رحیمی دروغی مضحک گفت

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش متکی به ادعاهای معاون اول احمدی نژاد

واکنش منوچ

متکی به ادعای محمد رضا رحیمی مبنی بر در جریان بودن وی از ماجرای برکناری اش قبل از سفر به سنگال، داستان برکناری او را وارد فاز تازهای کرد؛ وزیر خارجه معزول  سخنان رحیمی در جلسه تودیع و معارفه را “کذب” و نحوه برکناری خود را “مضحک” دانست.

منوچهر متکی که از زمان برکنار شدن  تا کنون تنها یکبار و آنهم در مراسم عزاداری بیت آیت الله خامنه ای در انظار عمومی ظاهر شده، روز گذشته در گفت و گویی تلفنی با خبرگزاری مهر، ادعاهای محمد رضا رحیمی درباره اطلاع  از برکناری اش قبل از سفر به سنگال را کذب دانست و اظهارکرد: “صحبت های آقای رحیمی کذب محض است و باید در اینجا بر ضرورت رعایت صداقت در گفتار به ویژه از سوی مسئولین تاکید کنم”.

بنا به نوشته مهر، متکی افزوده است: “هرگز در جریان تعیین فردی به فاصله 24 ساعت بعد از عزیمت به ماموریت و مضحک تر از آن تعیین روز تودیع و معارفه قرار نگرفته ام”. 

بنا به نوشته این خبرگزاری، منوچهر متکی این نحوه برکناری یک وزیر در حین انجام ماموریت را غیر اسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین آمیز خوانده است.

علاوه بر این، علی لاریجانی رئیس مجلس اسلامی و همچنین 15 تن از نمایندگان مجلس نیز روز گذشته به نحوه برکناری وزیر امور خارجه، آنهم در آستانه اجلاس استانبول اعتراض کردند؛ اعتراضاتی که با بی اعتنایی احمدی نژاد مواجه شده است.

آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده، علی لاریجانی روز گذشته در صحن علنی مجلس، برکناری متکی را “غیر دیپلماتیک” دانسته و گفته است: “لازم می‌دانم از زحمات و خدمات جناب آقای متکی وزیر خارجه تشکر کنم؛ البته حق این بود چنانچه قصد بر جابه‎جایی وزیر خارجه است، با تدبیر و حفظ حرمت وزیر تغییر انجام می‌گرفت نه در حین سفر جابه‏جایی صورت گیرد که به تفسیرهای نامناسب نسبت به شرایط کشور دامن بزند”.

بنا به گفته یک خبرنگار پارلمانی، در زمان اعتراض لاریجانی به نحوه برکناری متکی برخی از نمایندگان مجلس به نشانه تایید سخنان وی “صلوات” فرستاده اند.

در این میان، سایت آفتاب نیز روز گذشته از ثبت 15 مورد تذکر نمایندگان مجلس برای ارائه توضیح درباره برکناری منوچهر متکی خبر داد.

به نوشته این سایت، این نمایندگان از احمدی نژاد خواستنه اند در خصوص آنچه که آن را “عزل عجولانه و نامناسب وزیر امور خارجه حین ماموریت خارج از کشور و عدم رعایت حرمت مسئولان نظام و فرهنگ متانت ملت فرهیخته‌ ایران” نامیده‌اند، توضیح دهد.

اعتراض ها به نحوه برکناری متکی درحالی همچنان ادامه دارد که پیش از این روزنامه کیهان هم در سرمقاله خود با اشاره به عزل ناگهانی متکی از وزارت خارجه و آنهم در حین انجام ماموریت اعتراض کرده بود.

کیهان علت برکناری متکی را بی ارتباط با اختلافات وی با احمدی نژاد بر سر موازی کاری اسفندیار رحیم مشایی در سیاست خارجی ندانسته بود.

