گناه انتخاب احمدی نژاد گردن مردم افتاد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تلاش نماینده خامنه ای برای تبرئه او

درحالی که تا چندی پیش رهبر جمهوری اسلامی و همچنین منصوبانش دولت محمود احمدی نژاد را “دولت موعود” و “بهترین دولت بعد از انقلاب” معرفی می کردند با قرار گرفتن کشور در شرایط دشوار اقتصادی، سیاسی و گسترش نارضایتی های مردمی و با ادامه دار شدن اختلافات محمود احمدی نژاد با آیت الله خامنه ای و نهادهای زیر مجموعه اش، نظرشان را تغییر داده و در عین حال که حاضر به پذیرش اشتباه خود در به قدرت رساندن وی نیستند در صدد تبرئه و توجیه عملکرد خود و حمایت های بی اندازه از وی بر آمده اند.

در این راستا حجت الاسلام علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران در گفت و گویی با روزنامه اعتماد درباره حمایت های خود و این نهاد نظامی از محمود احمدی نژاد با تاکید چندباره بر اینکه “ما که علم غیب نداشتیم” گفت: “ما تا مادامی که آقای احمدی‌نژاد در قالب استانداردها و شرایطی که مقبول نظام بود حرکت می‌کرد تاییدش می‌کردیم.”

وی هرچند تاکید کرده که حمایت افرادی مثل خودش را “انکار نمی کند” اما حمایت های آیت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد در دودوره انتخابات ریاست جمهوری نهم و دهم را منکر شده و تاکید کرده است که “رهبری نسبت به شعارهای آقای احمدی‌نژاد نظر مثبت داشتند وگرنه این‌طور نبود که ایشان از آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کنند.”

علی سعیدی همچنین در ادامه ادعاهای خود تقصیر به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد را متوجه «مردم» کرده و افزوده: “متاسفانه ما افراد غیرانتصابی را هم به رهبری مربوط می‌کنیم. یعنی ایرادات آن افرادی را هم که مردم انتخاب کرده‌اند متاسفانه به رهبری نسبت می‌دهیم.”

او در همین بخش از گفت و گوی خود درعین حال تاکید کرده است که “افرادی هستند که وقتی می‌بینند یک مقدار رای پشت او قرار گرفته است تصور می‌کنند که رای‌شان استقلالی بوده است. این افراد وقتی مقداری رای را برای خود می‌بینند فکر می‌کنند مشروعیت‌شان از آرای مردم است در حالی که این ولی فقیه است که رای مردم را تنفیذ و رییس‌جمهور را منصوب می‌کند. اگر این تنفیذ و نصب نباشد، در مشروعیت رییس‌جمهور نقص به وجود می‌آید.”

نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه همچنین اضافه کرده که “اشکال کار اینجا است که روسای جمهور نقش و جایگاه خود را با رهبری نظام اشتباه می‌گیرند. هم تئوریسین می‌شوند و هم فراتر از اختیارات خود را در قدرت اعمال می‌کنند. در حالی که نظام دارای تفکیک قوا است. سه قوه زیرنظر رهبری است و رییس‌جمهور حاکم علی‌الاطلاق نیست. ولی فقیه باید اعمال ولایت کند و اگر این کار را انجام نداد دیگر معنای آن ولایت فقیه نیست آقایان می‌آیند می‌بینند که رییس‌جمهوری خیلی زیبا و شیرین است و به همین خاطر برای دوره‌های بعدی برنامه‌ریزی می‌کنند.”

وی در این گفت و گو همچنین در صدد تبرئه رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران برای حمایت از محمود احمدی نژاد برآمده و مدعی شده است: “به هر حال ما که علم غیب نداشتیم تا بدانیم در ذهن آقای احمدی‌نژاد چه می‌گذرد و در آینده ایشان می‌خواهد چه کار کند. اصلا خود این مساله اعتماد به رای مردم است. نمی‌شود که بگوییم رای مردم برای آقای خاتمی معتبر و برای آقای احمدی‌نژاد غیرمعتبر است. ما نباید این نگاه دوگانه را داشته باشیم. رای مردم معتبر است.”

