برنامه مصباح‌یزدی و احمدی‌نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در میان تاییدها و تکذیب‌ها

هم‌زمان با انتشار اخباری درباره برنامه‌های محمود احمدی‌نژاد و محمدتقی مصباح‌یزدی برای انتخابات مجلس دهم، خبر برگزاری ضیافتی با دعوت احمدی‌نژاد وبا حضور نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس تکذیب شد.

انتشار این خبر و تکذیب آن، پس از آن به مطبوعات راه یافت که طی هفته‌های گذشته اخبار گوناگونی پیرامون احمدی‌نژاد منتشر شده است: از اعلام تعطیلی دانشگاه ایرانیان تا سخنان وی در جمع هوادارانش درباره آغاز فعالیت‌های این دانشگاه و از انتشار جزییاتی پیرامون دیدار وی با سیدحسن خمینی تا تصمیم‌هایی که برخی نزدیکان او برای حضور در انتخابات گرفته‌اند.

روز گذشته وب‌سایت پیام‌نو نوشت که برخی نمایندگان عضو جبهه پایداری “نیروهای وابسته به این جریان یا نیروهای نزدیک به این جریان را به ضیافت شام محمود احمدی‌نژاد دعوت می‌کردند”. مسعود حیدری، مدیرعامل سابق خبرگزاری ایران - ایلنا - مدیرمسوولی وب‌سایت پیام‌نو را به عهده دارد.

این وب‌سایت در خبر خود به نقل از “یک نماینده اصول‌گرا” نوشت که “به دلیل فقدان چهره مناسب و رای‌آور؛ میزان گرایش به احمدی‌نژاد در جریان اصول‌گرا افزایش یافته است”.

این خبر اما پس از چند ساعت با تکذیب برخی نمایندگان مجلس مواجه شد. فاطمه آلیا، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس، درباره این ضیافت به ایسنا گفت که چنین خبری صحت ندارد و مصداق “خبرسازی” است و به نظر می‌رسد “عده‌ای می‌خواهند حساسیت جامعه نسبت به چنین خبرهایی را بسنجند”.

پیش از این محمدناصر سقای بی‌ریا، سخن‌گوی جبهه پایداری، در یک نشست خبری، در پاسخ به سوالی پیرامون حضور احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس دهم و امکان حمایت جبهه پایداری از وی،‌گفته بود که “آقای احمدی‌نژاد دیگر صلاحیت ندارد” و به همین دلیل جبهه پایداری “از وی هیچ حمایتی نمی‌کند”.

وب‌سایت جماران - نزدیک به اصلاح‌طلبان و متعلق به بیت آیت‌الله خمینی - درباره این خبر نوشت: “طی ماه‌های اخیر، تیم احمدی‌نژاد و «جبهه پایداری» فعالیت‌های رسانه‌ای خود را نیز توسعه داده‌اند و به‌جز سایت خبری «دولت‌بهار» و مجله «رمز عبور» که توسط تیم احمدی‌نژاد اداره می‌شود، زمزمه‌های تاسیس رادیو «هما» نیز با محوریت تیم حامیان احمدی‌نژاد مطرح شده بود که البته این خبر از سوی رییس سازمان صداوسیما تکذیب شد. حضور همزمان برخی از مسوولان دولت احمدی‌نژاد و همچنین نزدیکان سعید جلیلی و جبهه پایداری در جلساتی نظیر «دلواپسیم» گمانه‌زنی‌ها در مورد ائتلاف این طیف‌ها با یکدیگر برای انتخابات مجلس دهم و همچنین انتخابات آتی ریاست‌جمهوری را افزایش داده است”.

جبهه پایداری در آستانه انتخابات نهم مجلس و با حضور نزدیکان سابق احمدی‌نژاد تشکیل شد. این جبهه متشکل از افرادی چون غلام‌حسین الهام، کامران باقری لنکرانی، غلام‌حسین الهام، مهرداد بذرپاش، مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، کوثری و روح‌الله حسینیان است.

جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم حاضر به ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان نشد و لیستی جداگانه برای انتخابات ارائه کرد. در انتخابات ریاست مجلس نیز از غلام‌علی حدادعادل در مقابل علی لاریجانی حمایت کرد و حاضر به حمایت از رییس مجلس هشتم نشد.

جبهه پایداری در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم نیز حامی سعید جلیلی بود. این حمایت از جلیلی، با انتقاد دیگر اصول‌گرایان مواجه شد و آن‌ها عمل‌کرد جبهه پایداری و محمدتقی مصباح‌یزدی - پدر معنوی این جبهه - را باعث انشقاق در اصول‌گرایان دانسته بودند.

دو هفته پیش محمدحسین صفارهرندی، وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد، گفته بود که احمدی‌نژاد و اطرافیانش هنوز فعالیت سیاسی را کنار نگذاشته‌اند و انتخابات مجلس دهم ممکن است “خیز اول آن‌ها” برای حضور مجدد در عرصه سیاسی باشد.

برخی سخنان اطرافیان محمود احمدی‌نژاد نیز به این تصورها دامن زده است. از آن جمله عبدالرضا داوری - از نزدیکان احمدی‌نژاد - ماه گذشته در صفحه توییتر خود خطاب به حسن روحانی ـ به انگلیسی ـ نوشته بود: “اقای روحانی عزیز، به امید خدا شما دولت دوازدهم را به دکتر ما تحویل خواهید داد. ما تنها باید ۱۱۱۰ روز منتظر بمانیم”.

علی‌اکبر جوان‌فکر، مشاور احمدی‌نژاد نیز، گفته بود که “مردم خواهان بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت هستند”، زیرا پس از روی کار آمدن روحانی “ناکارآمدی و ناتوانی آشکار دولت یازدهم در اداره امور کشور با وجود همکاری و همراهی همه دستگاه‌ها” دیده‌اند.

احمدی‌نژاد خود اما تاکنون چندین بار امکان بازگشت خود به عرصه سیاسی را منتفی دانسته و گفته است که برنامه‌ای برای بازگشت مجدد به عرصه سیاسی ندارد.

اصول‌گرایان معتقدند که احمدی‌نژاد تا زمانی که از اسفندیار رحیم‌مشایی فاصله نگیرد، امکان حضور در عرصه سیاست را نخواهد داشت. برخی معتقدند دلیل سکوت یک سال گذشته مشایی نیز همین مساله بوده.

بهار گذشته داوود احمدی‌نژاد، برادر محمود احمدی‌نژاد، گفته بود که “همین دیروز شنیدم که اینها را ریخته دور و مشایی و بقایی را دک کرده است”. او البته با اشاره به اینکه این خبر را از “یکی از نزدیکان محمود” شنیده، اضافه کرده بود: “من باورم نمی‌شود”.

برادر رییس دولت دهم اضافه کرده بود که “او فعالیت‌های سیاسی خود را همچنان ادامه می‌دهد و احتمال حضور وی در انتخابات مجلس دور از ذهن نیست”.

طی ماه‌های گذشته چندین بار احتمال حضور محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش در انتخابات مطرح شده است. احمدی‌نژاد خود دو ماه پیش با حضور در جلسه “حامیان گفتمان سوم تیر” در مشهد، گفته بود که قصد ندارد سکوت فعلی خود را بشکند: “این سکوت به معنای انفعال نیست و قصد ندارم وارد سیاست شوم”.

پیش از این برخی اصول‌گرایان گفته بودند که احمدی‌نژاد دیگر اجازه حضور در هیچ انتخاباتی در جمهوری‌اسلامی را نخواهد داشت.