کیهان در سرمقاله ای به قلم حسین شریعتمداری آورده بود: “چند ماه قبل، وقتی آقای رئیس جمهور، چند تن از نزدیکان خود از جمله آقای اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان نماینده ویژه خود در امور خاورمیانه، آفریقا، آسیا و… منصوب کرد، این اقدام ایشان با اعتراض آقای متکی روبرو شد که معتقد بود انتصاب نماینده ویژه، حرکتی موازی در سیاست خارجی و آسیب رسان است و اما، پس از تأکید رهبرمعظم انقلاب بر اجتناب و پرهیز دولت از موازی کاری در سیاست خارجی، رئیس جمهور محترم احکام صادره را لغو و مسئولیت نمایندگان ویژه را به «مشاور» تغییر داد. ولی سه روز قبل، آقای اسفندیار رحیم مشایی حامل پیام رئیس جمهور به ملک عبدالله پادشاه اردن بود. این مأموریت آقای مشایی با جایگاه رسمی وی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور همخوانی چندانی ندارد و به پست و جایگاه «مأمور ویژه» شبیه تر است شاید این مأموریت با اعتراض آقای متکی روبرو شده باشد! و… شاید هم علت دیگری در میان باشد… و در هر دو حالت، شایسته تر آن بود که ریاست محترم جمهوری لااقل تا بازگشت آقای متکی از مأموریت خارج کشور، صدور حکم عزل ایشان را به تأخیر می انداختند، تا خدای نخواسته تصور نشود رئیس جمهور محترم تاب کمترین انتقاد به رئیس دفتر خویش را ندارند”.

همزمان حضور منوچهر متکی در مراسم عزاداری بیت آیت الله خامنه ای، آنهم پس از انتشار خبر برکناری اش، از نگاه برخی کارشناسان به نشانه اختلاف نظرهایی در سطوح بالای قدرت جمهوری اسلامی درباره رفتار صورت گرفته با وی دارد.

در اینباره  یک خبرنگار پارلمانی به روز می گوید:” امروز در مجلس سخنانی درباره نارضایتی آیت الله خامنه ای از نحوه برکناری متکی بیان شد و چهره هایی چون نادران، توکلی و مطهری نحوه برکناری متکی را به نوعی ابراز قدرت مشایی و سلطه وی بر رفتار احمدی نژاد تعبیر کردند”.

وی افزود: “برخی از نمایندگان معتقدند که علت برکناری متکی در حین انجام ماموریت نیز با هدف نشان دادن قدرت انجام شده و مخاطب اصلی پیام آن نه متکی که آیت الله خامنه ای و دایره اصولگرایان منتقد دولت و مخالفان مشایی بوده است.”

گفتنی است ماه گذشته و پس از انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت “نماینده عالی رئیس جمهور در آسیا” و نیز انتصاب “حمید بقایی” به  سمت “نماینده عالی رئیس جمهور در امور خاورمیانه”، منوچهر متکی به طور علنی نسبت به “موازی کاری در سیاست خارجی” اعتراض کرده بود.

متکی در آن مقطع  و پس از اظهارات حمید بقایی که گفته بود “ترکیه دست به نسل کشی از ارامنه این کشور زده است”، مجبور به سفر اضطراری به این کشور و ارائه توضیح به احمد داوود اغلو، همتای ترک خود شد.

او در بازگشت به ایران در اظهار نظری کوتاه سخنان حمید بقایی، رئیس سازمان گردشگری و یکی از نزدیکان به اسفندیار مشایی را “دخالت در سیاست خارجی” و “نسنجیده” دانسته بود. بلافاصله پس از این رویداد، آیت الله خامنه ای نیز در دیدار با اعضای هیات دولت خواستار جلوگیری از “موازی کاری در سیاست خارجی” شد ولی محمود احمدی نژاد  در پاسخ تنها احکام صادره برای نمایندگان ویژه خود را با به “مشاور عالی” تغییر داد.

در راستای همین اختلاف نظر، رجانیوز، سایت نزدیک به احمدی نژاد، دیروز ضمن تاکید بر باخبر بودن متکی ازبرکناری خود، این موضوع را ناشی از عدم هماهنگی وی با سیاست های دولت معرفی کرد و از جمله نوشت: “در دیداری که متکی چندروز قبل ازبرکناری بادکتر  احمدی نژادداشت، رئیس جمهور از اینکه سیاست های دولت در دستگاه دیپلماسی کشوراعمال نمی شودوعلیرغم تذکرها و پیگیری های متعدد این رویه ادامه دارد، ازوی خواسته بودکه برای حفظ شانش استعفا دهد…متکی با این درخواست موافقت نکرده و از رئیس جمهور خواسته بودکه در صورت اصرار بر این نظرراسا اورا برکنار کند.”

منبع آگاه این سایت همچنین خبرداده که احمدی نژاددر جریان سفر متکی به سنگال نبوده؛ نکته ای که رحیمی ظاهرا درباره آن هم دروغ گفته است.