درخواست آزادی معلمان زندانی

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» سومین تجمع اعتراض‌آمیز معلمان برگزار شد

سومین تجمع سراسری معلمان که روز پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت، در اعتراض به پایین بودن دستمزد و تبعیض با سایر کارکنان دولت برگزار شد، منجر به امضای دو طومار خطاب به حسن روحانی، رئیس‌حمهور و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه شده است. معلمان امضا کننده‌ این طومار از روحانی خواسته‌اند به مطالبات صنفی آنها جامه عمل بپوشاند. از رئیس قوه قضاییه هم خواسته شده تا رسول بداقی، محمود باقری و علیرضا هاشمی که با احکام قضایی در زندان به سر می‌برند، آزاد شوند. این نامه تاکید کرده “این افراد به خاطر حضور در تجمعات صنفی و اعتراض به عملکرد مسؤولان در حوزه آموزش و پرورش بازداشت، محاکمه و زندانی شده‌اند” در این نامه آمده آن‌ها “فرهنگیان کشور را نمایندگی کرده‌اند و اعتراض و انتقاد آن‌ها کاملا در حیطه حقوق صنفی فرهنگیان کشور بوده است و به هیچ وجه سیاسی و امنیتی نیست.”

بنا به گزارش‌های رسمی شمار معلمانی که روز پنجشب در تهران و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده‌ بودند 3هزار نفر بوده‌ است. معلمان معترض هم‌زمان در شهرهای دامغان، تبریز، سبزوار، شیراز، اصفهان، قزوین، رشت، اراک، شهرکرد، اردبیل، بندرعباس، زاهدان، بروجرد، بوشهر، سنندج، همدان، بندرعباس، ایلام، زنجان، کرمانشاه، دهدشت و کوهدشت دست به تجمع زدند.

اما این نخستین بار نیست که این قشر از جامعه در اعتراض به وضع معیشت و تبعیض اعتراض می‌کنند. تجمع روز پنجشنبه سومین تجمع معلمان در سه ماه اخیر بوده است. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز چ هارشنبه ۱۶ اردیبهشت در دیدار با تعدادی از معلمان در همین رابطه هشدار داد: “معلمان انسان‌های مؤمن، نجیب و هوشیاری هستند و متوجه توطئه‌های دشمنان و افراد کینه‌توز نسبت به نظام اسلامی هستند که می‌خواهند به بهانه‌ی معیشت معلمان شعارهای فتنه‌گرانه و خطی و سیاسی مطرح و برای نظام دردسر درست کنند.”

 

تهدید و ارعاب معترضان

تجمعی که روز پنجشبه برگزار شد از گسترده‌ترین تجمعات معلمان در چند وقت اخیر بوده است. تجمعی که به دعوت شورای مرکزی تشکل‌های صنفی فرهنگیان انجام شد. در این بیانیه که روز اول ازدیبهشت منتشر شد، با تاکید بر این‌که دولت روحانی پس از بیست ماه هنوز به وعده‌های خود به معلمان عمل نکرده و رئیس‌جمهور حتی به اعتراضات فرهنگیان نیز واکنش آشکاری نشان نداده است، از برنامه تشکل‌های فرهنگیان برای “اقدامات اعتراضی مرحله به مرحله” سخن گفته شد. این بیانیه در عین حال تاکید کرده که راه برای گفت و‌گو با دولت باز است و فرهنگیان حاضرند با حسن روحانی برای تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش همکاری کنند.

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۴ اردیبهشت گفته بود که دولت حق اعتراض را برای تمام قشر‌ها و اصناف به رسمیت می‌شناسد.

او همچنین گفته بود: “برای اولین بار امسال کارگران در خیابان‌ها راهپیمایی کردند. با من مشورت کردند که گفتم بگذاریید بیایند، ما باید تحمل کنیم.” روحانی تاکید کرده بود: “نسبت به معلمین هم حق اعتراض را به رسمیت می شناسیم. این ها بزرگان، اساتید و مورد احترام ما هستند و ما می دانیم مشکل دارند و آن ها هم می دانند که مشکل داریم.”

