزارش داده، درباره دیدگاه های محافظه کاران در خصوص احمدی نژاد به هفته نامه “مثلث” گفته است: “آقای دکتر حداد عادل یک بار به شوخی گفت،‌خدا احمدی ن‍ژاد را خلق کرد، بعد پشیمان شد و قالب اش را هم شکست! باید فراموش کنید که شخصی مانند احمدی ن‍ژاد وجود داشته و رویه اش چنین بوده یا چنان بوده”.

نبی حبیبی، دبیر کل موتلفه هم از عدم اعتقاد احمدی نژاد به کار حزبی سخن گفته و به “دنیای اقتصاد” می گوید: “آقای احمدی نژاد اوایل دولت نهم در مصاحبه های رسمی گفتند من با تحزب موافق هستم و سعی می کردند اهمیت حزب را نفی نکنند اما به تدریج در برابر احزاب به جز یک تشکلی که با نام رایحه خوش خدمت در اختیار ایشان بود، موضع منفی گرفتند. من هم همان موقع به طنز گفتم که آقای احمدی نژاد با احزاب مخالف نیستند به شرط اینکه رایحه حزب به مشام ایشان خوش بیاید”.

 گفتنی ست چندی پیش سایت “فردانیوز” در گزارشی از فعالیت شدید اطرافیان احمدی نژاد برای بازگشت به قدرت خبر داده و نوشته بود: “حالا در فاصله کمتر از ۲ سالی که تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده، گروه ها و جریان های مختلفی از مدت ها پیش برای کسب موفقیت در این انتخابات فعالیت خود را آغاز کرده اند. در این بین از یک سو اصلاح طلبان هنوز درگیر پیداکردن فردی مطمئن برای سرلیستی در این انتخابات می گردند و خودشان بر این باورند که از بین ناطق نوری و محمد رضا عارف، یکی را به عنوان سرلیست انتخاب خواهند کرد. اما از سوی دیگر اصولگرایان نیز همچون اصلاح طلبان هنوز با یکدیگر به وحدت نرسیدند و حتی ماجرای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز نتوانست آنها را قانع کند که باید از مواضع خود کوتاه آمده و بر حول محور وحدت با یکدیگر به گفتگو بنشینند.

بنا به این گزارش “احمدی نژاد و یارانش در حال تدارک لیستی بلند برای فعالیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. به طوری که شنیده می شود محمود احمدی نژاد در حال تهیه لیست انتخاباتی برای شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ هستند و تاکنون بالغ بر ۱۵۰ نفر برای لیست تهران در نظر گرفته شده و قرار بر این است که این لیست را به صورت مرحله به مرحله پالایش کنند تا به تعداد نمایندگان مورد نظر برای لیست که ۳۰نفر است، برسند”.