حجت الاسلام علی سعیدی فراتر رفته و تلویحا به قدرت رسیدن مردم را از روی اشتباه و “فهم” مردم دانسته و مدعی شده است که “امام و رهبری خیلی روی رای مردم حساب باز می‌کردند و معتقد بودند که خود مردم باید بفهمند.”

انتشار این اظهارات و انعکاس گسترده آن در رسانه ها درحالی بود که نماینده رهبرجمهوری اسلامی روز گذشته در گفت وگوی دیگری که با خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیز انجام داد با اشاره به اظهارات آیت الله خامنه ای در سفر به استان خراسان شمالی و تاکید وی درباره پذیرفتن اشتباه از سوی قوای سه گانه گفت: “مسئولین بلند پایه کشور باید این شجاعت را داشته باشند و به جای پیدا کردن مقصر و دامن زدن به حاشیه ها از مردم عذرخواهی کنند.”

وی همچنین تاکید کرد: “وقتی هرکس با موانع و مشکلات روبه رو می شود نباید به دنبال مقصر بگردد بخصوص اگر از جایگاهی در نظام سیاسی برخوردار باشد،چرا که در این صورت زمینه تنش و اختلاف بوجود می آید و این به هیچ وجه به صلاح مسئولین و نظام اسلامی نیست.

 

تصمیم با توجه به تناسب وضعیت

با این تغییر مواضع و تایید تلویحی اشتباه از سوی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران هرچند که با مقصر جلوه دادن “مردم” و توجیه عملکرد خودی ها صورت گرفته است، به نظر می رسد این موضوع حاکی از چرخش و به سر آمدن صبر سپاه پاسداران و رهبر جمهوری اسلامی در مقابل رییس دولت باشد.

اظهارات اخیر سعیدی در حالی است که نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه ۹ اردیبهشت ماه سال گذشته پس از ماجرای عزل وزیر اطلاعات از سوی احمدی نژاد، ابقای حیدر مصلحی از سوی رهبر جمهوری اسلامی و سپس قهر ۱۱ روزه رییس دولت نیز در گفت و گویی با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران به صراحت به موضوع انتخابات و رای به دولت احمدی نژاد اشاره کرده و هشدارهایی داده بود.

علی سعیدی تاکید کرده بود که “رأی مردم به آقای رییس‌جمهور به واسطه همراهی با ولایت بود و ما همواره یکی از علاقمندان به آقای احمدی‌نژاد هستیم که «در هر دو دوره نیز به ایشان رای دادیم»؛ اما جایی هم که احساس وظیفه کردیم به ایشان نکاتی را گفتیم که از سر دلسوزی بوده است و حتما ایشان در آینده نیز همان محبوبیت و جایگاه را با تبعیت از ولایت خواهند داشت.”

وی همچنین در جملاتی که حاوی پیام های معناداری بود تصریح کرده بود که “میزان اعتماد به افراد باید دارای حد و مرز باشد. اعتماد مطلق به افراد نه با عقل سازگاری دارد و نه با منطق. عقلا، پیشکسوتان و کسانی که محبوبیتی در جامعه دارند باید بداند که اینها یک سرمایه بزرگی است که مردم به آنها تفویض کرده‌اند و بخش عمده‌ای از این حمایت‌ها نیز به خاطر پشتیبانی‌های رهبری است که باید قدردان این نعمت بود نه اینکه آن را در معرض خطر قرار داد.”

مجتبی ذوالنور جانشین وقت حجت الاسلام علی سعیدی در سپاه نیز در همین ایام طی نشستی تحت عنوان “سیاست روحانی” در شهر قم تاکید کرده بود که “به آقای احمدی نژاد ایراد داریم که ایراد هایی اساسی هم هست و جزئی نیست اما باید در این زمینه مشی و رفتار خود را با رهبر معظم انقلاب بسنجیم.”