این در حالی است که ایلنا، خبرگزاری کار ایران، نوشت که روز پیش از تجمع، یک نهاد نظارتی شماری از فعالان صنفی معلمان را احضار کرده‌ است و تنها به این شرط به آن‌ها اجازه داده شب به خانه بروند که تعهد دهند در تجمع سراسری امروز شرکت نمی‌کنند.

پیش‌تر و در تجمعات روزهای ۳۰ دی و اول بهمن۹۳ هم وب‌سایت کانون صنفی معلمان از ارعاب مدیران مدارس و احضار و تهدید برخی از معلمان از سوی حراست آموزش و پرورش در برخی شهرستان‌ها خبر داده بود.

 

 

رتبه‌بندی یا تشدید تبعیض‌ها

در بیشتر پلاکاردهایی که معلمان در تجمعات روز پنجشنبه حمل کرده بودند، مطالباتی نظیر بهبود وضعیت معیشتی، آزادی معلمان زندانی و استعفای وزیر آموزش و پرورش دیده می‌شد.

ایلنا همچنین نوشته است در پارچه نوشته‌هایی که معلمان حمل می‌کردند نیز شعارهایی به چشم می‌خورد ه، از جمله “خط فقر سه میلیون، حقوق ما یک میلیون”، “فقر را شاید تحمل کنیم، ولی فرق را هرگز”، “آزادی معلمان زندانی، بداقی، باقری و هاشمی”، “آقای وزیر! هشدار”، “وزیر بی‌لیاقت، استعفا استعفا”، “معلمان باید مدیران مدارس را انتخاب کند”، “معلم فریاد می‌زند، رسانه سانسور می‌کند”، “معلمین از فرق می‌نالند نه از فقر”، “دغدغه معلم معیشت است”، “فریاد سکوت برای رفع تبعیض”، “این تجمع کاملا صنفی و غیر سیاسی است”، “خصوصی سازی مدارس مخالف اصل ۳۰ قانون اساسی است”، “معلم بیدار است از تبعیض بیزار است.”

مهدی بهلولی عضو کانون صنفی معلمان در رباطه با مطالبات معلمان گفته است: “در حال حاضر اعتراض معلمان به احکام صادر شده برای فوق العاده شغل و افزایش حقوق آنهاست. قرار بود؛ این فوق العاده شغل که طی سال‌های گذشته به بی‌عدالتی اجرا شده بود، اصلاح شود؛ البته در حال حاضر اصلاح شده اما باز هم ناقص است. به طور مثال قرار بود؛ امتیاز فوق العاده شغل از ۸۰۰ به ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ افزایش یابد که در حال حاضر به ۱۳۰۰ افزایش یافته است.” این فعال صنفی با اشاره به این‌که معلمان انتظار دارند؛ افزایش حقوقشان برابر با کارکنان سایر دستگاه‌ها باشد، گفته است: “حقوق خود بنده امسال با ۲۳ سال سابقه تنها ۲۶۰ هزار تومان افزایش یافته که با کسر مالیات و… به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.”

او همچنین اجرای طرح رتبه‌‎ بندی ر یکی از موارد مورد اعتراض معلمان و باعث تشدید تبعیض‌های موجود می‌داند: “ این افزایش حقوق شامل چند درصد از معلمان می‌شود؟ در حال حاضر فرهنگیان معتقدند؛ بهبود وضعیت معیشتی آن‌ها می‌تواند از راههای آسان‌تر دیگری به غیر از طرح رتبه‌بندی دنبال شود. سوال دیگر این است که چند درصد از معلمان مدارک تکمیلی دارند که مقاله و یا کتاب چاپ کنند؟ و یا با این هزینه‌های سنگین مقاله ISI بچاپ برسانند؟”

با این حال محمد باقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، روز پنج شنبه اجرای طرح رتبه بندی معلمان را اقدامی “در جهت توجه به شایسته سالاری” در بین آنان دانست و خبر داد که این طرح از ابتدای مهر ماه اجرا می‌شود.

به گفته آقای نوبخت، برای اجرای این طرح هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار مازاد بر بودجه جاری وزارت آموزش و پرورش که ۲۴ هزار میلیارد تومان است، اختصاص یافته است.