دعوت رسمی از خامنه‌ای
برای حضور در نمایشگاه کتاب

نویسنده
مریم کاشانی

» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد:

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگاران خبر داد که از آیت‌الله خامنه‌ای برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران دعوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وزیر ارشاد در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب، درباره حضور احتمالی آیت‌الله خامنه ای در نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران گفت: “امیدواریم امسال این حضور تحقق یابد، ما در یک نامه رسمی درخواست خودمان را برای ایشان ارسال کرده‌ایم و امیدواریم که امسال در نمایشگاه حضور یابند.”

سایت راستگرای حافظ ، در گزارشی با اشاره به این خبر نوشت: “مهمترین دلیلی که می توان برای عدم حضور رهبر انقلاب در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور ذکر کرد نوعی اعتراض نسبت به سیاستهای فرهنگی دولتی است. چه اینکه امسال نیز وزیر ارشاد کتبا از رهبر انقلاب درخواست حضور در نمایشگاه کتاب را عنوان کرده است و در این شرایط، عدم حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب همانند عدم حضور ایشان در زمان وزارت مهاجرانی حاوی پیام های شفاف و صریحی می‌باشد. بنابراین شاید مهمترین پیش نیاز حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب را باید در تغییر رویکرد دولت در حوزه فرهنگ دانست. به نظر می‌رسد دولت یازدهم باید با تجدیدنظر اساسی در رویکرد فرهنگی خود، پاسخی عملی و درخور به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و مردم ارایه کند.”

سایت مشرق، دیگر رسانه وابسته به راستگرایان ایران نیز در گزارشی با عنوان “آیا رهبری برای بازدید از نمایشگاه به دعوت نیاز دارد؟” نوشت: “مرسوم است دعوت از کسانی صورت گیرد که احتمالا با آن موضوع قرابتی ندارند اما در موضوع فرهنگ به ویژه امر کتاب و کتابخوانی، دعوت رسمی به عمل آوردن از رهبر انقلاب برای شرکت در بزرگترین رویداد فرهنگی کمی تعجب‌برانگیز است. رهبر انقلاب که از هر مناسبت و فرصتی برای تبلیغ و ترویج کتاب استفاده می‌کند حال چه شده که باید با دعوت رسمی به نمایشگاه کتاب بیاید؟ مگر سال ‌های پیش از رهبری انقلاب دعوت رسمی صورت می‌گرفته که اکنون وزیر ارشاد از رهبر معظم انقلاب دعوت رسمی به عمل آورده است.” نویسنده این سایت اضافه کرده بود: “ این نامه‌نگاری در حالی صورت گرفته که سال گذشته نیز رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب شرکت نکردند و تحلیل فعالان و کارشناسان حوزه فرهنگ نسبت به این عدم حضور این بود که رهبری از اوضاع فرهنگی ناراضی بودند و با این اقدام عدم رضایت خود را به گوش برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب و مدیران فرهنگی رسانده‌اند و این نامه‌نگاری و دعوت رسمی از رهبر معظم انقلاب از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوعی فرار به جلو در زمینه فرهنگی است.”

سال گذشته و در اولین سالی که علی جنتی مسئولیت وزارت ارشاد را بر عهده داشت، آیت‌الله خامنه‌ای در نمایشگاه کتاب حاضر نشده بود. در آن زمان، عدم حضور رهبر جمهوری اسلامی، به معنی اعلام نارضایتی او، از روند مدیریتی وزارت ارشاد تلقی شد. گرچه رئیس دفتر سیدعلی خامنه‌ای، علت عدم حضور او در نمایشگاه کتاب را “تراکم کارها” عنوان کرد، اما شایعات چیز دیگری بود.

پس از آن یکی از سایتهای تندرو در ایران نوشته بود: “دغدغه‌های آشکار و اعلام شده مراجع تقلید نسبت به وضعیت فرهنگی دولت یازدهم، به ویژه وزارت ارشاد که در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با امام خامنه ای، ایشان نیز این نگرانی ها و دغدغه ها را تایید کردند، همه و همه بیانگر این نکته است که تیم فرهنگی دولت، نیاز به ترمیم و جابجایی دارد.” نویسنده این گزارش با اشاره به آنچه که مشکلات فرهنگی در دوره علی جنتی می‌دانست، اضافه کرده بود: “نمایندگان مجلس باید از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم به صورت جدی و نه فرمایشی، سوال کنند که طی ۹ ماه اخیر چه کرده که چنین برخوردی با او صورت می گیرد؟ علی جنتی باید توضیح دهد که در آخرین نشست خبری اش با خبرنگاران در سال ۹۲، براساس کدام توجیهی گفت که «به رهبری گفتم نمی‌توانم انتظارات شما را کامل برآورده کنم»! اگر واقعا بر سر این حرف خود هست و نمی‌تواند و یا (…) انتظارات ایشان را برآورده کند، اصرار بر حضورش در این مقام، یک اشتباه بزرگ است.”

سال گذشته فشار بر علی جنتی چنان افزایش یافت که حتی احتمال استیضاح و برکناری او نیز مطرح شد. حجت‌الاسلام حمید رسایی از نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس، در آبان ماه سال ۱۳۹۳، به خبرگزاری فارس گفته بود: “با توجه به اصرار آقای جنتی بر سیاست‌های غلطی که موجب اعتراض و نگرانی متدینین و دلسوزان و علما شده، بیش از این نمی‌توان مماشات کرد و بر همین اساس طرح استیضاح وی را تحویل هیأت رئیسه مجلس می‌کنیم.” او تاکید داشت: “قرار بود طرح استیضاح علی جنتی قبل از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تحویل هیأت رئیسه شود اما به دلیل برگزاری نمایشگاه این موضوع تأخیر افتاد. اما اعتراضات مختلف مجددا عزم نمایندگان را جدی کرد. اما مجددا وساطت برخی از افراد این موضوع رابه تاخیر انداخت تا اینکه استیضاح وزیر علوم در اولویت قرار گرفت. متأسفانه کارت زرد مجلس به عملکرد وزیر ارشاد نیز سبب نشد تا وی در سیاست‌ها و جهت‌گیری‌هایش تأمل کند بلکه تاکنون چند بار با ادبیات توهین آمیزی اعلام کرده که اگر ده کارت زرد هم از مجلس بگیرد برایش مهم نیست.”

با اینهمه تلاش نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری برای برکناری علی جنتی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. انتشار خبر دعوت رسمی از سیدعلی خامنه‌ای برای حضور در نمایشگاه کتاب، در واقع تلاش وزارت ارشاد برای جلوگیری از فشارهای بعدی بر این وزارتخانه است. نامه وزیر ارشاد بصورت خصوصی به رهبر جمهوری اسلامی ارسال شده و به نظر می‌رسد که نیازی به خبری شدن آن وجود نداشته است. با اینهمه ممکن است نگرانی از عدم حضور دوباره خامنه‌ای در نمایشگاه کتاب، وزیر ارشاد را ناچار به انتشار این خبر کرده باشد.