وی در توضیح این گفته با اشاره به اظهارات آیت الله خامنه ای در دیدار با “مردم فارس” که ۳ اردیبهشت ماه ۹۰ صورت گرفت افزوده بود: “البته مقام معظم رهبری همواره از همه دولت ها حمایت کرده اند، اما در سخنرانی های اخیرشان آقا فرمودند فرد برای ما ملاک نیست، اعمال فرد، کردار فرد، رفتار فرد و عملکرد فرد، برای ما ملاک است؛ حضرت امام هم از بنی صدر حمایت می کرد.”

این اشاره جانشین علی سعیدی در سپاه در حالی بود که آیت الله خامنه ای در اظهارات خود طی جملات معناداری با اشاره به اتفاقات و اختلافات اخیر بر سر عزل و ابقای وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه “دشمنان خوشحال شده اند و می گویند در نظام جمهوری اسلامی شکاف ایجاد شده و حکومت دوگانه شده است” گفته بود: “ببینید چطور مثل گرگ در کمین نشسته‌اند که یک بهانه‌ای پیدا کنند، هر جور میتوانند، حمله کنند. میدانند که دولت مشغول تلاش و فعالیت و خدمت است. خب، واقعاً در کشور دارد خدمت انجام میگیرد. هر جا خدمت باشد، هم مردم طرفدار هستند، هم رهبری طرفدار است. ما که راجع به شخص قضاوت نمیکنیم؛ ما کار را، خط را، جهتگیری را ملاک و معیار قرار میدهیم.”

مجتبی ذوالنور همچنین تاکید کرده بود که “قهر و اخم و ناز و شروط و این ها، با ولایت مداری خیلی فاصله دارد؛ نه رییس جمهور خداست، نه پیامبر و امام معصوم و نه ولی فقیه است، تا در مسیر و نزدیک به مسیر حرکت می کند به همان تناسب حمایت می شود و اگر کج رفت، مسیر جدا می شود.”

وی که در جریان انتخابات مجلس اعلام بازنشستگی کرد اما در رسانه ها حضوری پررنگ علیه دولت احمدی نژاد داشت تاکید کرده بود که “انقلاب، نظام و رهبری با کسی عهد اخوت ندارد، ملاک و شاخص ولایت است.”

او همچنین خطاب به حاضران (روحانیون و جمعی از اعضای سپاه) از تغییر در روش حکومت و سپاه در حمایت از احمدی نژاد خبر داده و تصریح کرده بود که “ممکن است کسی تا آخر راه را درست برود و کسی هم وسط راه مسیر خود را کج کرده و از راه اصلی خارج شود، بنابراین ما حال فعلی افراد را می بینیم. اگر کسی تا دیروز خوب عمل می کرد، دستش درد نکند، اما اگر کسی که هنوز گازی به ماشین خود نداده و مسیرش را مشخص نکرده که نباید به او اطمینان کرد؛ لذا ما باید مصالح کل را ببینیم و به «تناسب وضعیت» تصمیم بگیریم و عمل کنیم.”

میرحسین موسوی از کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات که هم اکنون در بازداشت به سر می برد یک روز پیش از برگزاری انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ در نامه ای به آیت الله خامنه ای نسبت به “طرفداری اعضای شورای نگهبان از کاندیدای خاص(احمدی نژاد)، “عملکرد جانبدارانه وزارت کشور”، “دخالت فرماندهان سپاه و بسیج” و همچنین “بهره گیری از امکانات دولتی برای دخالت در انتخابات” هشدار داده بود اما آیت الله خامنه ای در پاسخ به همه این موارد سکوت کرد.

موسوی که در کنار مهدی کروبی طی دوسال گذشته همچنان بر مواضع خود مبنی بر وقوع تقلب و دخالت در انتخابات ۸۸ ایستاده، پس از اعلام نتیجه انتخابات نیز در اولین بیانیه خود خطاب به ملت به این مساله اعتراض و اعلام کرد که “نتایجی که برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد بهت آور است، مردمی که در صفهای طولانی اخذ رای شاهد ترکیب آرا بودند و خود می دانند که به چه کسی رای داده اند با حیرت تمام به شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سیما نگاه می کنند.”