روایت بیداد

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

“یک پرسش هرگز کهنه نخواهد شد و آن اینکه این مذاکرات نسبت به چه کسانی محرمانه است و نامحرمان چه کسانی هستند؟!“پرسشی است که روزنامه ضدملی کیهان در میان می گذارد.هفته ای که باز پرونده زهری هسته ای گشوده است واین باره در عمان که دیگر بساط واسطگی عیان کرده میان جمهوری اسلامی، آمریکا و ۵ قدرت جهانی که “رهبر فرزانه” آنهارا” جبهه متحد ارتجاع” نامیده و”دشمن” لقبشان داده است.

مذاکرات پنهان درزمان محمود احمدی نژاد آغاز شده بود که این هفته معلوم می شود سرنوشت نیمی از ارزی که در دولتش به واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته بود، نامعلوم است. اما محل کنونی مذاکرات معلوم است و نمایندگان”نظام” برای حل مساله اتمی به مسقط پایتخت عمان رفته اند.ابتدا با آمریکا ـ– همان شیطان بزرگ سابق-ـ مذاکره کرده اند سپس با ۵ قدرت جهانی دیگر.

پاسخ سئوال کیهان تهران- ارگان داعشیان شیعه- روشن است: نامحرمان مردم ایران زمینند که نه ازآغاز برنامه اتمی “نظام” خبر داشتند، نه از چند و چونش ونه اکنون می دانند پشت درهای بسته چه می گذرد و چه معامله ای با “ دشمن” در جریان است. درآغاز مذاکرات عمان کاظم صدیقی٬ امام جمعه موقت تهران از مردم ایران می خواهد مثل “اسرای کربلا” در برابر “گرسنگی” و “تحریم‌ها” مقاومت کنند و “تن به ذلت” ندهند: “ایستادگی دربرابر «تحریم‌ها» یکی از «درس‌های عاشورا» است و مردم ایران باید این درس را سرلوحه زندگی خود قرار دهند”.

مردمی که بفرموده یکی از گماشتگان “مقام رهبری” ایستادگی را “باید” سرلوحه زندگی خود قرار دهند، از طریق روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با خبر می شوند که باراک اوباما به آیت اله خامنه ای نامه محرمانه ای نوشته است؛ نامه ای که گروهی از سناتورهای آمریکایی آن را “شرم آور” می خوانند و علی لاریجانی رئیس مجلس “مستقل” جمهوری اسلامی “نامه فدایت شوم” لقبش می دهد.و تنها چندروز بعد علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی می‌گوید که نامه‌نگاری باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، با مقامات ایران دارای سابقه‌ای چند ساله است و در برخی موارد نیز به این نامه‌ها پاسخ داده شده است.

غروب چهارشنبه است و دو روز از پایان مذاکرات می گذرد.حسن روحانی که از مردم رای گرفت تا اول از همه از معضل اتمی، گره بگشاید، با اشاره به پایان مذاکرات با ۱+۵ در مسقط عمان چنین اطلاع رسانی می کند: “اگر یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ مشکلاتی در داخل دارد و در انتخاباتی برنده یا بازنده شده‌ است، به ما ربطی ندارد و هر کشوری باید مشکلات داخلی‌اش را در درون خود حل کند.” اشاره اش به انتخابات مهم آمریکا و برنده شدن جمهوریخواهان است؛ انتخاباتی که به نوشته ساسان آقایی در روزنامه اعتماد چهره واشنگتن را تغییر داد: “مردم امریکا نه به یک فرد که به یک منش سیاسی، نه گفته‌اند. آنها به تغییر «نه» نگفته‌اند، به «تغییر سنت»، به «تغییر هویت» و «دستکاری هژمونی امریکایی» نه گفته‌اند. باراک اوباما متهم است که شالوده سیاستگذاری در امریکا را تغییر داده است. او از کشوری که مردمش انتظار دارند «فرمانده امپایر» باشد، کشوری «بزدل» ساخته که گویی از توان نظامی خود شرمگین است”.

 وزیرخارجه دولت “تدبیر وامید” که روزگار قهرمانی اش خیلی زود سر آمده از آغاز مذاکرات، زیر سایه عباس عراقچی که بعنوان نماینده رهبری در هیات مذاکره کننده شهرت دارد، -گم می شود.درست روز پیش ازشروع مذاکرات، سایت آیت اله خامنه ای مصاحبه ای از این معاون وزیرخارجه را منتشر می کند تا پیش از هر چیز به خواننده بقبولاند، به نتیجه رسیدن احتمالی مذاکرات مدیون هوشیاری و رهنمودهای خامنه‌ای، و شکست احتمالی آن پیامد پایداری ایران در مقابل “نظام سلطه” به رهبری اوست.

یادداشت سعدالله زارعی در روزنامه کیهان که در وب‌گاه خامنه‌ای باز نشر شده نیز در همین چارچوب قابل فهم است و بیشتر به سناریوی شکست احتمالی مذاکرات گرایش دارد.

محمد جوادظریف که در همه عکس ها لبخند مخصوصی بر لب دارد، در پایان مذاکرات عمان به خبرنگاران می گوید: “باید تا هفته آینده صبر کنید.” مردم ایران چاره ای ندارند جز اینکه برای تعیین تکلیفشان چشم به دهان وزیر خارجه آلمان بدوزند که از “خطرشکست”، “لحظه همه یاهیچ” و بازی “باخت- باخت” می گوید.

