خشنودی سردار صفوی از شکست تروریستهای سوری

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با حمله شیمیایی مرگبار اسد به مخالفان

در شرایطی که دستیار عالی رهبر جمهوری اسلامی به دفاع از دولت بشار اسد و دخالت نظامی شبه نظامیان شیعه در جنگ داخلی سوریه پرداخته، خبرهای تایید نشده حاکی از قتل عام بزرگ مخالفان سوری توسط سلاح های شیمیایی ارتش سوریه است. همزمان یک مستند ساز ایرانی و دولتی که برای ساخت فیلمی از “پیروزی های حامیان اسد” به سوریه سفر کرده بود به قتل رسیده است.

دیروز سردار یحیی رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران برای دانشجویان بسیجی کرمان 4 دلیل برای حمایت تهران از رژیم بعث سوریه ارائه کرد: “تبریک به حضرت امام به خاطر پیروزی انقلاب، حمایت سیاسی از جمهوری اسلامی در جنگ با عراق، حمایت از تهران و حزب الله پس از مرگ حافظ اسد (پدر بشار اسد) و مقابله بر علیه صهیونیست ها. “

سردار صفوی،دستیار و مشاور عالی آیت الله خامنه ای است و مواضعش می تواند بازتاب دهنده دیدگاه های نظام در خصوص بحران سوریه باشد. وی برای آنکه حمایت مالی و لجستیکی تهران از دمشق را توجیه کند به “جذب مزدور” از سوی برخی کشورهای عربی و اروپایی برای نبرد در سوریه اشاره کرده و افزوده است: “حقوق، آموزش، سلاح و تجهیزات خوبی هم به آنها می‌دهند که تامین کننده آن، این کشورهای عربی هستند. این کشورها حدود 40 هزار نیروی مزدور را از طریق سه مرز لبنان، اردن و ترکیه به داخل سوریه فرستادند. نیروهایی که القاعده توسط قطر و عربستان در جنگ افغانستان آموزش داده بودند. “

29 ماه از آغاز بحران در سوریه می گذرد، در ماه های نخستین شهروندان معترض سوریه همزمان با وزیدن نسیم بهار عرب به خیابان های درعا و حمص آمدند و با تظاهرات مسالمت آمیز خواستار برکناری بشار اسد شدند. حتی در آن زمان نیز با اینکه هنوز هیچ قوای شبه نظامی در صف مخالفان سوریه وجود نداشت، تهران باز هم از سرکوب بی رحمانه شهروندان و مشت آهنین ارتش بشار اسد علیه تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می کرد. آیت الله خامنه ای جنبش شهروندان سوری را “انحرافی” خوانده بود.

 

حزب الله تروریست ها را شکست داد

سردار رحیم صفوی که از روزهای نخست همچون دیگر مقامات نظام طرفدار سرسخت ماندن بشار به هر قیمتی بود، حالا به تعریف و تمجید از حزب الله پرداخته و نقش شبه نظامیان شیعه لبنان در عقب راندن مخالفان اسد را چنین توصیف کرده است: “بشار اسد و ارتش سوریه سه سال است که با آنها می‌جنگد و هم اکنون تروریست ها تقریبا از نظر نظامی شکست خورده و اکثر مناطق را از دست داده‌اند. مزدورها را به طرابلس لبنان می‌آوردند و از منطقه سنی‌نشین به سوریه می‌بردند. این منطقه را حزب‌الله لبنان بست و نیروهای نظامی‌اش را هم وارد عمل کرد چون آنها با موشک لبنان را زدند. “

اشاره فرمانده پیشین سپاه به نبردهای دو ماه پیش است. اوایل ماه خرداد، زمانی که جبهه اصلی درگیری ها میان کشورهای حامی شورشیان و دولت های پشتیبان بشار اسد، شهر القیصر سوریه بود، گفته شد حزب الله لبنان حدود ۱۷۰۰ تن از نیروهایش را درگیر فتح شهر القُصیر در سوریه کرده است. سید حسن نصرالله در توجیه مداخله افرادش در این درگیری گفته است: “حزب الله لبنان نمی تواند در قبال سرنوشت بشار اسد دست روی دست گذاشته و نظاره‌گر منفعل اوضاع و وقایع باشد.”

دخالت نظامی آشکار حزب الله لبنان در نبرد القصیر باعث شد تا اتحادیه اروپا شاخه نظامی این سازمان را در لیست کشورهای تروریستی قرار دهد. رهبر حزب الله آیت الله خامنه ای را “امام خامنه ای” می خواند و به باور ناظران دخالت نظامی این سازمان در سوریه با چراغ سبز مستقیم تهران انجام شده است.

سردار صفوی خشنود از این پیروزی حالا می گوید: “هم اکنون نیروهای مزدور و تروریست در سوریه از نظر نظامی شکست‌های سختی خورده‌اند. “

 

دوباره قتل عام، با سلاح شیمیایی

این در حالی است که دیروز مخالفان بشار اسد بار دیگر اعلام کردند ارتش سوریه برای نابودی آنان متوسل به “سلاح شیمیایی” شده است. دو گروه مخالف گفته اند که نظامیان بشار اسد با پرتاب “راکد های آغشته با گازهای سمی” اقدام به قتل عام 650 نفر کرده اند. در لندن نیز گروه دیده بان حقوق بشر سوریه با تایید “شدید” بودن این حملات، هدف آن را محلات زَمَلکا، عَربین، و عین تَرما در شرق دمشق عنوان کرده است.

علی اکبر صالحی وزیر خارجه دولت احمدی نژاد سال گذشته گفته بود استفاده از سلاح شیمیایی در نبرد سوریه “خط قرمز نظام” است، اما چندین بار استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایی ظاهرا هنوز عبور از این خط قرمز محسوب نشده است.

پیشتر علی لاریجانی رئیس پارلمان اصولگرایان اما تصریح کرده بود که تهران در “هر شرایطی” کنار سوریه باقی خواهد ماند.

انتظار می رود در صورت تایید این حملات شیمیایی مرگبار توسط نهاد های بین المللی، فشارهای بین المللی از سوی غرب برای محکومیت بشار اسد و متحدانش افزایش پیدا کند، گرچه بعید به نظر می آید با وجود متحدانی همچون روسیه و جمهوری اسلامی و تا حدی چین، بشار اسد ترسی از این فشار ها به دل راه دهد.

 

قتل مستندساز دولتی

اما مرگ ها در سوریه تنها مختص به سوری ها نیست، دیروز همچنین خبر کشته شدن یک “مستند ساز ایرانی” نیز توسط رسانه های داخلی منتشر شد. هادی باغبانی فیلمساز کشته شده البته ظاهرا به طور “مستقل” به دمشق سفر نکرده و در راستای پروژه تبلیغاتی نظام به نفع رژیم سوریه مستند سازی در دمشق را انتخاب کرده بود. مرتضی شعبانی یکی از همکاران وی به خبرگزاری فارس گفته وی قصد ساخت فیلم مستندی از پیروزی های اخیر نیروهای حزب بعث را داشته اما روز دوشنبه در کمین “ تکفیری ها و سلفی ها” گرفتار آمده است.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه، دیروز بدون اشاره به اینکه چرا جمهوری اسلامی صرفا برای تبلیغ آنچه پیروزی های اسد می خواند، حاضر شده است جان یک مستند ساز دولتی را به خطر بیندازد، مسئولیت کشته شدن باغبان را بر عهده کشورهایی دانست که اقدام به ارسال پول و سلاح برای گروه‌های مسلح سوری می‌کنند.