تکذیب ارسال جنگنده به عراق

نویسنده
اینفورماسیون

» گزارش اینفورماسیون واکنش تهران به یک خبر

وزارت خارجه ایران امروز اظهار داشت که کشورش هرگز هواپیماهای جنگنده سوخو به عراق ارسال نکرده، ولی خاطرنشان ساخت که اگر دولت عراق چنین خواسته ای در آینده داشته باشد، ایران به آن پاسخ مثبت خواهد داد.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه، در مصاحبه ای با شبکه عربی “العالم” دراین خصوص گفت: “مسؤولان عراقی هنوز از ایران نخواسته اند که تسلیحات برای آنها ارسال کند. ولی اگر چنین خواسته ای داشته باشند، ما به شکلی مثبت آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.”

معاون نخست وزیر خارجه همچنین حضور فرمانده سپاه قدس، ژنرال قاسم سلیمانی، در عراق و کمک رسانی او به درگیری های دولتی علیه اسلام گرایان را تکذیب کرد.

او همچنین افزود: “اطلاعاتی که نشان می دهد ژنرال سلیمانی در عراق است، از طرف ما مورد تأیید نیستند و آنها را رد می کنیم.”

با این حال، عبداللهیان پذیرفت که تهران “مشاوره برای انجام حملات علیه تروریست ها” را به مسؤولان عراقی انجام می دهد و خاطرنشان ساخت که این اقدامات “ازطریق کانال های دیپلماتیک انجام می شود”.

تکذیب حضور نیروهای ایرانی در عراق با آنچه ازسوی خبرگزاری دولتی ایرنا در روز پنج شنبه منتشر شد مغایرت دارد. این خبرگزاری نوشته بود که یک خلبان ایرانی در شمال این کشور کشته شده.

او در نزدیکی سامرا در شمال عراق “برای دفاع از زیارتگاه های شیعه” مبارزه می کرده. این سرباز روز پنج شنبه در شهر شیراز به خاک سپرده شد.

خبرگزاری ایرنا جدا از چگونگی کشته شدن او، مشخص نکرده که آیا او با دیگر نیروهای ایرانی در آنجا حضور داشته یا خیر.

 این اولین قربانی نظامی ایرانی است که مرگ اش در عراق به طور رسمی به تأیید رسیده.

روز گذشته مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بار دیگر از حمایت جمهوری اسلامی از وحدت و تمامیت ارضی عراق که در معرض خطر تجزیه میان شیعیان، سنی ها و کردها قرار گرفته سخن گفت.

درگیری های عراق از چند هفته پیش با تسخیر مناطق وسیعی در شمال عراق، ازجمله شهرهای موصل و تیکریت، توسط دولت اسلامی، ابعاد جدیدی به خود گرفته است. این درحالی است که جهادگرایان سنی اخیراً اعلام خلافت اسلامی کرده اند؛ خلافتی که از حلب در سوریه آغاز و تا استان دیالا در شرق عراق و نزدیکی مرز ایران پیش می رود.

منبع: اینفورماسیون، ۷ ژوئیه