هفته سوم آبان ماه زیر سایه سنگین مذاکرات عمان بسر می آید و هرچه در سیاست خارجی مبهم و پنهان است، در سیاست داخلی مثل آفتاب می درخشد.

آمار جدیدی انتشار می یابد:ایران با بیش از ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار جمعیت دارای ۴۰ میلیون و ۴۶ هزار کاربر اینترنت و ۲۳ میلیون و ۵۶۷ هزار مشترک است. ضریب نفوذ اینترنت در ایران تا پایان سه‌ماهه اول امسال بیشتر از ۵۳ درصد برآورد می‌شود.این ضریب.تا پایان سال ۹۲ حدود ۴۹ درصد بود.استان مازندران با ضریب نفوذ نزدیک به ۹۳ درصد بیشترین کاربران اینترنت در بین استان‌های ایران را از آن خود کرده‌است. تهران با ضریب نفوذ ۷۷، اصفهان با ضریب نفوذ ۶۳ درصد، خوزستان با ضریب نفوذ ۵۹ و سمنان با ضریب نفوذ ۵۳ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.استان خراسان شمالی با ضریب نفوذ ۲۹ کمترین کاربران اینترنت در ایران را دارد و محروم‌ترین استان از نظر دسترسی به اینترنت است.

دولت حسن روحانی “تدبیر” بکار می برد: “فیلترینگ هوشمند” به جای “فیلترینگ کامل” که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مرحله اول آن ظرف یک ماه آینده کامل می‌شود.بااین “تدبیر” شبکه‌های اجتماعی فیلتر نمی‌شود، کاربران احراز هویت می‌شوند.

آمار دیگری هم هست. علی ربیعی – همان مقام امنیتی “خوب” یادگار دوران خاتمی که حالا “دکتر” هم شده و طرح تشکل فراگیر بجای انجمن صنفی را هم در آستین دارد، در مقام وزیر دولت “تدبیرو امید” این آمار رادر اختیار خبرگزاری مهر می گذارد: “وجود «پنج تا شش میلیون نفر دارای ثروت بالا مانند ثروتمندان خارجی» و «هفت میلیون نفر در فقر شدید» در ایران “.

اسماعیل احمدی مقدم -فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی - هم آماری جهت دار می دهد: “از ابتدای امسال تاکنون «۳۱۸ مورد اسیدپاشی» صورت گرفته است که اغلب عاملان آن دستگیر شده‌اند. اما، تاکنون «هیچ فردی» در ارتباط با اسید پاشی‌های اصفهان دستگیر نشده است”.

شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، نیز روز ۲۰ آبان‌ از ارائه گزارش وزیران اطلاعات، دادگستری و کشور در دو جلسه قبلی هیات دولت درباره اسیدپاشی‌های اصفهان خبر داده و گفته بود: “به دلیل نبود سرنخی در مورد عاملان این حادثه، پیگیری‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است”. فاتحه! باین ترتیب ختم پرونده ملی اسید پاشی را هم می شود جشن گرفت.دولت قدر قدرت جمهوری اسلامی که مدعی است همه سازمان های جاسوسی دنیا را روی انگشت کوچکش می چرخاند، عبدالمک ریگی را روی هوا شکار می کند و جاسوسان اسرائیلی را بعداز سه روز شناسایی ودستگیر می کند، و ۳۱۸ مورد اسید پاش را ازابتدای امسال، - یعنی هشت ماه- دستگیر کرده است، قادر به دستگیری این یکی اسید پاش نیست.

هفته ایست که یک مامور امنیتی که نامش هم در فهرست تحریم های جهانی است ریاست صدا و سیما را بعهده می گیرد؛ و یک سردار دیگر جایش رابه یک مامور امنیتی می دهد. باتصویب مجلس بسیجیان موظف به اجرای امر به معروف و نهی از منکر می شوند. وزارت ارشاد و مجلس دست بدست هم می دهند و هشت فیلم راکه اغلب در زمان محمود احمدی نژاد ساخته شده بود، توقیف می کنند .

پایوران “نظام” هم برای رفع خستگی وتغییر ذائقه حرف های خیلی با مزه هم می زنند.محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه می فرماید: “اصلاح طلبان «عاقل‌تر» از آن هستند که سرنوشت خود را به فتنه «آویزان» کنند”.

اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی هم می گوید: “جز در پخت آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی در هیچ صنعتی برتری نداریم.”

خانم ها! آقایان!

 سوم آذرماه، سرنوشت پرونده هستی سوز اتمی رقم می خورد، در ماهی که جنایت قتل های زنجیره ای از پرده بیرون افتاد. پرستو فروهر که در شانزدهمین سال خنجر آجین شدن پدرو مادرش به ایران می رود، می نویسد: “اکنون شانزده سال می‌گذرد که به یادها می‌آوریم، روایت بیداد می‌کنیم و بر لزوم یک دادرسی عادلانه پامی‌فشاریم. امسال و در این سالگرد پیش‌رو نیز چنین خواهم کرد و امیدوارم شما نیز همچنان و بیش از پیش در این تلاش همراه باشید. یکم آذرماه در سالروز قتل داریوش و پروانه فروهر یاد آنان را در پافشاری بر حق دگراندیشی زنده داریم و خواهان دادخواهی جنایت‌های سیاسی در ایران باشیم. و اگر شما در این روز در تهران هستید خانه و قتلگاه آنان را تنها مگذارید”.

ودر فضای مجازی ویدئو کلیپی،  شب پائیزی را از تصویر و صدای قربانیان بیداد دیگری به صبح می رساند.