خانواده لطیفی را آزاد کنید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» دروری دایک در مصاحبه با روز:

دروری دایک، یکی از سخنگویان سازمان عفو بین الملل، با ابراز نگرانی از وضعیت خانواده بازداشت شده لطیفی به روز می گوید: “وضعیت این خانواده نگران کننده است، ما خواهان آزادی فوری و بی قید شرط آنها هستیم”.

ابراز نگرانی آقای دایک در شرایطی مطرح می شود، که بر اساس گزارش ها تعدادی از فعالان مدنی شهر سنندج هم در ارتباط با تجمع اعتراضی به اعدام حبیب الله لطیفی بازداشت شده اند. درهمین حال کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی از وضعیت “مناسب” این زندانی محکوم به اعدام در عصر روز گذشته خبر داده است.این کمپین در تازه ترین اطلاعیه خبری خود که بامداد امروز منتشر شد، بدون ذکر نام وتعداد، آزادی چند عضو خانواده حبیبی را نیز گزارش کرده است.

 

اجرای حکم را نباید فراموش کرد

شامگاه یک شنبه، 5 دیماه، ماموران نهادهای امنیتی با حمله به منزل پدری حبیب الله لطیفی هشت تن از اعضای خانواده وی را بازداشت کردند. با گذشت بیش از 24 ساعت هنوز هیچ اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت اعضای این خانواده در دست نیست.

دروری دایک، مسئول بخش خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل و یکی از سخنگویان این سازمان در مصاحبه با روز نسبت به دستگیری دسته جمعی اعضای خانواده لطیفی ابراز نگرانی کرده است.

آقای دایک می گوید: “به نظر می رسداین دستگیری های دسته جمعی به سبب تجمع این افراد در فضای همبستگی مربوط به سرنوشت آقای حبیب الله لطیفی صورت گرفته باشد. بازداشت شدگان احتمالا به مطرح کردن نظرات در خصوص وضعیت این زندانی محکوم مبادرت ورزیده اند.”

این سخنگوی سازمان عفو بین المل، بازداشت خانواده لطیفی را در رده بازداشت های “عقیدتی” طبقه بندی می کند و می گوید: “در صورتی که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی صرفا به سبب اینکه این افراد از حق مسلم آزادی بیان خود یا ابراز نظر در رابطه با وضعیت و شرایط  دیگران استفاده کرده باشند، سازمان عفو بین الملل آنها را به عنوان زندانیان عقیدتی می شناسد.”

آقای دایک می افزاید: “سازمان عفو بین الملل از نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی می خواهد فورا و بدون قید و شرط بازداشت شدگان را آزاد کند.”

این سخنگوی عفو بین الملل همچنین از جمهوری اسلامی می خواهد محل نگهداری بازداشت شدگان را به اطلاع وکلا برساند و در این خصوص به صورت “شفاف” عمل کند.

از سوی دیگر آقای دایک تاکید می کند که در چنین شرایطی نباید وضعیت حبیب الله لطیفی فراموش شود: “او علاوه بر اینکه در یک دادگاه ناعادلانه محاکمه شده است، در حال حاضر به سبب احتمال اجرای حکم تحت فشار قرار دارد. به همین خاطر همواره نگرانی هایی نیز نسبت به اجرای حکم اعدام وی وجود دارد.”

سازمان عفو بین ملل پیشتر نیز به هنگام مطرح شدن احتمال اجرای حکم حبیب الله لطیفی در بیانیه ای نسبت به اجرای این حکم ابراز نگرانی کرده بود.

 

جمهوری اسلامی پاسخ نمی دهد

آقای دایک در حالی نسبت به وضعیت حبیب الله لطیفی و بازداشت خانواده وی ابراز نگرانی کرده که کمپین سراسری نجات حبیب الله لطیفی، شامگاه گذشته در اطلاعیه ای خبر از بازداشت شماری از فعالان مدنی شهر سنندج داد.

این کمپین با تائید بازداشت دست کم 12 نفر اسامی آنها را بدین ترتیب اعلام کرده است: سیمین چایچی شاعر و نویسنده،  حمید ملک الکلامی، فعال محیط زیست،  سعید ساعدی روزنامەنگار، حمید ساعدی فعال مدنی،  افشین شیخ الاسلامی وطنی از اعضای انجمن های محیط زیست سنندج،  هاشم رستمی فعال کارگری، زاهد مرادیان فعال کارگری، واحد مجیدی، یحیی قوامی، ژیان ظفری از زندانی سیاسی سابق،  محمود محمودی روزنامەنگار،  پدرام نصراللهی فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق.

