خطاب مشاور سیاست خارجی رهبر به غرب

نویسنده

» گزارش فیلی از سخنان مشاور رهبر

مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید انتخاب حسن روحانی میانه‌رو به عنوان رئیس‌جمهور ایران به قدرت‌های غربی فرصتی می‌دهد تا با ایران بر سر برنامه هسته‌ای به توافق برسند، اما تهران به هیچ عنوان یک بار دیگر فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درنمی‌آورد. علی ا‌کبر ولایتی که مشاور رهبر در مسایل کلیدی از جمله مسئله هسته‌ای است به آسوشیتد پرس گفت، قدم اول را باید غرب به سمت ایران بردارد اما وعده داد که ایران با زبان متفاوتی نسبت به لحن تند مقام پیشین، محمود احمدی‌نژاد، پاسخ خواهد داد.

انتخاب روحانی این امید را زنده کرده که ممکن است بتوان بر سر برنامه هسته‌ای با کشورهای غربی به توافق رسید. تهران اصرار دارد برنامه‌اش کاملا صلح‌آمیز است اما آمریکا و متحدانش اعتقاد دارند هدف از این برنامه‌ها کسب توانایی برای ساخت سلاح هسته‌ای است. روحانی که پیروزی قاطعی در انتخابات 14 ژوئن داشت وعده داده که سیاست اعتدال را پیش بگیرد و تنش با جهان خارج را کاهش دهد و گفته رای ایرانی‌ها به تغییر بوده است.

احمدی‌نژاد قطعنامه‌های سازمان ملل را کاغذ‌پاره می‌خواند و آن‌ها را با دستمال مصرف شده مقایسه می‌کرد و سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای نیز موضع تندروها را دنبال می‌کرد. چهار دور مذاکرات در سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

گفته‌های ولایتی، که از معتمدان رهبر ایران است نشان دهنده این است که بالاترین مقام کشور از نرم شدن ادبیات و استفاده از دیپلماسی حمایت می‌کند. ولایتی همچنین اشاره کرد که رهبری در مذاکرات دوجانبه با کشورهای غربی –ـ از جمله آمریکا ـ– پتانسیلی برای پیشروی می‌بیند، و این مسئله‌ای بود که رهبر قبلا به آن تمایلی نشان نمی‌داد.

ولایتی به آسوشیتد پرس گفت انتخاب روحانی “می‌تواند آزمایش حسن نیت کشورهای غربی باشد.” آنها باید از این فرصت استفاده کنند.

او اشاره‌ای به این موضوع نکرد که آن‌ها چگونه باید این کار را بکنند اما گفت که ایران بیشتر پاسخگو خواهد بود. ولایتی گفت: “من فکر نمی‌کنم تکرار ادبیاتی که قبلا داشتیم مفید باشد. ما باید با زبان متفاوتی حرف بزنیم. همان هدف ولی با زبان متفاوت.”

منبع: فیلی - 20 اوت 2013