محل تولید تجهیزات پهپاد بمباران شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» برخورد اسراییل و جمهوری اسلامی در سودان؟

در پی انفجار یک کارخانه مهمات در سودان و انتشار اخباری درباره دست داشتن اسراییل در این انفجارها، برخی رسانه‌های اسراییلی خبر داده‌اند که کارخانه بمباران شده، متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بوده و در آن تجهیزات مختلف پهپاد، برای حزب‌الله لبنان تولید می‌شده است.

مقام‌های اسراییلی تاکنون به طور رسمی مسوولیت این حمله را قبول نکرده‌، اما از سودان به عنوان یکی از هم‌پیمانان اصلی جمهوری اسلامی نام برده‌اند. از جمله سیلوان شالوم، معاون نخست وزیراسرائیل، گفته است که سودان پیشینه‌ای طولانی در انتقال جنگ‌افزار برای هم‌پیمانان ایران در منطقه دارد و بسیاری از سلاح‌هایی که به حماس رسیده از سودان ارسال شده است. این در حالیست که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در پاسخ به سئوالی پیرامون حمله اسراییل به سودان گفته بود: “چیزی برای گفتن نداریم”. خبرگزاری فرانسه در این زمینه نوشته بود که “ایران و سودان در کارخانه یادشده جنگ افزار برای تحویل به همپیمانان ایران در منطقه مونتاژ می کرده‌اند”. این کارخانه که در سال ۱۹۹۶ گشایش یافت، یکی از دو مجتمع مهم صنایع نظامی سودان است. مخالفان دولت سودان می‌گویند که این کارخانه، از سوی سپاه قدس ایجاد شده است. مقام‌های اسراییلی می‌گویند که کاروان‌های قاچاق جنگ‌افزار از سودان و سپس مصر به نیروهای حماس در غزه می‌رسید.

اما روزنامه یدیعوت آحرونوت، نوشته در این کارخانه، تجهیزات مختلف پهپاد، برای حزب‌الله لبنان تولید می‌شده است. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از “یک دیپلمات غربی” این احتمال را مطرح کرده بود که کارگاه منهدم شده محل مونتاژ قطعات پهپادهایی بوده است که از صنایع نظامی ایران می‌رسیده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است که حمله هوایی اسرائیل به سودان یقینا از طریق حریم هوایی یکی از دو کشور مصر یا عربستان سعودی انجام شده و بدون همکاری یک یا هر دو کشور، اسرائیل نمی توانست این حمله را انجام دهد.

از سوی دیگر روزنامه مصری الشروق روز شنبه مدعی شد دولت اسرائیل پس از حمله، مصر را به طور اصولی در جریان این امر قرار داد تا مصر را نیز ناچار کند که در تلاش خود در مهار کاروان های قاچاق جنگ افزار از سودان به غزه از راه مناطق بادیه نشین مصری، قاطعیت بیشتری نشان دهد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که اسرائیل ماه گذشته نیز عملیات بمباران وسیعی علیه سودان داشته و دویست تن جنگ‌افزار، از جمله راکت‌های بسیاری را که قرار بوده به دست تشکل‌های مسلح در غزه برسد منهدم کرده است. در سال ۲۰۰۹ نیز اسرائیل مسئول حمله‌ای هوایی به یک کاروان در شمال شرق سودان معرفی شده بود. در سال ۹۸ نیز آمریکا کارخانه‌ای را که گفته می‌شد در سودان با القاعده مرتبط بود، بمباران کرد.

این حمله از سوی اسراییل از آن جهت اهمیت دارد که اسراییل در ماه‌های گذشته چندین بار جمهوری‌اسلامی را تهدید کرده است که تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران خواهد کرد. این مساله با واکنش بسیاری از مقام‌های کشورهای غربی مواجه شده و آن‌ها اسراییل را از این کار منع کرده‌اند. گرچه مقام‌های نظامی جمهوری‌اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که در صورت حمله اسراییل به ایران واکنش سختی نشان خواهند داد و این حملات را همواره بلوف اسراییل می‌خواندند، اما حمله اخیر می‌تواند باعث نگرانی بیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی شود.

جمهوری اسلامی پیش از این روابط دوستانه‌ای با سودان برقرار کرده وعده داده بود که در عرصه بهره‌برداری از منابع نفت به این کشور کمک خواهد کرد. همان زمان محمود احمدی‌نژاد از سودان به عنوان کشوری نام برده بود که هم چون ایران “قربانی زورگویی قدرت‌های بزرگ و دشمنان بشریت” بوده است.