به گزارش روز مختار زارعی روزنامەنگار و فعال مدنی اهل سنندج نیز در بین بازداشت شدگان روز یکشنبه بوده اما شامگاه همان روز آزاد شده است.

علاوه بر این عباس لطیفی پدر حبیب لطیفی، سه تن از برادران و سه تن از خواهران وی و عروس این خانواده نیز همچنان در بازداشت به سر می برند.

تعدادی از بازداشت شدگان همزمان با اعضای خانواده لطیفی و در منزل آنها و شماری نیز به صورت جداگانه در منازل یا محل کار خود بازداشت شده اند.

دروری دایک، مسول بخش خاورمیانه سازمان عفو بین الملل در این زمینه می گوید: “متاسفانه ما نتوانستیم دستگیری  فعالان حقوق بشری، مدنی و یا سندیکایی را تائید کنیم. البته همانطور که مطلع هستید دولت  جمهوری اسلامی اجازه نمی دهد سازمان عفو بین الملل با مراجعه به این کشور به پیگیری های حقوق بشری خود بپردازد.”

او می گوید: “دولت ایران به بیش از پنجاه نامه عفو بین الملل در سال گذشته جواب نداده است. این موضوع همواره سازمان ما را از ادامه نقض حقوق بشر در این کشور نگران کرده است.”

 

دخالت کشورهای همجوار واقعیت ندارد

حبیب الله لطیفی دانشجوی کرد  که از اول آبان سال ۸۶ در زندان سنندج به سر می‌برد، از سوی دادگاه به دخالت در چند بمبگذاری در کردستان و در نتیجه “محاربه” متهم و به اعدام محکوم شده است.

قرار بود حکم وی بامداد روز یکشنبه 5 دیماه اجرا شود، اما آنطور که وکلای وی گفته اند این حکم به دنبال درخواست عفو خانواده  به صورت موقت متوقف شده است.

صالح نیکبخت، یکی از وکلای حبیب الله لطیفی روز گذشته در گفتگو با ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: “بدنبال این اعلام خبر اجرای حکم به سنندج مراجعه کردم و در دیدار با دادستان سنندج و با توجه به درخواست عفو والدین لطیفی از دادستان تقاضا کردم اجرای حکم برای بررسی این درخواست موقتا متوقف بشود.”

این وکیل دادگستری در ادامه گفته است: “در همین ارتباط در نشست اعضای نهادهای مدنی استان کردستان با استاندار، در گفت و گوهای انجام شده با استاندار دوباره درخواست توقف موقت حکم اعدام تکرار شد و در نتیجه در آخرین ساعات روز شنبه با مساعد مقامات قضایی استان و استاندار کردستان اجرای حکم متوقف گردید.”

در همین حال پایگاه خبری “اتحادیه میهنی کردستان”روز 26 دسامبر گزارش داد که حکم اعدام آقای لطیفی به درخواست جلال طالبانی رئیس جمهور عراق متوقف شده است.

در گزارش این پایگاه آمده است: “با تلاش و درخواست مداوم آقای طالبانی در تماس با مقامات جمهوری اسلامی و تاکید بر تجدید نظر در این حکم، اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی متوقف شد.”

اما صالح نیکبخت در گفتگو با ایرنا هر گونه دخالت مقامات کشورهای خارجی را تکذیب کرده است: “ادعای دخالت مقامات برخی کشورهای همجوار برای توقف احکام اعدام برخی متهمان و از جمله لطیفی اصلا واقعیت ندارد و آنچه که انجام شده فقط در چارچوب موازین قانونی جمهوری اسلامی محقق شده است.”

همزمان با بازداشت خانواده آقای لطیفی و فعالان مدنی در سنندج، برخی از منابع خبری نسبت به احتمال اجرای پنهانی حکم این دانشجوی کرد ابراز نگرانی کرده بودند.

کمپین سراسری نجات جان حبیب الله لطیفی اما روز گذشته  ضمن اطلاعیه ای با استناد به منابع خود اعلام کرد حبیب الله لطیفی در وضعیت مناسب جسمی و روحی در زندان مرکزی سنندج به سر می برد.